Philips
Philips benoemt Jim Andrew tot Chief Strategy Officer
24 juni, 2011
Gottfried Dutiné vertrekt per 31 december 2011
Amsterdam, Nederland - Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG,
AEX: PHI) maakte vandaag de benoeming bekend van Jim Andrew tot Chief
Strategy Officer met ingang van 15 juli 2011. Later dit jaar zal hij
ook de portefeuille innovatie - met verantwoordelijkheid voor Corporate
Technologies, Research & Development, en het `idea-to-market'-proces -
overnemen van Gottfried Dutiné, die per 31 december 2011 vertrekt. Jim
Andrew zal rechtstreeks rapporteren aan Frans van Houten, CEO van
Philips.
"Ik ben erg blij dat we met Jim Andrew een leider hebben kunnen vinden
die sterk gericht is op strategie en innovatie'', aldus Frans van
Houten. "Innovatie is het levensbloed van Philips, en dat is het al 120
jaar. Met zijn kwaliteiten zal Jim ons helpen om onze innovatie in de
markt te versnellen, en om in de toekomst zowel autonome als
niet-autonome groei te stimuleren. Ik ben er zeker van dat Philips
enorm zal profiteren van zijn ervaring op het gebied van
strategie-ontwikkeling, innovatie en bedrijfstransformatie.
Tegelijkertijd wil ik nu al mijn waardering uitspreken voor Gottfried
Dutiné, en wel voor zijn inzet en zijn gepassioneerde bijdrage om ons
bedrijf klantgerichter te maken. Hij verdient ook veel waardering voor
zijn rol in het vernieuwen van onze Corporate Technologies-organisatie,
waarbij hij de focus van onze innovatie-activiteiten op markt- en
klantbehoeften heeft versterkt".
Gottfried Dutiné werd in 1952 in Duitsland geboren en kwam in 2002 in
dienst bij Philips. In april dat jaar werd hij lid van de Raad van
Bestuur. Vanaf 1 januari 2010 was hij Global Head of Markets &
Innovation. In mei dit jaar benoemde Philips Ronald de Jong tot Chief
Market Leader om de aandacht voor klanten en markten verder te
versterken. In het kader van die nieuwe rol werden de
verantwoordelijkheden voor de markt en aanverwante gebieden die onder
toezicht van Gottfried Dutiné stonden, met ingang van 1 juni 2011
overgedragen aan Ronald de Jong.
Jim Andrew (geboren in de Verenigde Staten in 1962) is afkomstig van de
Boston Consulting Group (BCG), waar hij in Chicago Senior Partner en
Managing Director was. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor het
opzetten van en leidinggeven aan vestigingen van BCG in zowel India
(Mumbai) als Singapore. Jim Andrew is hoofd van de wereldwijde
Innovation Strategy Practice van BCG en lid van het wereldwijde
Strategy Practice-managementteam van BCG.
"Ik ben erg blij met deze uitdagende functie bij Philips en kijk ernaar
uit om samen te werken aan het verder versterken van de strategie van
Philips en de focus van het bedrijf op innovatie", aldus Andrew.
"Philips is een onderneming met een rijke historie en een enorm
potentieel dat goed is gepositioneerd voor verder succes".
Jim Andrew is onlangs door de Amerikaanse Secretary of Commerce, Gary
Locke, benoemd als een van de eerste leden van NACIE (National Advisory
Committee on Innovation and Entrepreneurship), de inaugurele
raadscommissie die de Amerikaanse regering adviseert over belangrijke
kwesties op het gebied van innovatie en ondernemerschap en die het
innovatiebeleid van president Obama ondersteunt. Andrew heeft
uitgebreide ervaring met toonaangevende gediversificeerde industriële
en op consumenten gerichte ondernemingen op het gebied van groei,
overnames & acquisitie, internationale uitbreiding, en bedrijfs- en
businessunit-strategie. Hij kwam in 1986 in dienst bij BCG.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Tel. + 31 20 59 77406
Email: joost.akkermans@philips.com
---
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.