Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010
24 juni 2011
Het college van burgemeester en wethouders heeft de uitkomsten van het
klanttevredenheidsonderzoek Wmo voor kennisgeving aangenomen. De
conclusies die aanleiding geven tot verbeterpunten worden opgepakt als
actiepunt.
In december 2010/ januari 2011 is een onderzoek gehouden naar de
tevredenheid van klanten en aanvragers van individuele voorzieningen in
het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Één van de
groepen waar de Wmo zich op richt zijn mensen die hulp nodig hebben bij
het huishouden of een andere individuele voorzieningnodig hebben
vanwege een (lichamelijke) beperking. In totaal zijn 797 vragenlijsten
verzonden aan inwoners die in 2010 een aanvraag voor een individuele
voorziening hebben gedaan. Zij moesten vragen beantwoorden over de
toegang tot ondersteuning, hulp bij het huishouden, overige
voorzieningen, mantelzorg en de Wmo-raad. In totaal hebben 410
aanvragers de vragenlijst ingevuld.
Uitkomsten
Aanvragers zijn het meest tevreden over behandeling bij aanvraag. 95 %
is hierover (zeer) tevreden t.o.v. 92 % in de referentiegroep. Het
minst tevreden is men over de wijze waarop is gekeken naar andere hulp
of voorzieningen, 89% is hier (zeer) tevreden over. Binnen de
referentiegroep is dit 82 %. Gemiddeld geven de ondervraagden een 7,1
voor de aanvraagprocedure, in de referentiegroep is dit een 7,3. 85 %
van de ondervraagden geeft aan niet te weten dat er een keuze is tussen
gecontracteerde thuiszorgaanbieders en een persoonsgebonden budget.
Ondanks dat dit altijd tijdens een gesprek aan de orde komt, kunnen
mensen zich dit niet herinneren. Hier kan meer aandacht aan gegeven
worden door mensen voor het indienen van een aanvraag al op te wijzen.
97 % van de aanvragers is (zeer) tevreden over de aandacht en interesse
van medewerkers die hulp in het huishouden leveren. Het minst tevreden
zijn zij over de kwaliteit van het schoonmaakwerk, 93 % is hier (zeer)
tevreden over. 96 % is (zeer) tevreden over de dienstverlening van de
leverancier van rolstoelen en scootmobielen en de kwaliteit van deze
hulpmiddelen Over de regiotaxi is 94 % het meest positief over de
behulpzaamheid van de chauffeur. Het minst tevreden zijn zij over de
omrijtijden. Er is ook gevraagd of aanvragers op dit moment hulp
ontvangen van een naaste. Dit is bij 35 % het geval ten opzichte van 45
% in de referentiegroep.
Meedoen door ondersteuning of hulpmiddel
Bij meedoen kan bijvoorbeeld gedacht worden aan andere mensen
ontmoeten, een hobby uitoefenen, naar de kerk gaan of boodschappen
halen. Bij zelfstandig wonen is de insteek dat inwoners zo lang
mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Aanvragers is gevraagd of de
voorziening die zij hebben gekregen bijdraagt aan het zelfstandig
blijven. 75 % geeft aan dat het hulpmiddel(redelijk )veel bijdraagt aan
het zelfstandig blijven wonen. 71 % geeft aan dat het (redelijk) veel
bijdraagt aan het meedoen in de maatschappij.
Gemeente Winterswijk