Gemeente Winterswijk



Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010

24 juni 2011
Het college van burgemeester en wethouders heeft de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek Wmo voor kennisgeving aangenomen. De conclusies die aanleiding geven tot verbeterpunten worden opgepakt als actiepunt.

In december 2010/ januari 2011 is een onderzoek gehouden naar de tevredenheid van klanten en aanvragers van individuele voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Één van de groepen waar de Wmo zich op richt zijn mensen die hulp nodig hebben bij het huishouden of een andere individuele voorzieningnodig hebben vanwege een (lichamelijke) beperking. In totaal zijn 797 vragenlijsten verzonden aan inwoners die in 2010 een aanvraag voor een individuele voorziening hebben gedaan. Zij moesten vragen beantwoorden over de toegang tot ondersteuning, hulp bij het huishouden, overige voorzieningen, mantelzorg en de Wmo-raad. In totaal hebben 410 aanvragers de vragenlijst ingevuld.

Uitkomsten

Aanvragers zijn het meest tevreden over behandeling bij aanvraag. 95 % is hierover (zeer) tevreden t.o.v. 92 % in de referentiegroep. Het minst tevreden is men over de wijze waarop is gekeken naar andere hulp of voorzieningen, 89% is hier (zeer) tevreden over. Binnen de referentiegroep is dit 82 %. Gemiddeld geven de ondervraagden een 7,1 voor de aanvraagprocedure, in de referentiegroep is dit een 7,3. 85 % van de ondervraagden geeft aan niet te weten dat er een keuze is tussen gecontracteerde thuiszorgaanbieders en een persoonsgebonden budget. Ondanks dat dit altijd tijdens een gesprek aan de orde komt, kunnen mensen zich dit niet herinneren. Hier kan meer aandacht aan gegeven worden door mensen voor het indienen van een aanvraag al op te wijzen. 97 % van de aanvragers is (zeer) tevreden over de aandacht en interesse van medewerkers die hulp in het huishouden leveren. Het minst tevreden zijn zij over de kwaliteit van het schoonmaakwerk, 93 % is hier (zeer) tevreden over. 96 % is (zeer) tevreden over de dienstverlening van de leverancier van rolstoelen en scootmobielen en de kwaliteit van deze hulpmiddelen Over de regiotaxi is 94 % het meest positief over de behulpzaamheid van de chauffeur. Het minst tevreden zijn zij over de omrijtijden. Er is ook gevraagd of aanvragers op dit moment hulp ontvangen van een naaste. Dit is bij 35 % het geval ten opzichte van 45 % in de referentiegroep.

Meedoen door ondersteuning of hulpmiddel

Bij meedoen kan bijvoorbeeld gedacht worden aan andere mensen ontmoeten, een hobby uitoefenen, naar de kerk gaan of boodschappen halen. Bij zelfstandig wonen is de insteek dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Aanvragers is gevraagd of de voorziening die zij hebben gekregen bijdraagt aan het zelfstandig blijven. 75 % geeft aan dat het hulpmiddel(redelijk )veel bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen. 71 % geeft aan dat het (redelijk) veel bijdraagt aan het meedoen in de maatschappij.