Sector transport en logistiek geeft kabinet een 6,7
23 jun 2011 - Dit jaar staat voor de transportsector nog steeds in het teken van noodgedwongen kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen. De grootste uitdaging ligt in het versterken van de verzwakte internationale concurrentiepositie. Dat blijkt uit Ernst & Young onderzoek (pdf, 1mb) onder ruim 100 ondernemers en managers in de sector transport en logistiek.
Jeroen Kamphuis, partner bij Ernst & Young: "Hoewel de ondervraagden aangeven dat zij 2011 nog steeds zien als een jaar vol uitdagingen, zijn er ook positieve signalen. De verwachting dat een groot aantal bedrijven in 2010 failliet zouden gaan, is niet uitgekomen. Ook zien we dat men hard op zoek is naar innovatieve manieren om nieuwe markten te benaderen. Daar beginnen vooral de grote bedrijven nu al de vruchten van te plukken."
Vertrouwen in Nederlandse overheid
"De sector transport en logistiek heeft hoge en positieve verwachtingen voor de rol van de overheid", zegt Marcel Huizer, tevens partner bij Ernst & Young. "Maasvlakte 2 ligt op schema, het vervoer op de Betuwelijn is weer verdubbeld, met de A4 wordt wellicht dit jaar nog gestart en de A15 wordt sterk verbeterd. Het vertrouwen in het kabinet wordt door de sector dan ook gewaardeerd met een 6,7 als rapportcijfer."
Ongelijk herstel
69% van de respondenten meent dat de markt langzaam herstelt. Dit herstel is echter ongelijkmatig verdeeld. Jeroen Kamphuis: "Zoals te verwachten viel, hebben vervoerders in bijvoorbeeld de food-distributie aanzienlijk minder te lijden dan die in de automotive branche." Ook zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen grotere en kleinere bedrijven; de pijn wordt vooral onderin de keten geleden. 20% van de respondenten geeft aan dat de markt voor transport en logistiek zich nog steeds of weer in een crisisfase bevindt. Onder deze 20% bevinden zich vooral de kleinere bedrijven. Grote bedrijven schakelden aanzienlijk minder onderaannemers of charters in en voor de kleine, veelal familiebedrijven bleek het veel minder gemakkelijk om grote reorganisaties door te voeren.
Zwakke concurrentiepositie
De concurrentiepositie staat nog onder druk. Slechts 1 op 7 respondenten verwacht een versterking van de concurrentiepositie in de komende vier jaar. Het merendeel houdt rekening met een gelijkblijvende, of nog vaker zelfs, een concurrentiepositie die zal verzwakken. Kostenreductie en het vinden van nieuwe kansen zal de komende tijd hard nodig blijven.
MVO als concurrentievoordeel
Om concurrerend te zijn, blijkt naast flexibiliteit en kostenreductie dat nu ook innovatie en het verduurzamen van de bedrijfsvoering een grote rol zal spelen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) lijkt zowel bij grote als bij kleine ondernemingen een sleutel te bieden tot het verbeteren van de concurrentiepositie. Bij de acties die de respondenten ondernemen op het gebied van MVO staat het verminderen van het energieverbruik bovenaan. Aandacht schenken aan de gezondheid en veiligheid van het personeel staat op de tweede plaats. Het verminderen van afval staat op de derde plaats van de ondernomen acties.
Ernst & Young