Vrije Universiteit Amsterdam
De toekomst van ecogenomics verkennen
* Startdatum: 23-06-2011
* Tijd: 11.45
* Locatie: Aula
* Titel: Constructive technology assessment on ecological genomics
* Spreker: A. Roelofsen
* Promotor: prof.dr. J.F.G. Bunders-Aelen
* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen
* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen
* Evenementtype: Promotie
Anneloes Roelofsen presenteert een Constructieve Technology Assessment
(CTA) proces rondom ecological genomics (of ecogenomics) dat is
opgezet, geïmplementeerd en geëvalueerd binnen het Nederlandse
Ecogenomics Consortium. Dit CTA-proces laat zien dat een zorgvuldig
ontworpen proces succesvol kan zijn in het initiëren van leerprocessen
tussen deelnemers en kan resulteren in het identificeren van
innovatieve richtingen voor het wetenschap- en
technologieontwikkelingsproces.
Nieuwe wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen staan voor de
uitdaging om hun maatschappelijke beloften waar te maken en bij te
dragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke problemen. De
vraag is echter hoe dit te realiseren. Hoe kan al in een vroeg stadium
van het innovatieproces een grote verscheidenheid aan relevante
perspectieven in de samenleving worden meegenomen?
Constructieve technology assessment (CTA) is ontwikkeld als strategie
om dit te realiseren. CTA heeft als doel om besluitvorming rondom
opzet, ontwikkeling en maatschappelijk implementeren van wetenschap en
technologie te verbreden door relevante maatschappelijke partijen te
betrekken in het innovatieproces. Het in de praktijk brengen van CTA is
echter niet gemakkelijk. In een vroeg stadium zijn er nog geen concrete
technologieën, wat impliceert dat er over toekomstige ontwikkeling
gespeculeerd moet worden. Daarnaast moet in een CTA proces leren tussen
wetenschappers, toekomstige gebruikers en andere betrokken partijen
gefaciliteerd worden.
De ervaringen met het CTA-proces dat Roelofsen voorstelt laten zien dat
een zorgvuldig ontworpen CTA proces succesvol kan zijn in het initiëren
van leerprocessen tussen deelnemers en kan leiden tot het identificeren
van innovatieve richtingen voor het wetenschap- en
technologieontwikkelingsproces. Tegelijkertijd laten de ervaringen zien
dat het vertalen van leren in actie niet vanzelfsprekend is: de langere
termijnacties van de deelnemers aan het CTA-proces reflecteren maar
gedeeltelijk de resultaten van het leren tijdens het CTA-proces. De
dominante cultuur, structuur en praktijk van het wetenschapssysteem
lijken hierbij een belangrijke rol te spelen. Deze dynamiek zou actief
moeten worden meegenomen in het ontwerpen en implementeren van
CTA-processen.
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam