Nederlanders geloven niet in voor dubbeltje op eerste rij


Nederlanders wereldwijd minst overtuigd van kwaliteit van gratis anti-virusoplossingen voor pc

BADHOEVEDORP, 20110623 -- “Voor niets gaat de zon op”, luidt een bekend Nederlands gezegde. Nederlanders voelen deze scepsis, meer dan andere Europeanen en Amerikanen, ook ten opzichte van gratis anti-virussoftware. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat security-specialist G Data liet uitvoeren onder ruim 15.500 respondenten uit 11 landen in de maanden februari en maart.

Het onderzoek, uitgevoerd door Survey Sampling International, had als doel om te ontdekken hoeveel consumenten weten -of denken te weten- over gevaren op internet en IT-security. Enkele vragen gingen over de houding van de deelnemers ten opzichte van gratis anti-virusproducten.  Minder dan 35% van de Nederlandse deelnemers geloofde dat betaalde beveiligingsproducten en gratis varianten evenwaardig zijn aan elkaar, het laagste percentage van alle landen. Nederlanders blijken dan ook niet zoveel gebruik te maken van gratis producten als de ondervraagden in andere landen, iets minder dan 39%. Alleen de Russen gebruiken nog minder gratis anti-virusproducten, slechts een krappe 35%.

Het grootste vertrouwen in de kwaliteit van gratis anti-virusproducten hebben de Fransen. Ruim 53% van hen gelooft dat er geen verschil bestaat tussen gratis en betaalde oplossingen. De Fransen zijn dan ook de meest fervente gebruikers van gratis beveiligingssoftware: bijna 63% heeft een gratis oplossing op zijn pc geïnstalleerd.

Overigens blijken gebruikers van gratis software slecht te weten waartegen hun oplossing de pc nu precies beschermt: 48% van de respondenten met een gratis pakket denkt een volledige beveiligingssuite (met aanvullende beschermingtechnologieën) te hebben geïnstalleerd. Bovendien gelooft bijna 63% van hen, ten onrechte, dat hun oplossing de pc zal beschermen tegen het laden van geïnfecteerde websites.

Enkele andere opvallende uitkomsten van het onderzoek:

- Het kennisniveau van Nederlanders op het gebied van internetgevaren en it-security blijkt iets onder dat van onze buurlanden Duitsland en Groot Brittannië te liggen, maar wel boven dat van de Belgen. 
- Nederland kent het hoogste percentage internetgebruikers met de overtuiging geen beveiligingsproduct nodig hebben (5,8%)
- Nederlanders blijken het grootste, ongegronde vertrouwen te hebben in de beschermende functionaliteiten van een firewall.
- Nederlanders hebben, ten onrechte, het grootste vertrouwen in hun eigen vermogen om door  bepaald surfgedrag een drive-by-downloadaanval te voorkomen.
- Belgen en Nederlanders geloven het meest van alle respondenten dat de meeste virussen en andere malware wordt verspreid via e-mail. Dit is al enkele jaren niet meer het geval. De meeste virussen worden nu verspreid via geïnfecteerde websites en social networkingsites.


Over G Data

G Data Software AG is een security-specialist van Duitse origine. G Data ontwikkelde haar eerste antivirus-programma al in 1987 en was daarmee een pionier in Europa. Kwaliteit is een prioriteit voor de onderneming. Als resultaat hiervan heeft G Data in de afgelopen vijf jaar meer testoverwinningen in Europa behaald dan welke andere aanbieder ook.

G Data is opgericht in 1985. De onderneming biedt oplossingen voor consumenten en voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen, die wereldwijd in meer dan 90 landen beschikbaar zijn. Het hoofdkantoor is gevestigd in Bochum (Duitsland). Meer informatie is te vinden op www.gdata.nl.