Gemeente Goedereede


Voorlichtingsbijeenkomst 2e ontsluiting Nieuwe Oostdijk

Het college van burgemeester en wethouders van Goedereede is van plan om een tweede ontsluiting te realiseren van de wijk "Nieuwe Oostdijk" op de Hoofddijk in Goedereede. Op donderdag 23 juni organiseerde de gemeente een bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst kregen de aanwezigen de gelegenheid om de plannen te bekijken, vragen te stellen en opmerkingen te maken. Hieronder treft u een verslag aan van deze bijeenkomst.

Datum: 23 juni 2011

Plaats: Verenigingsgebouw Oostdam te Goedereede

Aanwezig namens de gemeente
E. Tuk, wethouder
J.J. de Nooijer, sectorhoofd Grondgebiedzaken
M. Hoogmoed, medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling A. Sala, medewerker Beheer en Uitvoering

Aanwezig van/namens
ca. 40 bewoners

Verslaglegging: A. Sala

Om 20.00 uur werden de aanwezigen welkom geheten door wethouder Tuk. Na een korte uitleg door Martijn Hoogmoed, medewerker van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, bestond de mogelijkheid tot het stellen van vragen en maken van opmerkingen.

Het oorspronkelijke plan voor het ontsluiten van de wijk Nieuwe Oostdijk, zoals vermeld in het Verkeers Circulatie Plan (VCP) van Goedereede was het maken van een brug over de haven en aanleg van een rotonde richting Vissersweg met een verbindingsweg en aansluiting op de Hoofddijk.
Aangezien dit plan over het havenkanaal momenteel financieel niet haalbaar is en dus niet op korte termijn kan worden gerealiseerd, is gekozen voor een eerste stap naar een totale ontsluiting van de woonwijk Nieuwe Oostdijk door het maken van een ontsluitingsweg naar de Hoofddijk.
Voor het realiseren van deze ontsluitingsweg is het noodzakelijk het bestemmingsplan te wijzingen.
Om de ruimtelijke procedure hiervoor te kunnen voeren, en een omgevingsvergunning te kunnen verlenen in afwijking van het bestemmingsplan, is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld.

Het concept ontwerp van deze ruimtelijke onderbouwing is opgesteld door adviesbureau RBOI en zal aan het college worden voorgelegd. Voordat het aan het college wordt voorgelegd, worden vanavond de bewoners geïnformeerd over het voorgenomen plan zodat de mening van de bewoners eveneens aan het college kan worden medegedeeld. Daarna wordt het plan besproken met andere betrokken overheden zoals provincie, waterschap en ISGO.
Daarna zal dit plan 6 weken ter inzage liggen, zodat mogelijke zienswijzen kunnen worden ingediend. Vervolgens zal het college beslissen over de eventuele zienswijzen die zijn ingediend. Daarna kan het plan verder worden uitgewerkt en zou uitvoering medio 2012 kunnen plaatsvinden.

Onderstaand een overzicht van de vragen die tijdens de inloop door bewoners zijn gesteld en opmerkingen en suggesties die zijn gedaan.
* Wat is het tijdspad voor de totale ontsluiting, dus ook de brug en rotonde naar de Vissersweg?

De voorkeur van de gemeenteraad en het college ligt bij een ontsluiting via een brug over de haven naar de Vissersweg. Aangezien dit niet in één keer kan worden uitgevoerd, zal dit in stukken moeten gebeuren. E.e.a. is afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen. De ontsluiting d.m.v. een brug kan pas worden gerealiseerd wanneer er geld beschikbaar komt uit woningbouw in deze wijk. Er kunnen hier ca. 150 woningen worden gebouwd, maar in geringe aantallen per jaar. Ook medefinanciering door andere overheden (o.a. waterschap) is noodzakelijk.
Dit zal dus nog geruime tijd duren.
De financiering van de ontsluitingsweg naar de Hoofddijk kan plaatsvinden uit de STIWAS-gelden en kan dus nu reeds plaatsvinden. Gezien het belang van een 2e ontsluiting van de woonwijk, is gekozen voor deze eerste aanzet tot verbetering.
Er zijn contacten geweest met de veiligheidsregio over de wens en noodzaak van deze ontsluitingsweg naar de Hoofddijk. Hierop is positief gereageerd.

* Bewoners van het Havenhoofd zijn niet blij met deze ontsluitingsweg. Het zal veel drukker worden op het Havenhoofd en er wordt nu al te hard gereden.

Verkeerstellingen op de Hoofddijk zijn verwerkt in de ruimtelijke onderbouwing. De resultaten van deze tellingen zijn niet van dien aard dat we ons hier zorgen over hoeven te maken. Het vertrekkende verkeer vanuit de woonwijk zal waarschijnlijk worden afgevoerd richting Doelweg/Hoofdpoortstraat en niet via het Havenhoofd.
* Is het niet beter om het hele plan, woningen en ontsluiting d.m.v. brug, in één keer te realiseren?

Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn maar de behoefte aan woningen in Goedereede is niet zodanig groot dat dit realiseerbaar is.
* Is het niet beter om het geld voor deze ontsluitingsweg te bewaren en door te sparen tot er genoeg financiële middelen zijn om de totale ontsluiting in z'n geheel uit te voeren? Het is een slechte zaak om vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen op deze manier een "bypass" te maken. Het is geen echte ontsluiting, wordt eerder gevaarlijker door toenemende drukte op het Havenhoofd, onveiligheid voor fietsers op de Hoofddijk en ongeschikte kruispunten. Het risico bestaat dat het uiteindelijke doel nooit meer wordt bereikt als deze "bypass" wordt aangelegd.

Deze ontsluitingsweg is ook nooit bedoeld als echte ontsluiting, eerder als "achterdeur". De noodzaak van een 2e ontsluiting van de Nieuwe Oostdijk wordt door iedereen ingezien maar aangezien de financiële haalbaarheid van een totale ontsluiting momenteel niet mogelijk is, is hiervoor gekozen.

* Kunnen gelden die in het verleden zijn overgebleven bij de bouw van de woonwijk (baten binnen het grondbedrijf) of gelden uit het Maasvlakte-project niet worden gebruikt voor de bouw van een brug? Hiermee zou dan het totale plan ineens uitgevoerd kunnen worden.

De gelden die destijds over waren, zijn ingezet bij andere projecten omdat toentertijd niemand had verwacht dat er nog verdere uitbreiding van Goedereede zou plaatsvinden.
Wat betreft het inzetten van de leefbaarheidsgelden: elke 2 jaar mogen plannen ingediend worden voor de besteding van deze gelden. Eén van deze plannen is de reconstructie van de havenwerken te Goedereede geweest. Er kan geprobeerd worden nogmaals gelden beschikbaar te krijgen uit deze pot voor Goedereede. De gemeenteraad zal dan deze keuze moeten maken en vervolgens beslist de geldverstrekker mee over de doelen waaraan deze leefbaarheidsgelden worden besteed.
* De kans is groot dat door het maken van deze "bypass" het realiseren van de echte ontsluiting d.m.v. een brug over de haven op de lange baan geschoven wordt of er zelfs nooit meer komt. Hierdoor wordt alleen maar een onveiliger situatie gecreëerd.

Nu heeft de gemeente de mogelijkheid tot het uitvoeren van een stuk van het totaalplan. We willen daar gebruik van maken.


- Als er gestart wordt met de aanleg van de brug wordt het risico van sluipverkeer via het Havenhoofd ondervangen en kan ook het bouwverkeer bij eventuele woningbouw hiervan gebruik maken.

Klopt. Is alleen momenteel onbetaalbaar. Het is financieel pas mogelijk bij het realiseren van woningbouw.

* Is er nog inspraak mogelijk bij dit plan of "liggen de materialen al klaar"?

De materialen liggen nog niet klaar. Er wordt een officiële procedure gevoerd. De bedoeling is dat de totale ontsluiting er komt en er gestart wordt met dit gedeelte.

* Is het mogelijk de ruimtelijke onderbouwing in te zien?

Het concept ontwerp van de ruimtelijke onderbouwing wordt eerst voorgelegd aan het college. Daarbij zullen de opmerkingen en suggesties van deze avond worden meegenomen. Het college vindt het belangrijk op de hoogte te zijn van de informele inspraakreacties van de burgers. De bedoeling van deze avond is dan ook om informatie uit te wisselen. De concept onderbouwing kan eventueel nog wijzigen. De definitieve versie van de ruimtelijke onderbouwing komt t.z.t. ter inzage, waarna formele zienswijzen kunnen worden ingediend.

* Bezorgdheid wordt uitgesproken over toename van verkeersdrukte in de Capellery en omliggende straten.

* Nieuwsgierigheid naar de woningbouwplannen en de prognose hiervan wordt uitgesproken.

* Bij realisatie van deze ontsluiting op de Hoofddijk wordt het gedeelte van de Hoofddijk tussen de Klaverseweg en de nieuwe ontsluiting op de Hoofddijk te smal. Zou het niet beter zijn dit deel verbreed uit te voeren?

Dat wordt nader onderzocht.

* Opgemerkt wordt dat de aanleg van deze "bypass" niet hoeft te betekenen dat er veel meer verkeer richting Havenhoofd gaat rijden. Waarschijnlijk zal er net zoveel verkeer via de Westhavendijk rijden.

Conclusie van deze avond is dat iedereen wel voorstander is van een ontsluiting van de woonwijk Nieuwe Oostdijk, maar een aantal aanwezigen dit liever gerealiseerd ziet door het bij elkaar schrapen van extra gelden om in één keer een "echte" ontsluiting te maken d.m.v. een brug naar de Vissersweg i.p.v. nu geld te steken in de aanleg van deze ontsluitingsweg naar de Hoofddijk.

Wethouder Tuk dankt een ieder voor zijn aanwezigheid en inbreng op deze avond.
De informatie die op deze avond naar voren is gekomen, wordt verder uitgewerkt en er wordt verder gegaan met de formele uitwerking van de voorstellen.