Provincie Limburg

scoort minder goed, toeristisch imago onverminderd sterk

Toerisme scoort minder goed, toeristisch imago onverminderd sterk

Uit de nieuwste toeristische trendcijfers blijkt dat Limburg met 2,2 miljoen vakanties haar tweede positie op de binnenlandse markt behoudt, maar in totaal minder goed scoort dan voorgaande jaren. Het aantal binnenlandse vakanties en overnachtingen is gedaald met respectievelijk 4,3% en 10,7% ten opzichte van 2009. Doordat deze afname groter is dan het landelijk gemiddelde nam ook het marktaandeel van Limburg op de binnenlandse vakantiemarkt af. Tijd dus om samen goed de schouders onder het toerisme in Limburg te zetten.

Dit is één van de uitspraken die gedeputeerde Mark Verheijen van Economie en Financiën op donderdag 23 juni in het Openluchttheater in Valkenburg a/d Geul deed op basis van de cijfers van de Toeristische Trendrapportage 2010/2011.

De belangrijkste verklaringen voor de afname van de binnenlandse vakantiemarkt zijn:


* - het economisch herstel;

* - de relatief lage prijzen van vliegtickets;
* - de extra internationale vlieg- en treinverbindingen die in 2010 zijn geopend.

Hierdoor kunnen Nederlanders makkelijker en relatief goedkoper naar het buitenland reizen. Omdat Limburg het hoogste aantal toeristische overnachtingen van Nederland heeft, is zij het meest kwetsbaar voor dit soort externe en moeilijk te beïnvloeden factoren.

Ondanks de tegenvallende cijfers dit jaar is het toeristisch imago van Limburg onverminderd positief. Als men aan Limburg denkt , denkt men aan de prachtige natuur, een heuvelachtig landschap, grotten, gezelligheid en lekker eten en drinken. Ook de waardering voor het toeristisch aanbod is goed.

Het toerisme uit het buitenland is gestegen met 4,9% t.o.v. een daling van 10% in het jaar ervoor. Met name Belgische toeristen weten de weg naar Limburg steeds meer te vinden. Bovendien is de toerist die naar Limburg komt guller dan in de rest van Nederland. De bestedingen per persoon per vakantiedag laten een stijging zien ten opzichte van 2009 en zijn gemiddeld EUR 33,50.

De Limburgse toeristische sector is een belangrijke stabiele en stuwende factor voor de Limburgse economie. De totale spin-off van het verblijfstoerisme bedraagt bijna een half miljard. Ofwel van elke euro die een verblijfstoerist in Limburg uitgeeft komt - direct of indirect
- meer dan 60% terecht buiten de verblijfstoeristische sector. Wat werkgelegenheid betreft was toerisme en recreatie in 2010 goed voor ruim 38.000 banen in Limburg. Daarmee laat het marktaandeel van de sector in Limburg qua werkgelegenheid een lichte daling zien van 7,4% naar 7,3%. Toerisme en recreatie blijft wel nog altijd de vijfde sector wat betreft het aantal banen in Limburg.

In de trendkrant, waarin de belangrijkste gegevens van het onderzoek zijn verwerkt, komen ook ondernemers aan het woord die vernieuwend bezig zijn in de toeristische sector. De volledige Toeristische Trendrapportage Limburg 2010/2011 en de trendkrant vindt u op onze website www.limburg.nl/vrijetijdseconomie onder `trends en onderzoek'.