scoort minder goed, toeristisch imago onverminderd sterk
Toerisme scoort minder goed, toeristisch imago onverminderd sterk
Uit de nieuwste toeristische trendcijfers blijkt dat Limburg met 2,2
miljoen vakanties haar tweede positie op de binnenlandse markt behoudt,
maar in totaal minder goed scoort dan voorgaande jaren. Het aantal
binnenlandse vakanties en overnachtingen is gedaald met respectievelijk
4,3% en 10,7% ten opzichte van 2009. Doordat deze afname groter is dan
het landelijk gemiddelde nam ook het marktaandeel van Limburg op de
binnenlandse vakantiemarkt af. Tijd dus om samen goed de schouders
onder het toerisme in Limburg te zetten.
Dit is één van de uitspraken die gedeputeerde Mark Verheijen van
Economie en Financiën op donderdag 23 juni in het Openluchttheater in
Valkenburg a/d Geul deed op basis van de cijfers van de Toeristische
Trendrapportage 2010/2011.
De belangrijkste verklaringen voor de afname van de binnenlandse
vakantiemarkt zijn:
* - het economisch herstel;
* - de relatief lage prijzen van vliegtickets;
* - de extra internationale vlieg- en treinverbindingen die in
2010 zijn geopend.
Hierdoor kunnen Nederlanders makkelijker en relatief goedkoper naar het
buitenland reizen. Omdat Limburg het hoogste aantal toeristische
overnachtingen van Nederland heeft, is zij het meest kwetsbaar voor dit
soort externe en moeilijk te beïnvloeden factoren.
Ondanks de tegenvallende cijfers dit jaar is het toeristisch imago van
Limburg onverminderd positief. Als men aan Limburg denkt , denkt men
aan de prachtige natuur, een heuvelachtig landschap, grotten,
gezelligheid en lekker eten en drinken. Ook de waardering voor het
toeristisch aanbod is goed.
Het toerisme uit het buitenland is gestegen met 4,9% t.o.v. een daling
van 10% in het jaar ervoor. Met name Belgische toeristen weten de weg
naar Limburg steeds meer te vinden. Bovendien is de toerist die naar
Limburg komt guller dan in de rest van Nederland. De bestedingen per
persoon per vakantiedag laten een stijging zien ten opzichte van 2009
en zijn gemiddeld EUR 33,50.
De Limburgse toeristische sector is een belangrijke stabiele en
stuwende factor voor de Limburgse economie. De totale spin-off van het
verblijfstoerisme bedraagt bijna een half miljard. Ofwel van elke euro
die een verblijfstoerist in Limburg uitgeeft komt - direct of indirect
- meer dan 60% terecht buiten de verblijfstoeristische sector. Wat
werkgelegenheid betreft was toerisme en recreatie in 2010 goed voor
ruim 38.000 banen in Limburg. Daarmee laat het marktaandeel van de
sector in Limburg qua werkgelegenheid een lichte daling zien van 7,4%
naar 7,3%. Toerisme en recreatie blijft wel nog altijd de vijfde sector
wat betreft het aantal banen in Limburg.
In de trendkrant, waarin de belangrijkste gegevens van het onderzoek
zijn verwerkt, komen ook ondernemers aan het woord die vernieuwend
bezig zijn in de toeristische sector. De volledige Toeristische
Trendrapportage Limburg 2010/2011 en de trendkrant vindt u op onze
website www.limburg.nl/vrijetijdseconomie onder `trends en onderzoek'.
Provincie Limburg