Wageningen Universiteit en Researchcentrum
23 jun 2011
Nummer: R
De actiegroep Ongehoord maakte illegaal opnamen in de stallen van 26
varkenshouders en plaatste schrijnende beelden van kreupele en dode
biggetjes op het internet. Een goed middel om misstanden aan het licht
te brengen? âNeeâ, zegt communicatie-hoogleraar Noelle Aarts van
Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR.
âDeze beelden zijn op illegale wijze gemaakt, de privacy van de
varkenshouders is geschonden. Dat is niet netjes. Je moet binnen de
wet opereren, daarbuiten heb je weinig recht van spreken, vind ik. De
beelden vertellen vast en zeker een deel van de waarheid, maar je hebt
ze niet nodig om misstanden in de intensieve veehouderij bloot te
leggen. Het spreekwoord zegt: âeen beeld zegt meer dan duizend
woordenâ. Beelden komen enorm binnen, maar daar schuilt ook een gevaar
in. Beelden lijken waar, maar beelden worden geselecteerd en
gemanipuleerd bij het leven. Je hebt de context nodig om beelden te
begrijpen, want er zijn vele betekenissen mogelijk.
Daar komt bij: deze actie werkt averechts. Fotoâs en filmpjes leiden er
vooral toe dat iedereen in zijn gelijk wordt bevestigd. De
tegenstanders van de intensieve veehouderij zullen zeggen: zie je wel
dat het verschrikkelijk is. En de boeren zullen zeggen: zie je wel, die
rotlui weer met hun acties. De kans is groot dat deze beelden de
tegenstellingen vergroten. Over de intensieve veehouderij zou ik een
constructieve dialoog willen tussen andersdenkenden, om samen tot
gedeelde waarden te komen.
Dat is niet gemakkelijk, dan heb je op zijn minst een heel goede
gespreksleider nodig. Als je de diversiteit van meningen over dit
onderwerp wilt leren kennen, kijk je naar de discussies op het
internet. Alle argumenten voor en tegen komen voorbij. Maar discussie
is er niet, hooguit onder doven. Wil je echt een dialoog, dan moet je
met elkaar om tafel en er echt iets van willen maken.â Albert Sikkema
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl