Vlaamse Overheid
Vlaams Meldpunt Taalklachten helpt patiënten met klachten over
Nederlandsonkundigheid bij Brussels ziekenhuispersoneel
Vlaamse overheid
donderdag 23 juni 2011
Wie in Brussel problemen ondervindt om in een ziekenhuis of dienst 100
geholpen te worden in het Nederlands, kan dat vanaf nu melden aan het
Vlaams Meldpunt Taalklachten. Het meldpunt zal de burger met een klacht
over Nederlandsonkundigheid bij ziekenhuispersoneel helpen om de klacht
op de beste manier af te handelen en op te lossen. Het meldpunt zal de
burger wegwijs maken in zijn rechten en mogelijkheden en hem begeleiden
in zijn contact met de juiste bevoegde instanties. Met het meldpunt wil
de Vlaamse overheid de Vlaamse patiënt in Brussel bijstaan in zijn
recht op gezondheidszorg in het Nederlands. Het centrale meldpunt zal
de taalproblemen in de ziekenhuizen ook inventariseren en in kaart
brengen. Het meldpunt is een samenwerking tussen het Steunpunt
Taalwetwijzer, een informatiepunt gespecialiseerd in de taalwetgeving,
en het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, dat bevoegd is voor de
erkenning en kwaliteitsbewaking van de Vlaamse ziekenhuizen. Het
meldpunt is online te bereiken via
www.zorg-en-gezondheid.be/meldpunt-taalklachten/. Wie geen
internettoegang heeft, kan het meldpunt ook telefonisch bereiken via de
gratis Vlaamse infolijn 1700.
Eén aanspreekpunt voor de Nederlandstalige patiënt
Alle vragen, problemen of klachten die via het meldpunt binnenkomen,
worden doorgestuurd naar het Steunpunt Taalwetwijzer voor onderzoek,
advies en eventuele behandeling. Is de klacht over
Nederlandsonkundigheid terecht? Is er een juridische grond voor de
klacht? Wat kan eraan gedaan worden? Welke overheid is bevoegd en bij
welke instantie kan officieel klacht worden ingediend? Het steunpunt
zal de burger bijstaan met de nodige informatie en begeleiding.
Ria Vandenreyt, woordvoerder Agentschap Zorg en Gezondheid: "De
taalwetgeving is complex. In een ziekenhuis in Brussel moet je in
principe in het Nederlands kunnen worden geholpen, maar de regels zijn
anders voor een universitair ziekenhuis, een openbaar ziekenhuis of een
niet openbaar ziekenhuis. Dat bepaalt dan telkens ook bij welke
overheid, ombudsdienst of andere instantie je kunt aankloppen. Met het
meldpunt krijgt de patiënt nu één duidelijk aanspreekpunt dat hem zal
verder helpen met de behandeling van zijn klacht en de verdediging van
zijn recht als patiënt."
169 klachten in twee weken
Met het meldpunt verhoogt de Vlaamse overheid zijn inspanningen om de
tweetaligheid in de Brusselse gezondheidszorg te versterken. In 2005
was er, naar aanleiding van een petitie bij de Raad van Europa, een
inventarisatie van taalklachten in de Brusselse ziekenhuizen. Die
inventarisatie gebeurde door het Steunpunt Taalwetwijzer, met
ondersteuning van de Vlaamse Infolijn. Op twee weken tijd werden 169
klachten over Nederlandsonkundigheid opgetekend. De Raad van Europa
erkende toen dat er een probleem voor de patiënt was en deed
aanbevelingen om de situatie te verbeteren. De Vlaamse overheid heeft
al die aanbevelingen opgevolgd.
Toch blijft de Vlaming vaak stuiten op de Nederlandsonkundigheid van
artsen en personeel in de ziekenhuizen en hulpdiensten in Brussel en de
Vlaamse Rand. Om die patiënten bij te staan, is Vlaanderen daarom nu
overgegaan tot de oprichting van het Vlaams Meldpunt Taalklachten.
Dankzij het meldpunt worden de taalklachten ook centraal verzameld en
geïnventariseerd. Dat zal objectieve cijfers en gegevens opleveren over
de omvang van de taalproblemen.