Vlaamse Overheid

Vlaams Meldpunt Taalklachten helpt patiënten met klachten over Nederlandsonkundigheid bij Brussels ziekenhuispersoneel

Vlaamse overheid

donderdag 23 juni 2011

Wie in Brussel problemen ondervindt om in een ziekenhuis of dienst 100 geholpen te worden in het Nederlands, kan dat vanaf nu melden aan het Vlaams Meldpunt Taalklachten. Het meldpunt zal de burger met een klacht over Nederlandsonkundigheid bij ziekenhuispersoneel helpen om de klacht op de beste manier af te handelen en op te lossen. Het meldpunt zal de burger wegwijs maken in zijn rechten en mogelijkheden en hem begeleiden in zijn contact met de juiste bevoegde instanties. Met het meldpunt wil de Vlaamse overheid de Vlaamse patiënt in Brussel bijstaan in zijn recht op gezondheidszorg in het Nederlands. Het centrale meldpunt zal de taalproblemen in de ziekenhuizen ook inventariseren en in kaart brengen. Het meldpunt is een samenwerking tussen het Steunpunt Taalwetwijzer, een informatiepunt gespecialiseerd in de taalwetgeving, en het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, dat bevoegd is voor de erkenning en kwaliteitsbewaking van de Vlaamse ziekenhuizen. Het meldpunt is online te bereiken via
www.zorg-en-gezondheid.be/meldpunt-taalklachten/. Wie geen internettoegang heeft, kan het meldpunt ook telefonisch bereiken via de gratis Vlaamse infolijn 1700.

Eén aanspreekpunt voor de Nederlandstalige patiënt

Alle vragen, problemen of klachten die via het meldpunt binnenkomen, worden doorgestuurd naar het Steunpunt Taalwetwijzer voor onderzoek, advies en eventuele behandeling. Is de klacht over Nederlandsonkundigheid terecht? Is er een juridische grond voor de klacht? Wat kan eraan gedaan worden? Welke overheid is bevoegd en bij welke instantie kan officieel klacht worden ingediend? Het steunpunt zal de burger bijstaan met de nodige informatie en begeleiding.

Ria Vandenreyt, woordvoerder Agentschap Zorg en Gezondheid: "De taalwetgeving is complex. In een ziekenhuis in Brussel moet je in principe in het Nederlands kunnen worden geholpen, maar de regels zijn anders voor een universitair ziekenhuis, een openbaar ziekenhuis of een niet openbaar ziekenhuis. Dat bepaalt dan telkens ook bij welke overheid, ombudsdienst of andere instantie je kunt aankloppen. Met het meldpunt krijgt de patiënt nu één duidelijk aanspreekpunt dat hem zal verder helpen met de behandeling van zijn klacht en de verdediging van zijn recht als patiënt."

169 klachten in twee weken

Met het meldpunt verhoogt de Vlaamse overheid zijn inspanningen om de tweetaligheid in de Brusselse gezondheidszorg te versterken. In 2005 was er, naar aanleiding van een petitie bij de Raad van Europa, een inventarisatie van taalklachten in de Brusselse ziekenhuizen. Die inventarisatie gebeurde door het Steunpunt Taalwetwijzer, met ondersteuning van de Vlaamse Infolijn. Op twee weken tijd werden 169 klachten over Nederlandsonkundigheid opgetekend. De Raad van Europa erkende toen dat er een probleem voor de patiënt was en deed aanbevelingen om de situatie te verbeteren. De Vlaamse overheid heeft al die aanbevelingen opgevolgd.

Toch blijft de Vlaming vaak stuiten op de Nederlandsonkundigheid van artsen en personeel in de ziekenhuizen en hulpdiensten in Brussel en de Vlaamse Rand. Om die patiënten bij te staan, is Vlaanderen daarom nu overgegaan tot de oprichting van het Vlaams Meldpunt Taalklachten. Dankzij het meldpunt worden de taalklachten ook centraal verzameld en geïnventariseerd. Dat zal objectieve cijfers en gegevens opleveren over de omvang van de taalproblemen.