CDA
Ferrier: onderwijs moet inspireren en motiveren
donderdag 23 juni 2011
Deze week is het actieplan âBasis voor beter Presterenâ besproken in
een debat over het basisonderwijs. De kern van dit actieplan is dat de
kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Er komen leerlingvolgsystemen
en een verplichte eindtoets. Scholen worden geprikkeld om meer maatwerk
te leveren. Begaafde kinderen moeten meer worden uitgedaagd.
CDA woordvoerder Kathleen Ferrier kan zich goed vinden in de plannen
van minister van Bijsterveldt. Maar ze vindt wel dat we op moeten
passen dat we niet doorschieten in alles wat we vragen van scholen,
leraren en kinderen. Niet alles is meetbaar en het leven is niet
maakbaar. Onderwijs moet inspireren en motiveren. We moeten niet alles
gaan baseren op toetsen en cijfers. Als het bijvoorbeeld gaat om het
verbeteren van basisvaardigheden als rekenen en taal moeten we wel oog
blijven houden voor de hele ontwikkeling van het kind. Ferrier vraagt
zich ook af in hoeverre docenten en scholen zijn betrokken bij deze
ambitieuze plannen. Want zij moeten het uiteindelijk immers allemaal
waar gaan maken. Verder moet extra administratieve rompslomp zoveel
mogelijk worden voorkomen.