Gasterra

Nieuwsbericht
'Uitdaging vertaling wetenschappelijke kennis naar het beroepsonderwijs'
Nieuwsbericht | 23-6-2011
Oud-minister Maria van der Hoeven op werkbezoek bij de Rijksuniversiteit Groningen

De toekomst van energieonderwijs en -onderzoek was het onderwerp van de speech die Maria van der Hoeven gaf op 22 juni 2011. In haar toekomstige rol als directeur van het Internationaal Energie Agentschap bracht Maria van der Hoeven een werkbezoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Prof.dr. Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de universiteit, gaf een wervelend betoog over de noordelijke ambitie om een Energy Academy op te richten. Met dit onderwijsinstituut (onderwijsaanbod van (v)mbo tot en met postacademisch onderwijs) willen zowel het bedrijfsleven, waaronder GasTerra, als de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen een impuls geven aan een innovatieve, duurzame en economisch succesvolle sector.

Carrière
Volgens Poppema biedt de RUG diverse opleidingsprogramma's op energiegebied zoals de masteropleiding `Energy and Sustainability'. Wat ontbreekt is een bachelor `Energy'. En deze opleiding is belangrijk om studenten voor te bereiden op een carrière in energie. Daarbij benadrukte Poppema het belang van wetenschappelijke excellentie, omdat dit van groot belang is voor het verkrijgen van financiering en het aantrekken van internationale toponderzoekers.

Uitdaging
Maria van der Hoeven vervolgde het programma waarin ze direct aanhaakte op Poppema's toespraak. 'Het is erg belangrijk om het excellente onderzoek en kennis te laten doorsijpelen naar onderliggende lagen. Zorg dat er daadwerkelijk iets met die kennis gebeurt. Daar ligt volgens mij uw grootste uitdaging; de vertaling van wetenschappelijke kennis naar het beroepsonderwijs is een bepalende succesfactor daarin.'

Fascinatie pubers
Drs. Theo Jurriëns van de RUG presenteerde de RUG Discovery Truck. In samenwerking met GasTerra krijgt de truck deze zomer een metamorfose. De truck rijdt na de zomer weer langs scholen. Energie wordt de rode draad in de lessen die in het rijdende laboratorium annex collegezaal worden gegeven. Van der Hoeven was enthousiast over dit initiatief. 'Ik ben een groot voorstander van het inzetten op de onderbouw. Het is heel belangrijk om de fascinatie van pubers handen en voeten te geven en hen op een leuke manier in aanraking te laten komen met exacte wetenschap.'