Gasterra
Nieuwsbericht
'Uitdaging vertaling wetenschappelijke kennis naar het
beroepsonderwijs'
Nieuwsbericht | 23-6-2011
Oud-minister Maria van der Hoeven op werkbezoek bij de
Rijksuniversiteit Groningen
De toekomst van energieonderwijs en -onderzoek was het onderwerp van de
speech die Maria van der Hoeven gaf op 22 juni 2011. In haar
toekomstige rol als directeur van het Internationaal Energie Agentschap
bracht Maria van der Hoeven een werkbezoek aan de Rijksuniversiteit
Groningen.
Prof.dr. Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de
universiteit, gaf een wervelend betoog over de noordelijke ambitie om
een Energy Academy op te richten. Met dit onderwijsinstituut
(onderwijsaanbod van (v)mbo tot en met postacademisch onderwijs) willen
zowel het bedrijfsleven, waaronder GasTerra, als de Hanzehogeschool
Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen een impuls geven aan een
innovatieve, duurzame en economisch succesvolle sector.
Carrière
Volgens Poppema biedt de RUG diverse opleidingsprogramma's op
energiegebied zoals de masteropleiding `Energy and Sustainability'. Wat
ontbreekt is een bachelor `Energy'. En deze opleiding is belangrijk om
studenten voor te bereiden op een carrière in energie. Daarbij
benadrukte Poppema het belang van wetenschappelijke excellentie, omdat
dit van groot belang is voor het verkrijgen van financiering en het
aantrekken van internationale toponderzoekers.
Uitdaging
Maria van der Hoeven vervolgde het programma waarin ze direct aanhaakte
op Poppema's toespraak. 'Het is erg belangrijk om het excellente
onderzoek en kennis te laten doorsijpelen naar onderliggende lagen.
Zorg dat er daadwerkelijk iets met die kennis gebeurt. Daar ligt
volgens mij uw grootste uitdaging; de vertaling van wetenschappelijke
kennis naar het beroepsonderwijs is een bepalende succesfactor daarin.'
Fascinatie pubers
Drs. Theo Jurriëns van de RUG presenteerde de RUG Discovery Truck. In
samenwerking met GasTerra krijgt de truck deze zomer een metamorfose.
De truck rijdt na de zomer weer langs scholen. Energie wordt de rode
draad in de lessen die in het rijdende laboratorium annex collegezaal
worden gegeven. Van der Hoeven was enthousiast over dit initiatief. 'Ik
ben een groot voorstander van het inzetten op de onderbouw. Het is heel
belangrijk om de fascinatie van pubers handen en voeten te geven en hen
op een leuke manier in aanraking te laten komen met exacte
wetenschap.'