Ingezonden persbericht


Nieuwe campagne UWV toont
'De mogelijkheden van een beperking'

Onder de noemer 'De mogelijkheden van een beperking' lanceert UWV vandaag een landelijke campagne. In de campagne staan mensen centraal die er door hun eigen inspanningen én de inzet van werkgever en UWV in zijn geslaagd aan het werk te blijven of werk te vinden dat bij hun mogelijkheden past. Belangrijkste doel van de campagne is om de mogelijkheden die mensen met een arbeidshandicap hebben om te werken onder de aandacht te brengen bij werkgevers. Daarnaast wil UWV de discussie aanjagen over een arbeidsbeperking en werk. Alle informatie over de campagne is te vinden op www.uwv.nl/mogelijkheden.

"Al jaren zijn alle inspanningen erop gericht zo veel mogelijk mensen te laten participeren op de arbeidsmarkt. En met het oog op de tekorten die in de toekomst op de arbeidsmarkt worden verwacht, zijn arbeidskrachten - onder wie mensen met een beperking - hard nodig", vertelt Jan Welmers, directeur van de divisie Sociaal Medische Zaken van UWV. "Een professioneel en onafhankelijk sociaal medisch oordeel geeft een realistisch beeld van de mogelijkheden voor werk. Op basis hiervan kan een duurzame terugkeer naar de arbeidsmarkt worden gerealiseerd. UWV beschikt over een jarenlange expertise, een professionele organisatie en een wetenschappelijk onderbouwde beoordelingsmethodiek om dit te realiseren. Dit willen we in deze campagne ook onder de aandacht brengen. Een campagne die zich richt op de mogelijkheden die mensen met een arbeidsbeperking wél hebben om een volwaardige rol op de arbeidsmarkt te vervullen."

Een ruime voldoende
Jaarlijks geven de professionals van de divisie Sociaal Medische Zaken van UWV voor ruim 100.000 cliënten een sociaal-medische beoordeling en advies. Meer dan 700 verzekeringsartsen en 800 arbeidsdeskundigen zetten zich dagelijks in om ervoor te zorgen dat deze mensen een goede en objectieve beoordeling krijgen. De beoordelingen vinden onder meer plaats in het kader van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), de Wet Wajong en de Wet Werk en Bijstand (WWB). Welmers: "Onze cliënten beoordelen onze dienstverlening met een ruime voldoende, waaruit blijkt dat zij onze ondersteuning en adviezen waarderen. Zo leert onze ervaring dat veel mensen met de juiste ondersteuning in staat zijn geheel of gedeeltelijk op de arbeidsmarkt te re-integreren. Een goed voorbeeld hiervan zien we in de WIA: van de mensen in de WIA die nog arbeidsmogelijkheden hebben, werkt de helft."

Over de campagne
De UWV-campagne 'De mogelijkheden van een beperking' loopt van 23 juni tot medio september. In advertenties in landelijke en vakmedia, op internet en in spotjes op de radio staan mensen centraal die er met hulp van UWV in zijn geslaagd aan het werk te blijven of werk te vinden dat bij hun mogelijkheden past. Op een persoonlijke manier wordt in de advertenties en in een radiospotje aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van mensen die weer aan het werk zijn geholpen, zoals Nick en Petra. Ook op internet - www.uwv.nl/mogelijkheden - wordt de UWV-campagne over het voetlicht gebracht. Daar vindt de bezoeker verhalen van geslaagde re-integratietrajecten met de ervaring van de klant, de werkgever en de professionals van UWV.