Gemeente Súdwest Fryslân
Uitbreiding sluis Stavoren zet poorten open naar Súdwest-Fryslân
De gemeente Súdwest-Fryslân investeert mee in de uitbreiding van de
provinciale sluis in Stavoren. De uitbreiding zet de deur wijd open
voor recreanten in de Zuidwesthoek van Fryslân.
De aanleg van het nieuwe sluizencomplex, inclusief de bouw van een
informatiecentrum en twintig jaar onderhoud kost zo'n 19 miljoen euro.
De provincie Fryslân neemt hiervan ruim EUR 17.000.000,- voor haar
rekening en vraagt de gemeenten Súdwest Fryslân en Gaasterlân-Sleat om
een gezamenlijke bijdrage van 10%, wat neerkomt op zo'n EUR
1.720.000,-. De nieuwe duurzame, groene sluis maakt een einde aan de
lange wachttijden voor watersporters in het hoogseizoen. De sluis moet
voor de zomer van 2013 in gebruik worden genomen. Na de zomer van 2011
zullen de voorstellen door de gemeenteraad besproken worden.
"De upgrading van de sluis in Stavoren is ontzettend belangrijk voor de
ontsluiting van de hele regio", aldus Maarten Offinga, wethouder
recreatie en toerisme van de gemeente Súdwest-Fryslân. Hij is erg blij
met de uitbreiding van het sluizencomplex in deze IJsselmeerhaven, die
de wachttijden gaat verkorten en de doorstroming versoepelt.
De sluis van Stavoren verbindt het Johan Frisokanaal en het IJsselmeer
en is voor de recreatievaart de belangrijkste toegangspoort voor de
Friese meren. De huidige capaciteit van de sluis van Stavoren is te
klein voor het aanbod van zowel recreatie- als beroepsvaart.
"De wateras van Stavoren naar Sneek en verder, is een belangrijke
economische en recreatieve ader in de Zuidwesthoek van de provincie",
aldus Offinga. "Deze verbinding met al haar vertakkingen stroomt als
blauw bloed door Súdwest-Fryslân. We willen water betekenis geven,
zodat het nog meer aantrekkingskracht krijgt voor inwoners én
toeristen. Het blauwe bloed stroomt bij iedereen die hier woont, werkt
en recreëert door de aderen."
Met een innovatieve aanbesteding heeft de provincie Fryslân aannemers
en ingenieursbureaus gevraagd om met een totaalplan te komen voor het
ontwerp, de bouw en twintig jaar onderhoud van de sluisuitbreiding. Het
plan van Ballast Nedam Infra Noord Oost bv samen met Interra uit Joure,
is door een deskundige jury gekozen tot het winnende plan. Het is
volgens de jury verrassend en vernieuwend en scoort goed op belangrijke
punten zoals duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Ten zuiden van de
huidige sluis uit de jaren '60 komt een nieuwe sluiskolk. Dit wordt
geen betonnen bak, maar een groene kolk met riet, een grastalud en
afmeermogelijkheden. De nieuwe sluiskolk is voor de recreatievaart. De
beroepsvaart en de bruine zeilvaart blijven gebruik maken van de
bestaande kolk.