Grote game-uitgevers tonen risicomijdend gedrag
Promotie Media en cultuur
woensdag 22 juni 2011, 15.00 uur
David Nieborg onderzocht blockbuster of Triple A games voor spelcomputers. Hij bekeek hoe de game-industrie aan het veranderen is door de druk van voortdurende innovatie en welke weerslag dit heeft op zowel de games zelf (de verscheidenheid) als op hun distributiewijze. Nieborg vindt dat er steeds minder keuze is als het gaat om blockbuster games voor spelcomputers. De macht van grote uitgevers blijft maar toenemen. Deze miljardenbedrijven tonen risicomijdend gedrag. Terwijl de game-industrie bekend staat om haar innovatieve kracht, blijkt dat er op technisch vlak zeker sprake is van innovatie, maar dat de industrie weinig nieuws laat zien. Volgens Nieborg zit de game-industrie in een overgangsfase van een industrie gericht op fysieke distributie (een transactiemodel) naar digitale distributie (servicemodel).
Dhr. D.B. Nieborg: Triple A: The political economy of the blockbuster video game. Promotor is mw. prof. dr. J.F.T.M. van Dijck.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam