FOD Binnenlandse Zaken maakt het leven van de burger veiliger en gemakkelijker

22/06/2011 10:30

FOD BINNENLANDSE ZAKEN - CCIC

"2010 was een zeer druk maar motiverend jaar"

Monique De Knop, voorzitster van het directiecomité van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken: "2010 is een zeer druk maar motiverend werkjaar geweest voor onze medewerkers. Ze hebben het Europees voorzitterschap van België tot een goed einde gebracht en ze hebben een belangrijke stap voorwaarts gerealiseerd in dossiers zoals de brandweerhervorming. Hun werk in 2010 heeft ook internationale erkenning gekregen: bij zijn bezoek aan het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen heeft António Guterres, de VN Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen opgemerkt dat België "een solide asielsysteem kent". Daarnaast is bijvoorbeeld ook de inzet van de Civiele Bescherming met het B-Fast-team na de aardbeving in Haïti overal ter wereld geloofd."

"Maar, onze mensen hebben ook het uiterste van zichzelf gegeven om de bevolking te helpen bij enkele zeer trieste gebeurtenissen zoals de rampen in Luik, Buizingen en de overstromingen."

De Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken staat gelijk aan 5.200 vrouwen en mannen die in zeer verschillende domeinen ten dienste staan van de Belgische maatschappij.

Rode draad doorheen de dagelijkse werking van alle diensten: enerzijds de veiligheid van de burgers verhogen door preventie, controle en crisisbeheer, anderzijds een aantal fundamentele democratische rechten vrijwaren.

Typisch voor deze overheidsdienst is dat voortdurend naar vernieuwing wordt gestreefd. Het gaat om nieuwe procedures, nieuwe middelen, nieuwe toepassingen om het leven van de burger gemakkelijker en veiliger te maken. Tegelijkertijd wordt ervoor gezorgd dat de werking van de diensten doeltreffender en duurzamer wordt.

Een greep uit de realisaties van 2010:

Stafdiensten:

* Talentmanagement. Sinds 2010 kunnen de personeelsleden van Binnenlandse Zaken loopbaanbegeleiding aanvragen bij de stafdienst Personeel en Organisatie. De begeleider helpt het personeelslid antwoord te vinden op vragen over z'n competenties, over de ontwikkeling of het afbakenen van z'n talenten enz.

* Betalingstermijn facturen ingekort. De gemiddelde betalingstermijn van de facturen voor overheidsopdrachten is teruggebracht van 51 dagen in 2009 tot 43 dagen in 2010 door de stafdienst Begroting en Beheerscontrole.

* Spambestrijding. De stafdienst ICT van Binnenlandse Zaken blokkeert gemiddeld tussen de 10.000 en 60.000 spamberichten per dag.

Algemene Directie Civiele Veiligheid:

* Civiele Bescherming. De Civiele Bescherming heeft in 2010 het meest personeelsleden en zwaar materiaal ingezet voor:

o hulp bij overstromingen (16.478 manuren of dubbel zoveel als in 2009);

o de bestrijding van vervuiling (14.748 manuren);

o humanitaire hulp (11.061 manuren).

Het zwaartepunt van de interventies bij overstromingen lag in november 2010 bij de watersnood rond het Denderbekken, het Zennebekken en het Boven-Scheldebekken.

* Draagbaar hogedrukblussysteem. De dienst Materieel en Nieuwe Technologieën test voortdurend nieuwe blussystemen om bluswerken veiliger te maken voor brandweerlieden en voor de burgers. In vier brandweerscholen wordt een draagbaar hogedrukblussysteem getest waarmee brandweerlieden op scooters snel ter plaatse kunnen gaan en een eerste bluspoging kunnen starten.

* Operationele prezones brandweer. In maart 2010 heeft de minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom 32,6 miljoen euro in de wacht gesleept voor de hervorming van de brandweerdiensten. Dankzij dit budget zijn 31 van de 32 operationele prezones voor de brandweer in België een feit geworden in oktober en november 2010.

Algemene Directie Crisiscentrum:

* Early Warning System. In het kader van permanente waakzaamheid is in 2010 het Early Warning System (EWS) negentien keer geactiveerd. Het EWS wordt gebruikt bij een mogelijke dreiging tegen één of meerdere ondernemingen. In 2009 zijn zeven berichten verstuurd. In 2009 en 2010 kwamen de dreigingen vooral vanuit anarchistische hoek.

* Steun bij noodsituaties. Door alarmering en informatie-uitwisseling heeft het Crisiscentrum steun verleend aan lokale overheden, onder meer bij de overstromingen in november, het treinongeval in Buizingen en de gasontploffingen in Luik en Schaarbeek.

* Beschermingsmaatregelen personaliteiten. In 2010 zijn voor de bezoeken van 4.400 personaliteiten beschermingsmaatregelen genomen, tegenover 3.646 in 2009. Deze stijging is een gevolg van het EU-voorzitterschap van België.

* Alarmering via sms. De dienst Alarmering, die sirenes aan Sevesobedrijven beheert, werkt samen met de federatie van doven en gehoorgestoorden aan een project van alarmering via sms.

Algemene Directie Instellingen en Bevolking:

* 8.231.976 eID's. Eind 2010 waren 8.231.976 elektronische identiteitskaarten uitgereikt aan Belgen ouder dan 12 jaar. In 2010 zijn voorbereidingen getroffen om de geldigheidsduur van de kaart te verlengen naar tien jaar. Momenteel loopt een studie die nagaat of de veiligheid van de kaart wordt aangetast door de verlenging.

* Identiteitsfraude. Tijdens het Belgische voorzitterschap is een project ter bestrijding van identiteitsfraude op EU-vlak gelanceerd. Doel van het project: eerst de sterke en zwakke punten, opportuniteiten en risico's van het beheer van de identiteit in kaart brengen over heel Europa en daarna gezamenlijke maatregelen uitwerken. Het project is in april 2011 definitief goedgekeurd.

* Verkiezingen georganiseerd in 40 dagen tijd. Dankzij de inzet van gemeentepersoneel dat alle stemcomputers zeer snel getest heeft, zijn de verkiezingen op 13 juni 2010 met bijzonder weinig problemen verlopen.

Er zijn 394 technische interventies nodig geweest of 15% minder dan in 2007. Op de verkiezingswebsite zijn op 13 juni 2010 meer dan 19 miljoen pagina's bekeken.

* Adreswijziging online. In 2010 is een proefproject gestart in drie gemeenten waarbij de burger een pak tijd kan winnen door een adreswijziging via internet te melden aan de gemeente. In 2009 zijn in ons land 1.143.727 mensen verhuisd.

Op 29 maart 2011 zijn er al 34 gemeenten waar je de adreswijziging via internet kan doorgeven en 229 andere gemeenten hebben laten weten dat zij ook willen overschakelen.

Algemene Directie Veiligheid en Preventie:

* Meer sancties tegen onruststokers tijdens voetbalwedstrijden. Het aantal boetes en stadionverboden is gestegen van 1.132 in 2009 naar 1.387 in 2010. Hoofdreden: twee wedstrijden (Anderlecht - Bilbao en Club Brugge - Anderlecht). Daarnaast zijn in 2010 ook meer processen-verbaal (van 15 in 2009 naar 40 in 2010) opgesteld tegen voetbalspelers, trainers of bestuursleden, vooral wegens het provoceren van supporters.

* 280 privébewakers zonder identificatiekaart. In 2010 heeft de permanente inspectiecel van de dienst Private Veiligheid 630 locaties en zo'n 1.000 mensen gecontroleerd. Top drie van overtredingen:

o 280 personeelsleden van privébewakingsdiensten beschikten niet over een identificatiekaart;

o 152 personen in de sector van de private bewaking waren aan het werk zonder dat ze enige opleiding gevolgd hadden;

o 146 bewakingsondernemingen bleken illegaal.

* 87 brandpreventieadviseurs opgeleid in kader Nationaal Brandpreventieplan. In februari 2010 is het Nationaal Brandpreventieplan gelanceerd met als doel mensen te helpen zelf hun woning brandveiliger te maken. In dit kader zijn in de loop van 2010 al 87 brandpreventieadviseurs (brandweerlieden) opgeleid.

* Strijd tegen rondtrekkende daders op EU-agenda gezet. In het kader van het EU-voorzitterschap van België heeft de dienst Integrale Veiligheid de strijd tegen rondtrekkende daders prominent op de EU-agenda gezet.

Algemene Directie Dienst Vreemdelingenzaken:

* Duurzame lokale verankering hoofdcriterium voor regularisatie. Het criterium dat het grootste aantal regularisaties mogelijk heeft gemaakt in 2010 (namelijk voor 11.791 personen) is net zoals in 2009 de duurzame lokale verankering of het ononderbroken verblijf van vijf jaar.

* Nieuw fenomeen 2010: schijnverklaringen van wettelijke samenwoning. In 2010 hebben verschillende steden en gemeenten gemeld dat de vreemdelingen die bot vangen bij een poging tot het afsluiten van een (schijn)huwelijk in vele gevallen onmiddellijk overstappen naar de procedure van wettelijke samenwoning. Het gaat om schijnverklaringen van wettelijke samenwoning.

* Nieuw opvangcentrum Caricole. In 2010 is voortgebouwd aan een nieuw gesloten centrum, "Caricole" genaamd. Het gebouw zal het Transitcentrum 127 in Melsbroek en het INAD-centrum op het luchthavendomein van Zaventem vervangen.

* Juridische info in Albanees, Arabisch, Armeens, Chinees, Farsi, Urdu enz. Voor de analfabete bewoners van de gesloten centra is juridische informatie op geluidsdragers gezet. Het project is gerealiseerd met steun van het Europees Terugkeerfonds.

Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS):

* Snellere beslissingen. Gezien de stijging van het aantal asielaanvragen heeft het CGVS voor een aantal landen een bijzonder actieprogramma uitgewerkt om tot meer en tot snellere beslissingen te komen. Hiermee geeft het CGVS een duidelijk signaal dat wie geen gegronde reden heeft, geen aanspraak kan maken op asiel in België.

* 21,4% internationaal beschermd. In 21,4% van de in 2010 onderzochte asielaanvragen heeft het CGVS een beslissing genomen die de asielzoeker een internationale bescherming geeft.

* "Een referentie in Europa en de wereld". Op 2 februari 2010 heeft António Guterres, de VN Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen, het CGVS bezocht. Tijdens zijn bezoek zei hij: "Het werk van het CGVS is een referentie in Europa en de wereld. België kent een solide asielsysteem. Effectieve bescherming is in België gegarandeerd."

De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen:

* 40 rechters. De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen is een onafhankelijk administratief rechtscollege met 40 rechters en 240 medewerkers die ressorteren onder de FOD Binnenlandse Zaken.

* 13.372 beroepen. In het gerechtelijk jaar 2009-2010 zijn 13.372 beroepen ingediend tegen beslissingen van het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen en van de Dienst Vreemdelingenzaken. Bij de Raad kan beroep ingediend worden in annulatie (i.v.m. de wettigheid van de administratieve rechtsbehandeling) of in volle rechtsmacht waar de Raad uitspraak doet over de grond van het geschil.

* Alle arresten op website. De Raad wil zijn rechtspraak zo toegankelijk en transparant mogelijk maken en publiceert bijna alle arresten op een gedepersonaliseerde wijze op zijn website www.rvv-cce.be.

De Federale diensten van de gouverneurs:

* Algemene nood- en interventieplannen (ANIP) in werking onder andere in Luik, Buizingen en bij wateroverlast.

o Op 27 januari 2010 is het gemeentelijk ANIP in werking gesteld in Luik nadat 14 mensen zijn omgekomen bij de ontploffing van meerdere gebouwen. De diensten van de gouverneur van Luik hebben de stad met raad en daad bijgestaan.

o Op 15 februari 2010 zijn in Buizingen (Halle) twee treinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn 18 personen overleden en 162 mensen gewond geraakt. De gouverneur van Vlaams-Brabant heeft het provinciaal ANIP geactiveerd om alle betrokken gemeenten, hulpdiensten en andere diensten te coördineren.

o In november 2010 zijn in totaal 315 gemeenten getroffen door wateroverlast. De gouverneurs van Oost-Vlaanderen, Vlaams- en Waals-Brabant en Henegouwen hebben een provinciale fase afgekondigd wegens de omvang van de noodsituatie.

* Metro-ongeval geoefend. De gouverneurs organiseren regelmatig oefeningen om de noodplannen te testen en bij te werken. In het Administratief Arrondissement Brussel-Hoofdstad is op 22 november 2010 een oefening georganiseerd in de ingang van het metrostation "Erasmus".

* Wielertoerisme in harmonie met verkeersregels. De gouverneurs brengen ook politie en bestuurlijke en gerechtelijke overheden samen in hun provincie om te werken aan de politionele veiligheid en openbare orde. In West-Vlaanderen is het project "Fietstoerisme in harmonie" gestart om het negatieve imago van de wielertoerist op te krikken. Het doel is het fietstoerisme in harmonie te laten verlopen met de geldende verkeersregels.

* Gestolen fietsen terugvinden. De gouverneurs werken ook aan criminaliteitspreventie. De provincies Antwerpen en Limburg hebben samen de website http://www.gevondenfietsen.be ontwikkeld. Je kan er gestolen fietsen terugvinden.

* Europees project. De provincie Limburg leidt samen met de FOD Binnenlandse Zaken een Europees project om de aanpak van intrafamiliaal geweld in de EU-lidstaten te verbeteren.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel