Rekenkamers Amsterdam en Zaanstad

PERSBERICHT
Embargo tot dinsdag 21 juni 2011
12:00 uur
Luchtkwaliteit in Amsterdam verbetert niet snel genoeg

De lucht in Amsterdam is niet zo schoon als moet van Europa. Het zal Amsterdam ook niet lukken om dat tijdig, voor 2015, in orde te krijgen. De effecten van landelijke en gemeentelijke maatregelen vallen namelijk tegen. Het luchtkwaliteitsbeleid van Amsterdam is gericht op het aanpakken van plekken, waar de lucht nog niet aan de normen voldoet. Dat is begrijpelijk maar toch jammer. De vraag welke maatregelen het beste zijn voor de volksgezondheid komt daardoor op de achtergrond. Raadsleden krijgen te weinig informatie over de resultaten en de informatie voor burgers is versnipperd. Dit schrijft de rekenkamer in haar rapport Luchtkwaliteit in Amsterdam. Omdat het niet waarschijnlijk is dat met alleen extra gemeentelijke maatregelen de Europese normen worden gehaald heeft de Rekenkamer Amsterdam samen met de rekenkamers van Den Haag, Rotterdam en Utrecht een brief gestuurd aan de Tweede Kamer.

Achtergrondinformatie
De Rekenkamer Amsterdam onderzocht de aanpak van luchtkwaliteit in de gemeente Amsterdam. Zij deed dat in samenwerking met de rekenkamers van Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Het Rijk is eindverantwoordelijke voor de luchtkwaliteit in Nederland. Het heeft hiervoor in 2009 het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) opgesteld. Hierin zijn de maatregelen opgenomen van de rijksoverheid, de provincies en gemeenten om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het NSL kent twee hoofddoelstellingen:

* Het verbeteren van de luchtkwaliteit ten behoeve van de volksgezondheid.
* Het bieden van ruimte voor en bijdragen aan de onderbouwing van ruimtelijke projecten. De maatregelen in het NSL moeten er toe leiden dat Nederland in 2011 overal voldoet aan de normen voor fijnstof (PM10) en in 2015 aan de normen voor stikstofdioxide (NO2). Niet alle Amsterdamse straten op tijd schoon met huidig luchtkwaliteitsbeleid Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren voert de gemeente verschillende maatregelen uit zoals de milieuzone voor vrachtverkeer, schonere motoren voor het eigen wagenpark, de verhoging van parkeertarieven, het bevorderen van elektrisch vervoer en doorstroom-verbeterende maatregelen. Het is positief dat Amsterdam in 2011 waarschijnlijk in de gehele stad aan de Europese normen voor fijnstof (PM10) zal voldoen. In 2015 zullen er echter - na de uitvoering van het beleid - nog 9 straten zijn, met een totale lengte van 3,7 wegvakkilometers, waar de Europese normen voor stikstofdioxide (NO2) worden overschreden (knelpunten). Daarnaast zullen er in dat jaar ook nog 12 andere straten zijn waar de norm voor NO2 net wordt gehaald (bijna-knelpunten). Die bijna-knelpunten kunnen in 2015 toch echte knelpunten blijken te zijn als maatregelen niet worden uitgevoerd of effecten van maatregelen tegenvallen. Nieuw beleid gemeente beter, maar resultaten nog niet toereikend De rekenkamer constateert dat de gemeente in het Actieplan Luchtkwaliteit Amsterdam uit 2006 het probleem en de oorzaken van de luchtvervuiling goed in kaart heeft gebracht. Bij de keuze voor de maatregelen is echter geen integrale afweging gemaakt van de kosten en effecten van maatregelen. In de recent, op 17 mei 2011, door het college vastgestelde herijkingsnota