Nederlands Jeugdinstituut
Tom van Yperen benoemd tot bijzonder hoogleraar Monitoring en Innovatie Zorg
voor de Jeugd
22 juni 2011
Prof.dr. T.A. (Tom) van Yperen is per 1 september 2011 door het
Nederlands Jeugdinstituut benoemd tot bijzonder hoogleraar Monitoring
en innovatie zorg voor de jeugd bij de Faculteit Gedrags- en
Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Van
Yperen is orthopedagoog en als expert verbonden aan het Kenniscentrum
van het Nederlands Jeugdinstituut. Tevens is hij tot medio 2012
werkzaam als bijzonder hoogleraar op het terrein van het onderzoek en
de ontwikkeling van effectieve jeugdzorg aan de Universiteit Utrecht.
Tom van Yperen (Delft, 1958) is eerst opgeleid als leerkracht voor het
basisonderwijs. Daarna studeerde hij pedagogiek in Leiden en studeerde
in 1985 cum laude af in de orthopedagogiek. In 1990 promoveerde hij aan
de universiteit Leiden op onderzoek op het terrein van specifieke
ontwikkelingsstoornissen (problemen met lezen, taal, motoriek). Hierna
werkte van Yperen als docent en onderzoeker bij de Universiteit
Utrecht. In 1995 maakte hij de overstap naar het toenmalige Nederlands
Instituut voor Zorg en Welzijn, waaruit het Nederlands Jeugdinstituut
is voortgekomen. Sinds 2002 is Van Yperen tevens bijzonder hoogleraar
bij de Universiteit Utrecht op het terrein van het onderzoek en de
ontwikkeling van effectieve jeugdzorg. In die functie geeft hij
onderwijs over de kwaliteitsontwikkeling van de sector en stimuleert en
begeleidt hij onderzoek naar de resultaten van jeugdzorginterventies.
Aan de Rijksuniversiteit Groningen gaat Van Yperen zich bezighouden met
de vraag hoe de effectiviteit van jeugdzorg is te monitoren, zodat
professionals de monitoring niet als controlerend of bureaucratisch
ervaren, maar juist als stimulerend en leerzaam. Ook wil hij weten hoe
in dat leerproces kennis uit de praktijk of de literatuur is in te
zetten om de zorg effectiever te maken. Die verbetering moet dan weer
zichtbaar zijn in de monitor. De focus ligt daarbij op de jeugdzorg
(eerste- en tweedelijn), met tevens aandacht voor de bruikbaarheid van
de kennis en ervaring voor de zorg voor gehandicapte jeugdigen en de
speciale onderwijsvoorzieningen. De leerstoel wordt gevestigd binnen de
Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, afdeling Pedagogische
Wetenschappen en Onderwijskunde, basiseenheid Orthopedagogiek.