Doop MTS Copenhagen: nieuw schip toonbeeld Nederlandse innovatiekracht
Persbericht van JansenJager, Communicatietrajecten
Op 21 juni jl. vond de doopplechtigheid van de "Kaap Green Tanker
COPENHAGEN" plaats op de nieuwe locatie van Maritima Green Technology
in Meppel. De doop werd verricht door mw. Ir. T. Menssen, Chief
Operating Officer Havenbedrijf Rotterdam. Thecla Bodewes, eigenaar van
Scheepswerf De Kaap en Zakenvrouw van het Jaar, waar de MTS Copenhagen
is gebouwd, ging in op de vele innovaties die zijn toegepast in dit
schip. Door deze innovaties op het gebied van bouw en aandrijving wordt
50% minder uitstoot, een brandstof besparing tot 40%, en een halvering
van de onderhoudsinterval bereikt, terwijl het schip meer vermogen tot
zijn beschikking heeft. Het schip ontving uit handen van Jan Fransen
een Green Award certificaat, een maritiem keurmerk voor duurzaamheid
dat er sinds afgelopen week ook voor binnenvaartschepen is.
De MTS Copenhagen zal ingezet worden door Verenigde Tankrederij BV, ook
een bedrijf dat voorop loopt in het toepassen van innovatieve
logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties
met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
Duurzaam ondernemen en innovatiekracht
Niels Groenewold, directeur Verenigde Tankrederij BV: "Duurzaam
ondernemen betekent voor ons bij alle bedrijfsbeslissingen zowel een
hoger bedrijfsrendement nastreven, als de kansen benutten voor een
beter milieu en meer welzijn van de medewerkers en de maatschappij. Het
gaat om activiteiten die een stap verder gaan dan waartoe de wet
verplicht; vanuit maatschappelijke betrokkenheid en een
toekomstgerichte visie. Het schip waar wij voor de doopplechtigheid
samen zijn gekomen, past hier uitstekend in. Het is een onderdeel van
tastbare Nederlandse innovatiekracht, waar het Rotterdamse gezegde
'geen woorden, maar daden' echt eer aan doet."
Thecla Bodewes vult aan: "Het schip is een volledig Nederlands product,
waarbij vooral gekeken is naar innovaties waarmee de exploitatie van
het schip extreem voordelig wordt en tevens extreem veilig voor
bemanning en milieu. De gerealiseerde brandstofbesparing kunnen we
meteen terugzien in minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Niet alleen
door de optimale belasting van de generatorsets, maar ook gewoon door
het lage brandstofverbruik wat met de stijgende olieprijzen een groot
concurrentieverschil geeft ten opzichte van andere schepen."
Ook voor de Rotterdamse haven betekent de realisatie van een duurzaam
en innovatief schip als de MTS Copenhagen veel: "Het is onze
overtuiging dat innovaties in de duurzame technologie de
concurrentiepositie van de maritieme sector en daarmee ook de haven van
Rotterdam versterken. We willen uiteindelijk de duurzaamste haven van
de wereld zijn", aldus Thessa Menssen, COO Havenbedrijf Rotterdam.
MTS Copenhagen
De MTS Copenhagen is volledig redundant uitgevoerd met vier
generatorsets en vier voortstuwingsmotoren in de vorm van permanent
magneten, die verwerkt zijn in de twee MGT POD thrusters onder het
schip. Het schip heeft een lage kruiplijn en is geheel
diesel-elektrisch uitgevoerd met een D & A Power Management Systeem.
Voor de verdeling van de machinekamers is bewust gekozen om in de
toekomst, als de infrastructuur ook de mogelijkheid biedt, per
machinekamer relatief eenvoudig over te stappen op andere,
nog minder milieubelastende brandstoffen zoals Natural Liquified Gas.
Alle brandstoftanks zijn los van de huid en vormen geen onderdeel van
de scheepsconstructie.
Scheepswerven Bodewes en Scheepswerf De Kaap
Scheepswerven Bodewes, Scheepswerf De Kaap en Maritima Green Technology
worden geleid door directeur-eigenaar Thecla Bodewes (43). Onder haar
leiding zijn de scheepswerven onder één paraplu gaan werken waarbij ze
toch ieder hun zelfstandigheid hebben behouden. Tezamen één krachtig
geheel waarbij Bodewes is gevestigd te Hasselt in Overijssel en De Kaap
en Maritima in het Drentse Meppel. Veelzijdig, allround en klantgericht
zijn de sleutelwoorden waar het binnen de werven van Bodewes om draait.
Door de onderlinge, hechte samenwerking worden menskracht, kennis en
materiaal binnen de groep optimaal benut. Iedere onderneming bedient
met specifieke kennis van zaken haar eigen klantenkring.
De ondernemingen richten zich specifiek op innovatieve scheepsbouw en
allround scheepsreparatie. Van ontwerp tot afbouw. Van nieuwbouw tot
verbouw. Met de focus op een verdere vermindering van energieverbruik
en uitstoot zodat het brandstofverbruik per tonkilometer omlaag wordt
gebracht.
Maritima Green Technology
Maritima Green Technology is het bedrijf voor ontwikkeling en
innovaties op het gebied van groene mobiliteit. De activiteiten zijn
gefocust op ontwikkelingen van moderne innovatieve voortstuwing met een
praktische no-nonsense- aanpak. Ook bij dit bedrijf staat voorop dat de
producten een bijdrage moeten leveren aan een schonere leefomgeving en
minder brandstofverbruik. Tevens moeten ze economische voordelen hebben
voor de klanten.
Razende Robot Reporter