Nieuw-Vlaamse Alliantie




Stijgend aantal gratis reizigers bij De Lijn

klok 22 juni 2011

De Lijn kon voor 2010 uitpakken met een stijging van het aantal reizigers. Deze stijging vertaalt zicht echter niet in een stijging in de gemiddelde ontvangsten per rit. "Een gevolg van het groeiende gratis-verhaal", meent Vlaams parlementslid Lies Jans (N-VA).

Lies Jans vroeg de evolutie van het aantal reizigers en de vervoersinkomsten van De Lijn op bij minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Opvallend is dat de gemiddelde ontvangsten per rit de laatste 10 jaar gehalveerd zijn: van EUR 0,52 in 1999 tot EUR 0,25 in 2010. Dat is opmerkelijk aangezien de reizigersaantallen stegen en er bovendien via de indexering een tariefverhoging werd doorgevoerd. "Het stijgend aantal reizigers vertaalt zich dus niet in de ontvangsten van De Lijn", aldus Lies Jans. "Die ontvangsten zouden toch minimum evenredig moeten stijgen met die van het aantal reizigers. Dat blijkt niet het geval en dat komt door de vele gratis-formules."

Het aandeel van de reizigers die 'de volle pot' betalen, daalt van 56 procent in 2008 naar 53,5 procent in 2010. Deze volle betalers zijn op hun beurt wel goed voor 82 procent van de totale vervoersontvangsten. Dat gekoppeld aan de forse toename van de goedkope en gratis formules verklaart de daling van de gemiddelde ontvangsten per rit. In 2008 genoten 31 procent van de reizigers van één of andere gratis of bijna-gratis formule. In 2010 was dat al 35 procent.

De conclusie is dat de gemiddelde ontvangst per rit daalt, ondanks de tariefverhogingen via indexering voor de betalende reizigers in 2009 en 2010. Deze op het eerste zicht tegenstrijdige vaststelling is een rechtstreeks gevolg van de verdere toename van het aantal gratis reizigers bij De Lijn in 2009 en 2010.

Kostendekkingsgraad Als deze trend doorzet, zal de kostendekkingsgraad - met slecht 16 procent nu al bij de laagste in Europa - nog verder dalen. De kostendekkingsgraad is het percentage van de uitgaven van De Lijn die met eigen inkomsten worden gedekt. Ter vergelijking: de Waalse vervoersmaatschappij TEC heeft een kostendekkingsgraad van meer dan 30 procent. Ook hun ontvangsten per rit liggen bijna dubbel zo hoog. Lies Jans: "In de beheersovereenkomst werd een jaarlijkse stijging van 0,5 procent vooropgesteld. De N-VA vond dat toen al een bescheiden ambitie. Laten we ervoor zorgen dat we toch dat minimum halen." Auteur(s): Lies Jans, Vlaams parlementslid Contactinfo:

Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams Parlement E-post: katrien bruyland vlaamsparlement be