Nieuw-Vlaamse Alliantie
Stijgend aantal gratis reizigers bij De Lijn
klok 22 juni 2011
De Lijn kon voor 2010 uitpakken met een stijging van het aantal
reizigers. Deze stijging vertaalt zicht echter niet in een stijging in
de gemiddelde ontvangsten per rit. "Een gevolg van het groeiende
gratis-verhaal", meent Vlaams parlementslid Lies Jans (N-VA).
Lies Jans vroeg de evolutie van het aantal reizigers en de
vervoersinkomsten van De Lijn op bij minister voor Mobiliteit Hilde
Crevits (CD&V). Opvallend is dat de gemiddelde ontvangsten per rit de
laatste 10 jaar gehalveerd zijn: van EUR 0,52 in 1999 tot EUR 0,25 in
2010. Dat is opmerkelijk aangezien de reizigersaantallen stegen en er
bovendien via de indexering een tariefverhoging werd doorgevoerd. "Het
stijgend aantal reizigers vertaalt zich dus niet in de ontvangsten van
De Lijn", aldus Lies Jans. "Die ontvangsten zouden toch minimum
evenredig moeten stijgen met die van het aantal reizigers. Dat blijkt
niet het geval en dat komt door de vele gratis-formules."
Het aandeel van de reizigers die 'de volle pot' betalen, daalt van 56
procent in 2008 naar 53,5 procent in 2010. Deze volle betalers zijn op
hun beurt wel goed voor 82 procent van de totale vervoersontvangsten.
Dat gekoppeld aan de forse toename van de goedkope en gratis formules
verklaart de daling van de gemiddelde ontvangsten per rit. In 2008
genoten 31 procent van de reizigers van één of andere gratis of
bijna-gratis formule. In 2010 was dat al 35 procent.
De conclusie is dat de gemiddelde ontvangst per rit daalt, ondanks de
tariefverhogingen via indexering voor de betalende reizigers in 2009 en
2010. Deze op het eerste zicht tegenstrijdige vaststelling is een
rechtstreeks gevolg van de verdere toename van het aantal gratis
reizigers bij De Lijn in 2009 en 2010.
Kostendekkingsgraad
Als deze trend doorzet, zal de kostendekkingsgraad - met slecht 16
procent nu al bij de laagste in Europa - nog verder dalen. De
kostendekkingsgraad is het percentage van de uitgaven van De Lijn die
met eigen inkomsten worden gedekt. Ter vergelijking: de Waalse
vervoersmaatschappij TEC heeft een kostendekkingsgraad van meer dan 30
procent. Ook hun ontvangsten per rit liggen bijna dubbel zo hoog. Lies
Jans: "In de beheersovereenkomst werd een jaarlijkse stijging van 0,5
procent vooropgesteld. De N-VA vond dat toen al een bescheiden ambitie.
Laten we ervoor zorgen dat we toch dat minimum halen."
Auteur(s):
Lies Jans, Vlaams parlementslid
Contactinfo:
Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams
Parlement
E-post: katrien bruyland vlaamsparlement be