Watersportverbond - KNWV
Weer sluis Apeldoorns Kanaal geopend
woensdag 22 juni 2011
Op donderdag 16 juni is de gerenoveerde Koudhoornse sluis in het
Apeldoorns Kanaal in Apeldoorn-Noord feestelijk geopend. De sluis staat
het bevorderen van de bevaarbaarheid van het Apeldoorns Kanaal dan ook
niet meer in de weg.
Bijna 50 jaar geleden voer er voor het laatst een schip door de sluis,
die gebouwd werd in het jaar 1880. De sluis is in 2010 geheel
gerenoveerd.
Renovatie
De onderhoudstoestand vormde de voornaamste reden voor de renovatie. De
sluiskolk werd droog gezet en onderhanden genomen, het metselwerk werd
gedeeltelijk opnieuw gevoegd en het staalwerk en de remmingswerken van
de sluis werden vernieuwd of gereviseerd. Dit maakt het mogelijk om
schepen in de sluis te schutten.
Feestelijke opening
De feestelijke opening werd verzorgd door de 10,35 meter lange sloep
âLacvilleâ en het Matrozenkoor SOS uit Apeldoorn. Voorafgaande aan de
officiële openingshandeling werden er toespraken gehouden door
heemraad Victor Doorn van het Waterschap Veluwe en mevrouw Annemieke
Traag (D66), de nieuwe gedeputeerde die de Nieuwe Hollandse Waterlinie
en het Apeldoorns Kanaal in haar portefeuille heeft. Beiden zetten zich
in voor het bevaarbaar maken van het kanaal. Traag: âVictor, we gaan
dat meemaken, dat bevaarbaar maken van het kanaal. Wij gaan ons als
provincie inzetten.â
Voor de Stichting Apeldoorns Kanaal, die zich met ondersteuning van het
Watersportverbond al jaren voor de bevaarbaarheid van het Apeldoorns
Kanaal inzet, is dit een belangrijke ontwikkeling.
Ontwikkelingen
Van de vijf historische sluizen in het Noordelijk deel van het kanaal
zijn er nu vier gerenoveerd. Met de renovatie van de vijfde sluis, de
Bonenburgersluis in Heerde, is inmiddels een aanvang gemaakt.
Op dit moment worden er door de provincie en het Waterschap plannen
uitgewerkt om het 5e en 6e pand van het kanaal (Hattem-Heerde) te
baggeren tot de oorspronkelijke diepte van 2,10 meter. Daarmee wordt al
een belangrijk obstakel voor bevaarbaarheid geslecht.
Bron: SAK