Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 22 juni 2011

TLN en EVO: 'Akkoord Rijk en provincie stelt doortrekking A15 veilig' Steun voor financiering via tol alleen onder strikte voorwaarden

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn verheugd met het akkoord tussen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en gedeputeerde Bieze van de provincie Gelderland over doortrekking van de A15. Vandaag werd bekend gemaakt dat het ministerie en de provincie gezamenlijk financiële dekking hebben gevonden voor doortrekking van het ontbrekende cruciale stuk snelweg tussen de A15 bij Bemmel richting de Duitse grens. Hiermee komt een einde van de fileproblematiek in deze regio in zicht. Belangrijk onderdeel van het besluit is dat de aanleg deels wordt gefinancierd op basis van tolheffing. TLN en EVO steunen bij hoge uitzondering deze aanpak, mits aan enkele strikte voorwaarden wordt voldaan. De totale kosten van het project zijn nu geraamd op ruim 1 miljard euro.

Ontsluiting stadsregio en haven Rotterdam
De A15 loopt vanaf de haven van Rotterdam richting Arnhem/Nijmegen, maar stopt enkele kilometers voor de Duitse grens. Doordat internationaal verkeer nu niet de mogelijkheid heeft om via de A15 de grens te passeren, wordt zij noodgedwongen samen met het regionale verkeer over de A50 via de A12 geleid. Doortrekken van de A15 is daarom cruciaal voor zowel regionaal verkeer in de Stadsregio Arnhem/ Nijmegen, als wel voor internationaal verkeer vanuit de haven van Rotterdam richting het Duitse Ruhrgebied en verder. De jaarlijkse schade als gevolg van files op de A50 tussen knooppunt Valburg en Grijsoord is berekend op ongeveer 15 miljoen euro. Dit stuk snelweg komt daarbij op plaats drie van duurste files voor het vrachtverkeer in de Economische Wegwijzer van TLN en EVO.

Tolheffing
De minister en provincie willen de aanleg van de A15 deels financieren met behulp van tolheffing op dit stuk weg. TLN en EVO zijn in principe tegen tolheffing omdat zij de aanleg van nieuwe infrastructuur primair als taak van de overheid zien. Echter, de vervoerders- en verladersorganisaties kunnen bij hoge uitzondering en onder bepaalde voorwaarden instemmen met tolheffing. Tolheffing mag alleen worden ingevoerd om de aanleg van een cruciale weg te versnellen, indien er een volwaardig tolvrij alternatief is en indien tolheffing niet op een bestaande weg wordt ingevoerd. Op basis van dit besluit lijkt het erop dat aan deze voorwaarden wordt voldaan.

Doorpakken
TLN en EVO dringen er bij de minister en gedeputeerde op aan dat de aanleg van het ontbrekende stuk snelweg zo snel mogelijk moet starten. Over enkele jaren is de 2e Maasvlakte gereed en zullen de internationale goederenstromen vanuit en richting Rotterdam enorm toenemen. Het laatste ontbrekende stuk A15 zal samen met de geplande verbreding van de A50 tegen die tijd gereed moeten zijn. Zonder voldoende infrastructurele capaciteit, komt de bereikbaarheid van Nederland en onze economische concurrentiepositie verder onder druk te staan.