Campagne tegen groeiend aantal geldezels
Pas op je pas_campagneposter Met de `arrestatie' van een geldezel en de
exclusieve rap van Ali B vond op het Nova College in Amsterdam vandaag
de aftrap plaats voor de campagne `Pas op je pas'. Met deze campagne
waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking
met de politie jongeren om zich niet als geldezel te laten gebruiken.
Tijdens de persconferentie met NVB-voorzitter Boele Staal, Marc
Schuuring, hoofd financieel-economische recherche van de politie
Amsterdam-Amstelland, en Ali B. werd de campagne toegelicht en de
website www.pasopjepas.nl gelanceerd.
Een groeiend aantal jongeren wordt misbruikt om crimineel geld weg te
sluizen door hun betaalpas en pincode af te staan. Dit is een
maatschappelijk probleem aan het worden dat we gezamenlijk via de
Geldezelcampagne willen aanpakken. In 2010 ging het om tenminste 4.000
gevallen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.
De huidige schatting is dat er inmiddels ruim 5.000 geldezels geronseld
zijn, vooral in de Randstad.
Pakkans is 100%
Met de `uitgeleende' bankpas en pincode kunnen criminelen de
bankrekening gebruiken om frauduleus verkregen geld weg te sluizen. De
gevolgen daarvan zijn voor de geldezels (en hun ouders) ingrijpend. De
pakkans voor de geldezels vanuit banken is namelijk 100 %. Zij draaien
op voor de schade die in de duizenden euro's kan lopen en worden
strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met
bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze
jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van financiële diensten van
banken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie
te blijven, waardoor de opsporing wordt bemoeilijkt.
`Pas op je pas' campagne
"Wij zijn bezorgd over de toename van dit fenomeen. Met deze campagne
willen we dat jongeren zich meer bewust worden van de waarde van hun
betaalpas. We wijzen hen op de grote gevolgen van het afstaan hiervan",
aldus Boele Staal. De NVB-voorzitter vervolgt: "We zijn erg blij dat
Ali B als ambassadeur wil optreden om jongeren in hun eigen taal te
waarschuwen via een speciaal hiervoor geschreven rap en
videoboodschap".
Website toont de gevolgen
Op de website www.pasopjepas.nl staat onder andere de videoboodschap
van Ali B, films over hoe dit soort criminelen te werk gaan en de
gevolgen voor jongeren die zich als geldezel lieten gebruiken. De
campagne richt zich nu vooral op jongeren in de Randstad van 12 - 18
jaar met een laag opleidingsniveau; deze groep is het meest kwetsbaar.
Zo werden in januari 2011 door de politie Haaglanden zestig verdachten
in deze leeftijdscategorie aangehouden. Het onderzoek richtte zich
primair op personen die hun bankrekening en pinpas ter beschikking
stelden aan `ronselaars' en daarmee criminelen in staat steldenom
gestolen geld te storten én op te nemen.
Samenwerking banken en politie
"Binnen de regio Amsterdam-Amstelland waarschuwen wij al langere tijd
voor de zeer verregaande gevolgen van het uitlenen van je bankrekening
door jongeren aan anderen, met een lucratieve vergoeding in het
vooruitzicht. Vaak gaat het daarbij namelijk om het wegsluizen van uit
criminele activiteiten verkregen geld", aldus Marc Schuuring van de
politie Amsterdam-Amstelland. Schuuring vervolgt: "We zijn blij om
samen met de NVB de handen ineen te slaan, om nog meer bewustwording te
creëren. Afzonderlijk waren onze beide organisaties daar al mee bezig,
maar een meer nadrukkelijke samenwerking kan de resultaten alleen maar
ten goede komen."
De NVB start na de lancering van de campagne ook een samenwerking met
andere politiekorpsen in Nederland.
____________________
Politie Amsterdam-Amstelland