Campagne tegen groeiend aantal geldezels
Met de 'arrestatie' van een geldezel en een exclusieve rap van Ali B
vond op het Nova College in Amsterdam vandaag de aftrap plaats voor de
campagne 'Pas op je pas. Met deze campagne waarschuwt de Nederlandse
Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de politie jongeren om
zich niet als geldezel te laten gebruiken. Tijdens de persconferentie
met NVB-voorzitter Boele Staal, Marc Schuuring, hoofd
financieel-economische recherche van de politie Amsterdam-Amstelland,
en Ali B. werd de campagne toegelicht en de website pasopjepas.nl
gelanceerd.
Banner campagne pas op je pas Het aantal jongeren (geldezels) dat door
criminelen wordt geronseld om hun betaalpas en pincode af te staan
neemt sterk toe. In 2010 ging het om tenminste 4.000 gevallen. Dit is
een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. De huidige
schatting is dat er inmiddels ruim 5.000 geldezels geronseld zijn,
vooral in de Randstad. Met de 'uitgeleende' bankpas en pincode kunnen
criminelen de bankrekening gebruiken om frauduleus verkregen geld weg
te sluizen. De gevolgen daarvan zijn voor de geldezels (en hun ouders)
ingrijpend. De pakkans voor de geldezels vanuit banken is namelijk 100
%. Zij draaien op voor de schade die in de duizenden euros kan lopen en
worden strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met
bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze
jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van financiële diensten van
banken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie
te blijven, waardoor de opsporing wordt bemoeilijkt.
'Pas op je pas' campagne
'Wij zijn bezorgd over de toename van dit fenomeen. Met deze campagne
willen we dat jongeren zich meer bewust worden van de waarde van hun
betaalpas. We wijzen hen op de grote gevolgen van het afstaan hiervan',
aldus Boele Staal. De NVB-voorzitter vervolgt: 'We zijn erg blij dat
Ali B als ambassadeur wil optreden om jongeren in hun eigen taal te
waarschuwen via een speciaal hiervoor geschreven rap en
videoboodschap'.
Website
Op de website pasopjepas.nl staat onder andere de videoboodschap van
Ali B, films over hoe dit soort criminelen te werk gaan en de gevolgen
voor jongeren die zich als geldezel lieten gebruiken. De campagne richt
zich nu vooral op jongeren in de Randstad van 12-18 jaar met een laag
opleidingsniveau; deze groep is het meest kwetsbaar. Zo werden in
januari 2011 door de politie Haaglanden zestig verdachten in deze
leeftijdscategorie aangehouden. Het onderzoek richtte zich primair op
personen die hun bankrekening en pinpas ter beschikking stelden aan
ronselaars en daarmee criminelen in staat stelden om gestolen geld te
storten én op te nemen.
Samenwerking banken en politie
'Binnen de regio Amsterdam-Amstelland waarschuwen wij al langere tijd
voor de zeer verregaande gevolgen van het uitlenen van je bankrekening
door jongeren aan anderen, met een lucratieve vergoeding in het
vooruitzicht. Vaak gaat het daarbij namelijk om het wegsluizen van uit
criminele activiteiten verkregen geld', aldus Marc Schuuring van de
politie Amsterdam-Amstelland. Schuuring vervolgt: 'We zijn blij om
samen met de NVB de handen ineen te slaan, om nog meer bewustwording te
creëren. Afzonderlijk waren onze beide organisaties daar al mee bezig,
maar een meer nadrukkelijke samenwerking kan de resultaten alleen maar
ten goede komen.'
De NVB start na de lancering van de campagne ook een samenwerking met
andere politiekorpsen in Nederland.
Nederlandse Vereniging van Banken