Nederlandse Vereniging van Banken

Campagne tegen groeiend aantal geldezels

Met de 'arrestatie' van een geldezel en een exclusieve rap van Ali B vond op het Nova College in Amsterdam vandaag de aftrap plaats voor de campagne 'Pas op je pas. Met deze campagne waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de politie jongeren om zich niet als geldezel te laten gebruiken. Tijdens de persconferentie met NVB-voorzitter Boele Staal, Marc Schuuring, hoofd financieel-economische recherche van de politie Amsterdam-Amstelland, en Ali B. werd de campagne toegelicht en de website pasopjepas.nl gelanceerd.

Banner campagne pas op je pas Het aantal jongeren (geldezels) dat door criminelen wordt geronseld om hun betaalpas en pincode af te staan neemt sterk toe. In 2010 ging het om tenminste 4.000 gevallen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. De huidige schatting is dat er inmiddels ruim 5.000 geldezels geronseld zijn, vooral in de Randstad. Met de 'uitgeleende' bankpas en pincode kunnen criminelen de bankrekening gebruiken om frauduleus verkregen geld weg te sluizen. De gevolgen daarvan zijn voor de geldezels (en hun ouders) ingrijpend. De pakkans voor de geldezels vanuit banken is namelijk 100 %. Zij draaien op voor de schade die in de duizenden euros kan lopen en worden strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van financiële diensten van banken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie te blijven, waardoor de opsporing wordt bemoeilijkt.

'Pas op je pas' campagne

'Wij zijn bezorgd over de toename van dit fenomeen. Met deze campagne willen we dat jongeren zich meer bewust worden van de waarde van hun betaalpas. We wijzen hen op de grote gevolgen van het afstaan hiervan', aldus Boele Staal. De NVB-voorzitter vervolgt: 'We zijn erg blij dat Ali B als ambassadeur wil optreden om jongeren in hun eigen taal te waarschuwen via een speciaal hiervoor geschreven rap en videoboodschap'.

Website

Op de website pasopjepas.nl staat onder andere de videoboodschap van Ali B, films over hoe dit soort criminelen te werk gaan en de gevolgen voor jongeren die zich als geldezel lieten gebruiken. De campagne richt zich nu vooral op jongeren in de Randstad van 12-18 jaar met een laag opleidingsniveau; deze groep is het meest kwetsbaar. Zo werden in januari 2011 door de politie Haaglanden zestig verdachten in deze leeftijdscategorie aangehouden. Het onderzoek richtte zich primair op personen die hun bankrekening en pinpas ter beschikking stelden aan ronselaars en daarmee criminelen in staat stelden om gestolen geld te storten én op te nemen.

Samenwerking banken en politie

'Binnen de regio Amsterdam-Amstelland waarschuwen wij al langere tijd voor de zeer verregaande gevolgen van het uitlenen van je bankrekening door jongeren aan anderen, met een lucratieve vergoeding in het vooruitzicht. Vaak gaat het daarbij namelijk om het wegsluizen van uit criminele activiteiten verkregen geld', aldus Marc Schuuring van de politie Amsterdam-Amstelland. Schuuring vervolgt: 'We zijn blij om samen met de NVB de handen ineen te slaan, om nog meer bewustwording te creëren. Afzonderlijk waren onze beide organisaties daar al mee bezig, maar een meer nadrukkelijke samenwerking kan de resultaten alleen maar ten goede komen.'

De NVB start na de lancering van de campagne ook een samenwerking met andere politiekorpsen in Nederland.