Gemeente Zwolle

Spoorzone: Eerst concrete plannen voor station en directe omgeving

Het station als verbinding tussen het noorden en zuiden van de stad, een plek om te verblijven en een directe omgeving waar van alles te doen is. Hoe het er uit komt te zien, staat in het stedenbouwkundig plan dat komend jaar ontwikkeld wordt. De aanpak wijkt af van het oorspronkelijke idee om een stedenbouwkundig plan voor de hele Spoorzone te maken.

"Verantwoordelijk wethouder Gerrit Piek: "We kiezen er bewust voor om te focussen op het centrale deel van de Spoorzone. Gezien de economische crisis was het niet reëel om een plan te maken voor het hele gebied."

"De focus biedt ook kansen: delen kunnen we nu gedetailleerd gaan invullen en sneller uitvoeren. Voor de andere delen maken we alvast een raamwerk om zo de samenhang in het hele Spoorzone te bewaken."

De uitgangspunten voor het te maken stedenbouwkundige plan zijn vastgelegd in het zogenoemde `Startdocument stedenbouwkundige planvorming Spoorzone' dat nu ter goedkeuring bij de gemeenteraad ligt. Binnenkort worden stedenbouwkundige bureaus gevraagd om met de gemeente en haar partners een stedenbouwkundig plan te maken.

Kansen

In het Startdocument wordt prioriteit gegeven aan projecten die de komende vijf jaren uitgevoerd moeten worden, geconcentreerd rond de zuidelijke entree van het station.

Daarnaast wordt gevraagd om een globale ruimtelijke structuur voor de rest van de Spoorzone te ontwikkelen, te kijken naar kansen voor vrijkomende gebouwen op de korte termijn en het hergebruik van bestaande historisch of architectonisch waardevolle gebouwen in het gebied waar nu Stork en Wärtsilä zitten.

Ontwikkeling Spoorzone noodzakelijk

Zwolle-Kampen Netwerkstad (ZKN) is één van de snelst groeiende stedelijke gebieden van Nederland en blijft dat de komende decennia ook, ondanks de krimp in de regio. Binnen ZKN is Zwolle het infrastructureel en economisch knooppunt dat de Randstad verbindt met Noord en Oost Nederland.

Vanwege de groei van het aantal reizigers en de aanleg van de Hanzelijn zal het station als multimodaal vervoersknooppunt moeten meegroeien om alle vervoersbewegingen goed te kunnen accommoderen en om de reizigers passend comfort te bieden.

Met de bouw van Zwolle-Zuid en Hanzeland ligt station Zwolle inmiddels niet meer aan de rand van de stad, maar midden in de stad. Het doel van het plan Spoorzone is om het station meer te verbinden met de stad en spoorgerelateerde functies uit te plaatsen. Het station en het stationsgebied zullen daarom ruimte gaan bieden voor nieuwe functies.

Partners

Het Startdocument is gemaakt in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel, NS, Prorail en de Rijksgebouwendienst. Ook is het Startdocument voorgelegd aan de klankbordgroep Spoorzone. De Rijksbouwmeester, de Spoorbouwmeester en de Rijksadviseur Infrastructuur hebben een adviserende rol gespeeld.

Planning

Na de besluitvorming in de raad over het Startdocument wordt samen met de partners de selectie van het stedenbouwkundig bureau in gang gezet, zodat na de zomer gestart kan worden met de planvorming.

De klankbordgroep en de gemeenteraad zullen tijdens het planvormingsproces voortdurend betrokken worden. Naar verwachting is het stedenbouwkundig plan klaar in mei 2012, waarna het wordt voorgelegd aan de raad.

Meer informatie

110601 Spoorzone Startdocument (pdf) (78,6 MB)
Zie het origineel