Spoorzone: Eerst concrete plannen voor station en directe omgeving
Het station als verbinding tussen het noorden en zuiden van de stad,
een plek om te verblijven en een directe omgeving waar van alles te
doen is. Hoe het er uit komt te zien, staat in het stedenbouwkundig
plan dat komend jaar ontwikkeld wordt. De aanpak wijkt af van het
oorspronkelijke idee om een stedenbouwkundig plan voor de hele
Spoorzone te maken.
"Verantwoordelijk wethouder Gerrit Piek: "We kiezen er bewust voor om
te focussen op het centrale deel van de Spoorzone. Gezien de
economische crisis was het niet reëel om een plan te maken voor het
hele gebied."
"De focus biedt ook kansen: delen kunnen we nu gedetailleerd gaan
invullen en sneller uitvoeren. Voor de andere delen maken we alvast een
raamwerk om zo de samenhang in het hele Spoorzone te bewaken."
De uitgangspunten voor het te maken stedenbouwkundige plan zijn
vastgelegd in het zogenoemde `Startdocument stedenbouwkundige
planvorming Spoorzone' dat nu ter goedkeuring bij de gemeenteraad ligt.
Binnenkort worden stedenbouwkundige bureaus gevraagd om met de gemeente
en haar partners een stedenbouwkundig plan te maken.
Kansen
In het Startdocument wordt prioriteit gegeven aan projecten die de
komende vijf jaren uitgevoerd moeten worden, geconcentreerd rond de
zuidelijke entree van het station.
Daarnaast wordt gevraagd om een globale ruimtelijke structuur voor de
rest van de Spoorzone te ontwikkelen, te kijken naar kansen voor
vrijkomende gebouwen op de korte termijn en het hergebruik van
bestaande historisch of architectonisch waardevolle gebouwen in het
gebied waar nu Stork en Wärtsilä zitten.
Ontwikkeling Spoorzone noodzakelijk
Zwolle-Kampen Netwerkstad (ZKN) is één van de snelst groeiende
stedelijke gebieden van Nederland en blijft dat de komende decennia
ook, ondanks de krimp in de regio. Binnen ZKN is Zwolle het
infrastructureel en economisch knooppunt dat de Randstad verbindt met
Noord en Oost Nederland.
Vanwege de groei van het aantal reizigers en de aanleg van de Hanzelijn
zal het station als multimodaal vervoersknooppunt moeten meegroeien om
alle vervoersbewegingen goed te kunnen accommoderen en om de reizigers
passend comfort te bieden.
Met de bouw van Zwolle-Zuid en Hanzeland ligt station Zwolle inmiddels
niet meer aan de rand van de stad, maar midden in de stad. Het doel van
het plan Spoorzone is om het station meer te verbinden met de stad en
spoorgerelateerde functies uit te plaatsen. Het station en het
stationsgebied zullen daarom ruimte gaan bieden voor nieuwe functies.
Partners
Het Startdocument is gemaakt in nauwe samenwerking met de provincie
Overijssel, NS, Prorail en de Rijksgebouwendienst. Ook is het
Startdocument voorgelegd aan de klankbordgroep Spoorzone. De
Rijksbouwmeester, de Spoorbouwmeester en de Rijksadviseur
Infrastructuur hebben een adviserende rol gespeeld.
Planning
Na de besluitvorming in de raad over het Startdocument wordt samen met
de partners de selectie van het stedenbouwkundig bureau in gang gezet,
zodat na de zomer gestart kan worden met de planvorming.
De klankbordgroep en de gemeenteraad zullen tijdens het
planvormingsproces voortdurend betrokken worden. Naar verwachting is
het stedenbouwkundig plan klaar in mei 2012, waarna het wordt
voorgelegd aan de raad.
Meer informatie
110601 Spoorzone Startdocument (pdf) (78,6 MB)
Zie het origineel
Gemeente Zwolle