Toch nieuwe fietsverbinding tussen Itteren en Borgharen
Maastricht, 21 juni 2011
Itteren en Borgharen krijgen op korte termijn toch een nieuw fietspad
langs de Spekstraat, de verbindingsweg tussen de twee Maasdorpen. Op
uitdrukkelijk verzoek van de wethouders Gerdo van Grootheest en Albert
Nuss heeft Consortium Grensmaas tijdens bestuurlijk overleg ingestemd
met de aanleg van het nieuwe fietspad. Het consortium neemt de kosten
van het fietspad voor zijn rekening.
Na de bouwvak start de aanleg van het fietspad, die 2 maanden duurt. De
oude fietsverbinding tussen Borgharen en Itteren heeft het veld moeten
ruimen voor de rivierbeveiliging, die de twee dorpen moet behoeden voor
nieuwe overstromingen van de Maas. Volgens de oorspronkelijke afspraken
zou het Consortium Grensmaas slechts een onverhard fiets/wandelpad (het
zogenaamde groene snoer) moeten aanleggen in het toekomstig
natuurgebied tussen Itteren en Borgharen.
In de twee dorpen is de afgelopen maanden onrust ontstaan over het
mogelijk scenario dat de bewoners het voortaan zonder fietsverbinding
zouden moeten doen. De buurt- en dorpsraad hebben onder meer gewezen op
de risico's die fietsers lopen als ze op de Spekstraat zelf moeten
rijden. In de zomermaanden maken bijvoorbeeld duizenden recreanten
gebruik van de fietsroute tussen Itteren en Borgharen.
De wethouders Van Grootheest en Nuss zijn verheugd over de handreiking
van het Consortium om de meerkosten van het verharde fietspad te
betalen. ,,Daarmee kan een breed gedragen en lang gekoesterde wens van
de inwoners binnen afzienbare termijn worden verwezenlijkt", aldus de
beide wethouders.
Directeur Kees van der Veeken van Consortium Grensmaas: ,,Ofschoon we
door de crisis op allerlei fronten ook pas op de plaats moeten maken,
hebben we hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen. Je
spreekt over verkeersveiligheid in twee dorpen".
Het nieuwe fietspad komt aan de westzijde van de Spekstraat, is
vrijliggend en heeft een breedte van ongeveer drie meter. Bij de
kruising van de werkweg met de Spekstraat zijn extra voorzieningen
nodig om de verkeersveiligheid te garanderen. Een fietsbrug zou een
oplossing kunnen zijn, maar dat zou een verdubbeling van de kosten
betekenen.
Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten moeten nog toestemming geven voor
het verharde fietspad. Na de uitvoering van de grindwinning, de
natuurontwikkeling en rivierbeveiliging door het Consortium, nemen deze
partijen de exploitatie van het toekomstig natuurgebied langs de
Grensmaas over. De natuurorganisaties hebben informeel laten weten mee
te werken, maar dat moet nog officieel bekrachtigd worden.
Gemeente Maastricht