Studenten testen recordfiets op vliegbasis
Studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam testen woensdag 22 juni voor het eerst hun hightech fiets op hoge snelheid. In september wil het team in de woestijn van Nevada (VS) proberen om het wereldsnelheidsrecord voor fietsen te breken. Dat staat nu op 133 km/h en is in handen van een Canadees team. Voor de test gebruiken de studenten de 2,6 km lange startbaan van de voormalige vliegbasis Soesterberg.
Team
De Delftse studenten ontwikkelen de fiets volledig zelf. Daarbij maken ze gebruik van windtunnels, computersimulaties en testopstellingen. Omdat niet alleen het technische maar ook het sportieve deel van belang is, bestaat een deel van het team uit studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hun specialiteit is de selectie van de meest geschikte bestuurder en de optimale racestrategie.
Ontwerp
Om het record te verbreken moet de fiets zo gestroomlijnd mogelijk te zijn. Daarom is gekozen voor een liggende houding en een kap die extreem weinig luchtweerstand heeft. "Ons ontwerp heeft maar één- tiende van de weerstand van een gewone fiets. Daarnaast weegt het geheel slechts 20 kg, vergelijkbaar met een stadsfiets. De ketting moet extreme krachten verwerken met minimale weerstand. DSM heeft daarom voor ons een speciale ketting ontwikkeld", alsdus teamleader Hajo Pereboom.
Fietsers
Jan-Willem Gabriels, oud-Olympisch roeier voor het nationale team en Sebastiaan Bowier, een ervaren ligfietser, gaan hun krachten inzetten om het wereldrecord te veroveren. Ze zijn geselecteerd uit een twintigtal kandidaten na een uitgebreide test bij de VU in Amsterdam. "Het vereist hele specifieke spieren en conditie om dit te kunnen. Je zou verwachten dat een profwielrenner het best zou zijn, maar door de lighouding is dat niet zo", verklaart teamchef Hajo Pereboom.
Doel
Door een poging te doen het wereldrecord te verbreken hoopt het team te laten zien dat door goed te ontwerpen fietsen veel sneller kunnen dan de huidige generatie fietsen. "Eigenlijk is een fiets een heel saai, klassiek product. Je kunt er veel meer mee doen en we hopen met deze recordpoging fietsfabrikanten ook een beetje te inspireren het klassieke fietsontwerp eens flink op zijn kop te zetten", aldus ontwerper David Wielemaker
Technische Universiteit Delft