Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Maatregelen om geld in de zorg slimmer te besteden
21 juni 2011
Patiënten die onnodig vaak op consult moeten komen, die meer medicijnen
voorgeschreven krijgen dan ze nodig hebben of die inefficiënt worden
doorverwezen. Deze vormen van zogenaamd ongepast gebruik van zorg zijn
aan de orde van de dag en kosten ons allemaal onnodig veel geld. Acht
zorgorganisaties waaronder de NPCF hebben de handen ineen geslagen en
stelden een convenant 'Gepast Gebruik' op.
Minister
Maandag 20 juni is in Den Haag het convenant aangeboden aan minister
Schippers van VWS, dat beschrijft hoe ongepast gebruik van zorg
teruggedrongen kan worden. De minister heeft gezegd dat ze het een goed
initiatief vindt. Ze ziet de potentie: het is belangrijk dat gepast
gebruik in een brede coalitie wordt opgepakt. De minister is bereid om
mee te helpen om verbeteringen mogelijk maken.
Trommelvliesbuisjes
Tot nu toe ontbrak het aan overzicht van ongepast gebruik. Daarom
hebben de acht organisaties in het convenant veertien concrete gevallen
beschreven waar gepaster gebruik van zorg mogelijk is.
Zoals bijvoorbeeld trommelvliesbuisjes: er worden vaak buisjes
geplaatst bij kinderen (jaarlijks 60 duizend). Daar zijn veel kosten
mee gemoeid. Maar er is onduidelijkheid over de indicatiestelling. De
keuze voor opereren of afwachten is nu sterk regionaal bepaald en
verschilt per ziekenhuis. Om over- en onderbehandeling te voorkomen
moet er een richtlijn komen. Ouders moeten goede informatie krijgen
over de beste behandeling voor hun kind.
Verzorgend wassen
Een ander voorbeeld is verzorgend wassen. De traditionele manier van
wassen met water en zeep is voor veel patiënten belastend en niet
altijd prettig voor de huid. Een nieuwe manier van wassen is door
gebruik te maken van speciale doekjes. De meeste patiënten vinden dat
prettiger. Bovendien is het minder belastend voor de verzorgende. De
bekostiging van deze zorg voorziet nog onvoldoende in dit soort
kwaliteitsverbeteringen.
Belang
De NPCF vindt gepast gebruik van zorg een belangrijk onderwerp.
Belangrijk vanuit het oogpunt van patiënten. Patiënten willen zorg op
maat: niet te weinig maar ook niet te veel. Maar ook belangrijk vanuit
het oogpunt van verzekerden. Verzekerden betalen voor zorg: zij willen
dat hun geld goed wordt besteed. Patiënten melden regelmatig dat zij
onnodig zijn doorverwezen. Ook worden onnodig dure medicijnen verstrekt
en krijgen sommige innovaties nauwelijks een kans, terwijl andere al
gebruikt worden voordat ze zich hebben bewezen.
Presentatie
Tijdens een presentatie zette de NPCF aan de hand van patiëntervaringen
uiteen op welke manier patiënten aanlopen tegen onnodige consulten:
'Bij de specialist is het nog veel te vaak gebruikelijk dat je voor een
uitslag langs moet komen (zelfs als deze goed is) terwijl dit ook
telefonisch doorgegeven kan worden', zegt een mevrouw die door haar
beperking afhankelijk is van een rolstoel.
En patiënten ervaren onnodig dure zorg. Een reumapatiënt meldt: 'Er
wordt automatisch iedere 3 maanden een afspraak gemaakt bij de
reumatoloog. Ik heb het idee dat een reumaconsulent mij ook goed kan
helpen. En vragen stellen via internet zou toch ook kostenbesparend
kunnen zijn?!'
Convenant
De NPCF denkt dat met het convenant een stap in de goede richting wordt
gezet om dit ingewikkelde probleem goed aan te pakken.
De acht organisaties die samen aan het convenant hebben gewerkt zijn De
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), de Koninklijke
Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG),
Zorgverzekeraars Nederland (ZN), DBC-Onderhoud, de Nederlandse
Zorgautoriteit (Nza), de Regieraad Kwaliteit van Zorg, Zorgonderzoek
Nederland (ZONMw) en het College voor zorgverzekeringen (CVZ).