Ingezonden persbericht
Persbericht
Ludieke actie luidt start Nederlands blauwe bessenseizoen in
Barendrecht, 21 juni 2011 - Om de start van het Nederlandse blauwe bessenseizoen in te luiden, worden er verschillende promotieacties georganiseerd. Naast het aanbieden van blauwe bessen aan het College van Examen krijgen studenten op verschillende Nederlandse middelbare scholen blauwe bessen aangeboden en wordt er een ludieke Twitter promotieactie gehouden.
Start Nederlands blauwe bessenseizoen
Op 21 juni wordt de officiële aftrap gegeven voor het Nederlandse blauwe bessenseizoen. Hoewel de blauwe bessen jaarrond verkrijgbaar zijn, start deze week de Nederlandse oogst. Het Nederlands seizoen duurt van juli tot en met oktober. De blauwe bes won afgelopen jaren in heel Europa aan populariteit. Uit marktcijfers van het Productschap Tuinbouw blijkt dat het percentage kopende huishoudens tussen 2003 en 2010 verdrievoudigd is naar 7%. Naast deze toenemende vraag naar blauwe bessen bestaan er nog voldoende groeikansen in de markt.
Lekker en gezond studievoer
Gelukkig winnen blauwe bessen enorm aan populariteit. Niet alleen dankzij de lekkere smaak en het gemak van consumeren maar ook omdat ze zo gezond zijn. De blauwe bes smaakt enorm zoet en kan direct uit de hand gegeten worden. Daarnaast bevat de bes per 100 gram ongeveer 14 mg of bijna 25% van de dagelijkse behoefte aan Vitamine C. Vitamine C helpt je om je energieniveau op peil te houden en is belangrijk om je hersenen goed te laten functioneren.
Bij de examens in het eerste tijdvak zijn er door het College van Examens verkeerde bijlagen bij het examen Tehatex voor VWO bijgevoegd. Verschillende scholen en studenten kregen de bijlagen voor het examen voor HAVO. Als ludieke actie overhandigde The Greenery daarom een kistje gezonde blauwe bessen aan het College van Examen.
De start van het Nederlandse blauwe bessenseizoen valt bovendien samen met de week waarin veel middelbare scholieren herexamens moeten afleggen. Op scholen in Den Haag, Oud-Beijerland, Teteringen en Rotterdam worden bekertjes met blauwe bessen uitgedeeld. Zo wordt de scholieren niet alleen een hart onder de riem gestoken maar krijgen ze tegelijk een gezonde snack voor tijdens de herexamens.
Be the Bes Twitter actie
Naast deze promotieacties voor scholieren wordt er via de website www.bethebes.nl een ludieke twitter actie opgezet waarbij consumenten een Ipad kunnen winnen. Deelnemers worden uitgenodigd leuke foto's van zichzelf met blauwe bessen op te sturen naar de website en er een tweet over te maken. Vervolgens wordt er op de leukste en meest originele blauwe bessenfoto gestemd en worden de blauwe bessenfoto's via verschillende sociale media gepromoot. Zo zal de consumentenwebsite www.verseoogst.nl de hele week in het teken van de blauwe bes staan. De winnaar van de twitter-actie ontvangt een Ipad.