Ingezonden persbericht



---


PERSBERICHT

Amsterdam, 21 juni 2011

Steeds meer Chinese toeristen in Metropool Amsterdam Morgen starten de Chinese Netwerkdagen in Amsterdam

Amsterdam heeft vorig jaar circa 150.000 Chinese toeristen (dag- en verblijfsbezoekers) verwelkomd en verwacht dat dit aantal binnen een vijftal jaren verdubbelt. Het is van belang dat Amsterdam zich richt op deze belangrijke groeimarkt. En dat gebeurt dan ook. Chinese toeristen geven relatief veel geld uit en hebben weinig tijd tot hun beschikking - vaak een Europareis in tien dagen. Zodoende moet actief worden ingespeeld op deze doelgroep. Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) richt haar marketingactiviteiten op de Chinese reisindustrie, omdat momenteel nog verreweg de meeste Chinese toeristen hun reis boeken via een reisagent. Dit doet ATCB in nauwe samenwerking met Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en met het toeristisch bedrijfsleven van Metropool Amsterdam. Vele bedrijven stemmen hun diensten volledig af op de Chinese markt en bieden Chinees talige gidsen, bewegwijzering, brochures en internetsites aan.

Morgen starten de Chinese Netwerkdagen
Morgen verwacht Amsterdam ruim twintig Chinese touroperators voor de jaarlijkse productverkenningsreis naar Metropool Amsterdam. NBTC China organiseert een dergelijk evenement voor touroperators uit China, en ATCB richt zich juist op de Europese vestigingen van Chinese reisorganisaties. CEO's en productmanagers bezoeken Amsterdam tijdens een programma van 2 oe dag dat bestaat uit bedrijfsbezoeken, een gezamenlijke lunch en diner en een workshop waar Nederlandse bedrijven hun organisatie kunnen presenteren tijdens één-op-één gesprekken. Zo worden onder meer de Bijenkorf, Holland Casino, Inntel Hotels Amsterdam Zaandam en Muiderslot gezamenlijk bezocht. In augustus vindt het vergelijkbare evenement van NBTC plaats.

Samenwerking
Uit ervaring blijkt dat juist de gezamenlijke insteek door NBTC, ATCB en het bedrijfsleven haar vruchten afwerpt. ATCB, verantwoordelijk voor de destinatiemarketing van Metropool Amsterdam, werkt voor het bewerken van de Chinese markt op vele gebieden intensief samen met NBTC China. Om deze markt zo goed mogelijk te bewerken zijn de contacten met de touroperators geïntensiveerd en zijn de producten op de Chinese markt afgestemd om te voldoen aan de specifieke wensen van deze kapitaalkrachtige toeristen. Zo is er een Chinese versie beschikbaar gesteld van de Amsterdam Travel Trade website welke via de bekende iamsterdam portal bereikbaar is. Verder wordt de Chinese versie van de bekroonde promotiefilm 'Eye On Amsterdam' actief verspreid en er is ook een stadplattegrond in het Chinees beschikbaar gesteld. NBTC China geeft ieder jaar een Holland Travel Trade Manual uit speciaal voor de Chinese reisindustrie waarin veel aandacht voor Metropool Amsterdam wordt besteed. Voor de touroperators en pers is een full-colour Chineestalige reisgids van circa 200 pagina's ontwikkeld -'Amsterdam and its beautiful region'- waarin tevens uitgebreid aandacht wordt besteed aan de mooie locaties rondom de stad Amsterdam. Door de jarenlange bewerking van de Chinese markt heeft ATCB honderden contacten opgebouwd binnen de Chinese reisindustrie. Vier keer per jaar worden deze relaties actief geïnformeerd door middel van een digitale nieuwsbrief.

Veel bezoekers voor Metropool Amsterdam
Ook uit andere landen dan China mag Amsterdam steeds meer bezoekers verwelkomen. Denk daarbij aan Rusland, India en Brazilië. Juist het kleinschalige van Amsterdam, immers zoveel kleiner dan bijvoorbeeld Londen en Parijs, maakt de stad zo bijzonder. Helaas heeft dit ook tot gevolg dat de stad niet de fysieke mogelijkheden heeft zich op vergaande wijze aan te passen aan een specifieke doelgroep. Het blijft van belang dat Metropool Amsterdam haar authenticiteit kan behouden.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Afdeling Communicatie, tel. (020) 551 2530, e-mail: communicatie@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl

Publieksinformatie: tel. (020) 201 8800.
www.iamsterdam.com

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Metropool Amsterdam te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --