ACAP-specificaties overgedragen aan International Press and
Telecommunications Council
* 21 juni 2011
*
Per 8 juni jl. zijn de ACAP-specificaties overgedragen aan het
International Press and Telecommunications Council (IPTC), een
consortium van 's werelds grootste persbureaus en nieuwsbedrijven die
technische standaards voor nieuwsuitwisseling ontwikkelen en
onderhouden.
Het Automated Content Acces Protocol (ACAP) werd in 2007 door uitgevers
ontwikkeld ter bescherming van hun online content.
Op de IPTC ` Business Meets Technology Day' in Berlin op 8 juni werd
ook de nieuwste ACAP-versie gepresenteerd. ACAP 2.0 is geschikt voor
syndication van b-to-b content, in het bijzonder content van
nieuwsmedia en de uitwisseling van video content door persbureaus.
"We zijn verheugd dat we dat we de leiding kunnen overdragen aan IPTC,"
zegt ACAP-projectleider Mark Bide. "IPTC is de aangewezen organisatie
om op lange termijn de verantwoordelijkheid te dragen voor het
onderhouden en uitbouwen van de ACAP-specificaties. We hebben ons de
afgelopen vier jaar ingespannen om politiek en rechthebbenden te
overtuigen van de noodzaak van een adequaat instrument voor de
bescherming van online content. Auteursrecht is de hoeksteen van de
creatieve economie. We zijn er trots op dat we oplossingen hebben
kunnen bieden voor het auteursrechtprobleem in de online-omgeving. Er
is een aantal belangrijke cross-media-initiatieven ontplooid, waarin
ACAP onder leiding van IPTC ongetwijfeld een belangrijke rol zal
blijven spelen."
IPTC-voorzitter Stephane Guérillot voegt daar aan toe: "De toekomst van
de nieuwsindustrie hangt voor een deel af van haar vermogen om het
intellectueel eigendom te verdedigen. Daarom ondersteunt IPTC
initiatieven om auteursrechtvergoedingen af ??te dwingen. ACAP is
daartoe een technisch hulpmiddel binnen het kader van de nationale en
internationale wetgeving op het terrein van intellectueel eigendom."
ACAP 2.0 is toegerust op de praktijk van het reguliere hergebruik
binnen de nieuwsindustrie en kan door veel partijen worden gebruikt.
Met aanvullende financiering van de Newspaper Licensing Agency (NLA) en
met technische ondersteuning van de NLA, de Associated Press en IPTC,
zijn nadere voorwaarden ontwikkeld voor het hergebruik van nieuws en
zakelijke toepassingen van online content.