Studenten Windesheim werven bezoekers internationaal waterfestival
Persbericht, 21 juni 2011
Hoe interesseer je mensen uit Brazilië, Roemenië of de Filippijnen om
in het voorjaar van 2012 naar Nederland te komen als bezoeker van een
groot drie maanden durend internationaal waterfestival? De afgelopen
maanden zijn 120 internationale en Nederlandse studenten bij Windesheim
in verschillende teams bezig geweest hiervoor strategieën en creatieve
ideeën te bedenken. De bezoekers moeten uit 22 landen komen en elk
land vraagt zo zijn eigen aanpak. Op 20 juni beloonde opdrachtgever
Dutch Delta Design drie studententeams met de meest originele en
kansrijke aanpak voor hun land. De werving voor âWatervalley on stageâ
kan nu van start gaan.
Met âWatervalley on stageâ wil Dutch Delta Design, een semi-overheids
netwerkorganisatie, Nederland positioneren als internationaal podium
voor water en klimaat. Het oorspronkelijke idee voor dit evenement is
een fysieke en online plaats waar internationale waterprofessionals
samenkomen, kennis delen, samenwerken en participeren in nieuwe
business. In die conceptversie richtte het festival zich op
kruisbestuivingen tussen technologie, design, cultuur, sport,
wetenschap, economie, architectuur, verantwoord ondernemerschap en
kunst in meer dan 250 evenementen die in april, mei en juni 2012
verspreid over Nederland plaatsvinden. Het is inmiddels zeker dat delen
van dat concept ook daadwerkelijk plaats gaan vinden in die periode.
Gerichte online communicatie strategie per land
De 120 studenten van het project in de Engelstalige minor International
Business Studies van Windesheim deden dit voorjaar, in teams met
verschillende nationaliteiten en culturen, onderzoek naar de
watersector in 22 landen om vervolgens per land een marketingstrategie
uit te stippelen. Dutch Delta Design eiste dat elke groep voor zijn
land ook een online communicatiestrategie ontwikkelde en daarbij
sociale media inzette. Belangrijkste vraag was om uit te vinden hoe men
bezoekers uit dat land kan interesseren om naar âWatervalley on stageâ
te komen in 2012.
Spannende finale pitch
De beste vijf groepen waren uitgenodigd voor de finale pitch voor
opdrachtgever Dutch Delta Design. Na overleg tussen Francine Loos,
marketingcommunicatiemanager van Dutch Delta Design en begeleidend
docenten Sander Janssens en Albert Hulzebos van Windesheim werd het
studententeam van Indonesië uitgeroepen tot winnaar.
Dit team had een scherpe analyse gemaakt van de water-problematiek in
dit land en een marketingaanpak voorgesteld, die uitstekend rekening
hield met de cultureel bepaalde hiërarchische verhoudingen en
omgangsvormen. In Indonesië is 80% van de bevolking niet aangesloten
op het waterleidingnet. De winnende groep bracht overtuigend naar voren
dat de 50 grootste waterleidingbedrijven en de Asian Development Bank
de meest interessante doelgroepen zijn om te benaderen. Het rapport
geeft daarnaast veel achtergrondinformatie over de Indonesische
doelgroepen voor âWatervalleyâ.
Waterproblematiek en marketingaanpak per land scherp in beeld
Gevoegd bij de 21 andere landenrapporten heeft Dutch Delta Design een
breed beeld van wat er in elk land speelt. Francine Loos: âDe soms zeer
inventieve en frisse ideeën geven inspiratie. De hoge kwaliteit van de
rapportages en de bruikbaarheid van de ideeën heeft ons aangenaam
verrast en onze mogelijkheden voor werving van internationale bezoekers
aangescherpt.â
Meer informatie over âWatervalley on stageâ: www.ddd2012.com
Landenrapporten zijn te vinden op:
http://marketingdutchwater.blogspot.com/
Hogeschool Windesheim