GroenLinks
Driepuntenplan: Geef jonge leraren een goede start
Dinsdag 21 juni 2011, 16:49u - Jesse Klaver
GroenLinks Tweede-Kamerlid Jesse Klaver vraagt dinsdag tijdens het
Kamerdebat over leraren staatssecretaris Halbe Zijlstra om meer
aandacht voor beginnende leraren. Terwijl er een groot lerarentekorten
dreigt, komen beginners nu niet aan de bak. Scholen durven in deze tijd
van bezuinigingen geen vaste contracten uit te schrijven en bezuinigen
zelfs op hun personeel.
Klaver: "Een kwart van de jonge leraren gaat binnen 5 jaar het
onderwijs weer uit. Sommigen beginnen überhaupt niet, omdat ze niet aan
de bak komen. Dat is bizar, als je ziet dat de vergrijzing nog steeds
doorzet en er een gigantisch lerarentekort dreigt."
Klaver presenteert een driepuntenplan aan de staatssecretaris:
1. Begeleid starters. Scholen moeten gestimuleerd worden meer tijd vrij
te maken voor begeleiding van startende docenten. Slechts 42% is
tevreden over de begeleiding. Goede leraren moeten tijd krijgen om
beginnende leraren te begeleiden. GroenLinks wil het geld dat de
staatssecretaris heeft gereserveerd voor prestatiebeloning gebruiken om
tijd voor begeleiding te scheppen.
2. Geef starters een goed contract. Beginnende leraren moeten sneller
een vast contract krijgen. Op dit moment zijn beginnende leraren nog te
lang aan het werk als tijdelijke krachten en banenpoulers. In 2011
hebben basisscholen 12% minder besteed aan onderwijzend personeel en
middelbare scholen 16% minder, om zich in te dekken tegen bezuinigingen
op onderwijs. Vooral in krimpgebieden komen beginnende leraren niet aan
een baan. Scholen in krimpgebieden, zoals Zeeland, Groningen en
Zuid-Limburg, moeten geld krijgen om tijdelijk extra leraren aan te
nemen. Hierdoor zijn deze scholen bestand tegen vergrijzing. En hebben
beginnende leraren kans op werk.
3. Geef starters tijd voor scholing. Beginnende leraren moeten in hun
eerste jaar kunnen worden ontlast wat betreft neventaken, om
opleidingen te kunnen volgen. Nu zie je vaak dat juist beginners de
meeste extra taken hebben. Juist in het begin kost het voorbereiden van
lessen extra tijd en valt er ook voor de leraar veel te leren. Hier
moet ruimte voor zijn. Vergaderingen, het organiseren van
buitenschoolse activiteiten en administratie moeten dan een stukje
minder.