Eerste Volvo FM Methaan-Diesel trucks in Nederland
Persbericht van Volvo Nederland B.V.
Volvo Truck Nederland introduceert deze week in Emmeloord de Volvo FM
Methaan-Diesel truck in Nederland. Met de introductie van dit voertuig
is Volvo Trucks de eerste truckfabrikant in Europa met op gas
aangedreven zware distributietrucks. De truck zal in eerste instantie
alleen verkrijgbaar zijn in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden;
landen waar de infrastructuur voor vloeibaar methaangas (LNG) in
ontwikkeling is. De eerste Volvo FM Methaan-Diesel trucks worden
afgeleverd aan onder meer Wezenberg Groep, Dasko Groep en Jumbo
Supermarkten.
De eerste klanten die nu gaan rijden met de Volvo FM Methaan-Diesel
truck zien investeren in zorg voor het milieu als onderdeel van
maatschappelijk verantwoord ondernemen passend bij hun type vervoer.
Duurzaam denken en doen bij de Wezenberg Groep
Voor Wezenberg Groep is de komst van een op methaan-diesel aangedreven
Volvo FM een mijlpaal als het gaat om duurzaam denken en doen. Rogier
Verkley, directielid Wezenberg Groep: "Het past in onze visie van
maatschappelijk verantwoord ondernemen. Juist door de relatie die we
hebben met onze opdrachtgevers, we rijden onder meer AGF, zijn we er
meer en meer over gaan nadenken. Volvo Trucks biedt met dit concept de
mogelijkheid om een belangrijke stap te zetten. We hebben het besef dat
de fossiele brandstoffen opraken en dat we zelf een steentje moeten
bijdragen. Dat maakt dat we in dit geval de eerste willen zijn. Volvo
Trucks heeft een uniek concept waarin bewezen techniek, de dieselmotor,
wordt gekoppeld aan een alternatieve brandstof, methaan (LNG). Dat
betekent een hoog vermogen, 460 pk, en een hoog motorrendement.
Bovendien is het daardoor mogelijk deze trekker te gebruiken voor een
LZV, of beter, een Eco-combi."
Duurzaamheid voor Dasko
Dasko Groep is een in geconditioneerd transport gespecialiseerde
logistieke dienstverlener met een sterke focus op de midden- en
grootzakelijke markt. Zij wil zich onderscheiden met duurzaamheid.
Bertus Dasselaar, algemeen directeur Dasko Groep: "We staan aan de
vooravond van een enorme stap voorwaarts. Volvo Trucks en onze dealer
Nijwa Groep hebben een goed verhaal, dat ons een prima gevoel geeft bij
deze noviteit. We hebben de truck vanaf papier gekocht. Natuurlijk
wordt het pionieren, maar de Volvo FM heeft geweldige techniek. Het is
een combinatie van dieseltechnologie met methaan. We weten dat olie als
fossiele brandstof schaars wordt, gas is er echter nog voldoende
aanwezig. Juist die combinatie maakt het interessant. En misschien wel
het belangrijkste deze combinatie zorgt voor een veel lagere uitstoot."
Hoog rendement tegen minder kosten
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter
motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2400 Nm. De motor werkt
volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt vergeleken met mono
fuel motoren, die volledig worden aangedreven op gas en waar de
brandstof ontstoken wordt door bougies, een hoger rendement. Een
methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een
dieselmotor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck
echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft
de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot
75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat
uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig
variëren.
De motor uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal
geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor
dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in
vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG -
liquefied natural gas of LBG - liquefied biogas) kan meer brandstof
worden opgeslagen in de tank, dan wanneer CNG wordt toegepast.
Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de methaan-diesel
technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met
een conventionele motor. Rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een
conventionele dieseltruck. Als het gas op raakt, schakelt het systeem
automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment
geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
*
Links:
http://www.volvotrucks.nl
Razende Robot Reporter