Nieuwewet van de Europese Commissie voorziet in gelijke kansen en eerlijke concurrentie in de vrije automarkt
Persbericht van PR Newswire
BRUSSEL, June 21, 2011 /PRNewswire/ --
Autofabrikanten gedwongen tot vrijgave gedetailleerde identificatiedata
reserveonderdelen
Afgelopen week heeft de Europese Commissie de Euro 5
"uitstoot-regulering" gewijzigd door een nieuwe wet houdende de
vrijgave van identificatiedata van elektronische reserveonderdelen van
personenauto's aan te nemen. Deze wet verplicht autofabrikanten in heel
Europa om deze data tot in detail toegankelijk te maken voor
onafhankelijke garages, merk-onafhankelijke leveranciers en
groothandels voor reserveonderdelen, en wel op een zodanige wijze dat
ze kunnen worden gebruikt voor een betere identificatie van de nog
complexere reserveonderdelen. Voorheen werden deze data vele
onafhankelijke spelers in de markt onthouden.
De onafhankelijke vrije markt bestaat niet alleen uit de bekende
onafhankelijke garages en reparateurs, maar ook de fabrikanten en
detail- en groothandelaren van reserveonderdelen en de logistieke
infrastructuur voor de vlotte levering van deze reserveonderdelen aan
de garages maken er deel van uit. Het totaal van deze spelers op de
vrije markt is bijna even groot als de markt van de fabrikanten zelf,
hoewel bijna niemand dit weet of zelfs maar vermoedt.
Door de wijziging van de Euro 5 heeft de Europese Commissie twee
belangrijke Europese opinies sterk in de markt gezet. Ten eerste
bevordert het de eerlijke concurrentie in de automobielreparatiemarkt,
aangezien nu alle spelers gelijke toegang hebben tot de benodigde
informatie, en zo kunnen beschikken over dezelfde informatie waardoor
ze op dezelfde voorwaarden toegang tot de markt krijgen. Volgens de in
de EU geldende concurrentieregels is voor eerlijke concurrentie vereist
dat de informatie benodigd voor een vrije markttoegang beschikbaar is.
Neem een softwareontwikkelaar die geen gegevens ontvangt van de
fabrikant van een besturingssysteem. Dat zou betekenen dat er geen
verdere programma's ontwikkeld kunnen worden. SAP of Adobe, om er maar
eens twee te noemen, zouden waarschijnlijk niet eens bestaan! Dit
overduidelijk zeer extreme voorbeeld toont aan hoe belangrijk
onbelemmerde toegang tot informatie is als we vrije concurrentie
nastreven. En het belang dat aan deze vrije concurrentie wordt gehecht
uit zich in de regelgeving die harde straffen uitdeelt aan marktspelers
die zelfs maar pogen de marktdrempel te verhogen.
Ook het recht op betaalbare mobiliteit tegen door concurrentie
gecontroleerde prijzen is versterkt. Het belang dat de EU hecht aan de
mobiliteit van haar ingezetenen wordt weerspiegeld in haar overwegingen
aangaande de toepassing van het particuliere en openbare vervoer, nu en
in de toekomst.
Voordat deze wet in werking trad, zagen marktdeelnemers van meerdere
merken zich benadeeld door de autofabrikanten die informatie
achterhielden. De autofabrikanten publiceerden catalogi met enkel de
vermelding van hun eigen onderdeelnummers, beter bekend als
'OE'-nummers, die gekoppeld zijn aan het voertuig via het unieke
chassisnummer (Voertuig Identificatie Nummer). Andere leveranciers
hadden echter geen toegang tot het chassisnummer. Aldus werd het steeds
moeilijker om het voertuig en de aanverwante apparatuur en
reserveonderdelen onmiskenbaar te identificeren. Onafhankelijke spelers
moesten zich meer inspanning getroosten voor de identificatie van de
onderdelen, waarbij de toenemende complexiteit van de diverse modellen,
de apparatuuropties en de elektronische systemen deze taak nog
bemoeilijkten. In deze benadeling las de EU een ernstige verstoring van
de concurrentie, waarop zij dienovereenkomstig reageerde en de geldende
wetgeving wijzigde. Doordat de voorheen benodigde buitensporige extra
inspanningen en kosten komen te vervallen, kunnen de prijzen zich
stabiliseren. Wanneer de onafhankelijke vrije marktspelers gelijke
kansen krijgen in de markt, en zo in staat worden gesteld de
kostenbesparingen op de productie, distributie en montage van
reserveonderdelen verder te verhogen, komt dit de prijsconcurrentie in
de gehele automobielreparatiemarkt ten goede.
De concurrentiepositie van de onafhankelijke markt voor
reserveonderdelen en reparaties (vooral MKB's) is onnodig benadeeld en
enorm verkooppotentieel is onbenut gebleven op de vrije markt.
Reparaties duurden onnodig lang en de fabrikanten hadden
prijsafspraken. Door de tot op heden vrij ondoorzichtige wetgeving
kwamen daardoor 4,6 miljoen Europese banen op de tocht te staan. Om
deze en andere redenen diende de FIGIEFA, de in Brussel gevestigde
federatie die op de bres springt voor de belangen van onafhankelijke
distributeurs van automobielreserveonderdelen, in 2009 een verzoek in
bij de Europese Commissie om dit probleem aan te pakken middels een
wetswijziging.
"We zijn zeer verheugd met het besluit van de Europese Commissie",
aldus Michel Vilatte, Voorzitter van de Europese federatie van de
onafhankelijke vrije markt. "Dit is een gedenkwaardige dag voor de
Europese automobilist! Met dit besluit kunnen de onafhankelijke
leveranciers op de vrije markt een bestaan opbouwen als serieus
alternatief voor de servicenetwerken van de autofabrikanten." De
FIGIEFA-voorzitter houdt echter een slag om de arm: "De nieuwe wet is
een stap voorwaarts, maar we vragen de Europese Commissie niettemin de
implementatie van deze wet op de voet te volgen teneinde ervoor zorg te
dragen dat de autofabrikanten geen loopje nemen met hun
verplichtingen." En hij voegt daaraan toe: "Alleen als de
onafhankelijke vrije markt kan beschikken over de informatie in een
bruikbare, elektronisch verwerkbare vorm, zal het zijn doel dienen."
International Federation of Automotive Aftermarket Distributors
CONTACT: FIGIEFA, BE-1200 Brussel, International Federation of
AutomotiveAftermarket Distributors, Boulevard de la Woluwe 42 Box 5,
Tel.:+32-2-761-95-10, Fax: +32-2-762-12-55, E-mail: figiefa@figiefa.eu