Nieuwewet van de Europese Commissie voorziet in gelijke kansen en eerlijke concurrentie in de vrije automarkt

Persbericht van PR Newswire

BRUSSEL, June 21, 2011 /PRNewswire/ --

Autofabrikanten gedwongen tot vrijgave gedetailleerde identificatiedata reserveonderdelen

Afgelopen week heeft de Europese Commissie de Euro 5 "uitstoot-regulering" gewijzigd door een nieuwe wet houdende de vrijgave van identificatiedata van elektronische reserveonderdelen van personenauto's aan te nemen. Deze wet verplicht autofabrikanten in heel Europa om deze data tot in detail toegankelijk te maken voor onafhankelijke garages, merk-onafhankelijke leveranciers en groothandels voor reserveonderdelen, en wel op een zodanige wijze dat ze kunnen worden gebruikt voor een betere identificatie van de nog complexere reserveonderdelen. Voorheen werden deze data vele onafhankelijke spelers in de markt onthouden.

De onafhankelijke vrije markt bestaat niet alleen uit de bekende onafhankelijke garages en reparateurs, maar ook de fabrikanten en detail- en groothandelaren van reserveonderdelen en de logistieke infrastructuur voor de vlotte levering van deze reserveonderdelen aan de garages maken er deel van uit. Het totaal van deze spelers op de vrije markt is bijna even groot als de markt van de fabrikanten zelf, hoewel bijna niemand dit weet of zelfs maar vermoedt.

Door de wijziging van de Euro 5 heeft de Europese Commissie twee belangrijke Europese opinies sterk in de markt gezet. Ten eerste bevordert het de eerlijke concurrentie in de automobielreparatiemarkt, aangezien nu alle spelers gelijke toegang hebben tot de benodigde informatie, en zo kunnen beschikken over dezelfde informatie waardoor ze op dezelfde voorwaarden toegang tot de markt krijgen. Volgens de in de EU geldende concurrentieregels is voor eerlijke concurrentie vereist dat de informatie benodigd voor een vrije markttoegang beschikbaar is. Neem een softwareontwikkelaar die geen gegevens ontvangt van de fabrikant van een besturingssysteem. Dat zou betekenen dat er geen verdere programma's ontwikkeld kunnen worden. SAP of Adobe, om er maar eens twee te noemen, zouden waarschijnlijk niet eens bestaan! Dit overduidelijk zeer extreme voorbeeld toont aan hoe belangrijk onbelemmerde toegang tot informatie is als we vrije concurrentie nastreven. En het belang dat aan deze vrije concurrentie wordt gehecht uit zich in de regelgeving die harde straffen uitdeelt aan marktspelers die zelfs maar pogen de marktdrempel te verhogen.

Ook het recht op betaalbare mobiliteit tegen door concurrentie gecontroleerde prijzen is versterkt. Het belang dat de EU hecht aan de mobiliteit van haar ingezetenen wordt weerspiegeld in haar overwegingen aangaande de toepassing van het particuliere en openbare vervoer, nu en in de toekomst.

Voordat deze wet in werking trad, zagen marktdeelnemers van meerdere merken zich benadeeld door de autofabrikanten die informatie achterhielden. De autofabrikanten publiceerden catalogi met enkel de vermelding van hun eigen onderdeelnummers, beter bekend als 'OE'-nummers, die gekoppeld zijn aan het voertuig via het unieke chassisnummer (Voertuig Identificatie Nummer). Andere leveranciers hadden echter geen toegang tot het chassisnummer. Aldus werd het steeds moeilijker om het voertuig en de aanverwante apparatuur en reserveonderdelen onmiskenbaar te identificeren. Onafhankelijke spelers moesten zich meer inspanning getroosten voor de identificatie van de onderdelen, waarbij de toenemende complexiteit van de diverse modellen, de apparatuuropties en de elektronische systemen deze taak nog bemoeilijkten. In deze benadeling las de EU een ernstige verstoring van de concurrentie, waarop zij dienovereenkomstig reageerde en de geldende wetgeving wijzigde. Doordat de voorheen benodigde buitensporige extra inspanningen en kosten komen te vervallen, kunnen de prijzen zich stabiliseren. Wanneer de onafhankelijke vrije marktspelers gelijke kansen krijgen in de markt, en zo in staat worden gesteld de kostenbesparingen op de productie, distributie en montage van reserveonderdelen verder te verhogen, komt dit de prijsconcurrentie in de gehele automobielreparatiemarkt ten goede.

De concurrentiepositie van de onafhankelijke markt voor reserveonderdelen en reparaties (vooral MKB's) is onnodig benadeeld en enorm verkooppotentieel is onbenut gebleven op de vrije markt. Reparaties duurden onnodig lang en de fabrikanten hadden prijsafspraken. Door de tot op heden vrij ondoorzichtige wetgeving kwamen daardoor 4,6 miljoen Europese banen op de tocht te staan. Om deze en andere redenen diende de FIGIEFA, de in Brussel gevestigde federatie die op de bres springt voor de belangen van onafhankelijke distributeurs van automobielreserveonderdelen, in 2009 een verzoek in bij de Europese Commissie om dit probleem aan te pakken middels een wetswijziging.

"We zijn zeer verheugd met het besluit van de Europese Commissie", aldus Michel Vilatte, Voorzitter van de Europese federatie van de onafhankelijke vrije markt. "Dit is een gedenkwaardige dag voor de Europese automobilist! Met dit besluit kunnen de onafhankelijke leveranciers op de vrije markt een bestaan opbouwen als serieus alternatief voor de servicenetwerken van de autofabrikanten." De FIGIEFA-voorzitter houdt echter een slag om de arm: "De nieuwe wet is een stap voorwaarts, maar we vragen de Europese Commissie niettemin de implementatie van deze wet op de voet te volgen teneinde ervoor zorg te dragen dat de autofabrikanten geen loopje nemen met hun verplichtingen." En hij voegt daaraan toe: "Alleen als de onafhankelijke vrije markt kan beschikken over de informatie in een bruikbare, elektronisch verwerkbare vorm, zal het zijn doel dienen."

International Federation of Automotive Aftermarket Distributors

CONTACT: FIGIEFA, BE-1200 Brussel, International Federation of AutomotiveAftermarket Distributors, Boulevard de la Woluwe 42 Box 5, Tel.:+32-2-761-95-10, Fax: +32-2-762-12-55, E-mail: figiefa@figiefa.eu