Unieke samenwerking tussen Vlisco en grafisch designer Tod Hanson
Persbericht van Vlisco B.V.
Voor de expositie Graphic Detour van het Graphic Design Museum in Breda
ontwikkelde Vlisco - ontwerper en producent van kleurrijke modestoffen
voor de Afrikaanse vrouw - samen met grafisch designer Tod Hanson
(Londen) een bijzonder design.
Graphic Detour brengt kunstenaars en bedrijven samen die normaal
gesproken niet met elkaar in contact zouden komen. Door de huidige
technologie kunnen steeds meer mensen ontwerpen, het gaat dus niet
zozeer om vakmanschap maar om het hebben van goede ideeën, anders
denken. Omdat het steeds makkelijker wordt om dingen uit te voeren,
wordt het steeds moeilijker om een originele aanpak te vinden. Om dit
nieuwe grafisch ontwerpen verder te stimuleren, heeft Graphic Detour
onder leiding van curator Erik Kessels een reeks bedrijven gevraagd
voor een 'blind date' met een creatieve denker wat heeft geleid tot
onverwachte ontmoetingen.
Vlisco is voor een 'blind date' gekoppeld aan grafisch designer Tod
Hanson uit Londen. Deze ontmoeting heeft een bijzondere samenwerking
opgeleverd en was voor beide partijen inspirerend.
Tod Hanson(1963) werkt en woont in Londen en zijn werk vertegenwoordigt
verschillende disciplines: public art, street art en galerie decoratie.
Hanson's installaties richten zich op de functionaliteit van
architectonische ruimten en het vermogen ervan ons af te scheiden van
de buitenwereld. Door het combineren van experimentele architectonische
ruimten met decoratief grafisch design, creëert Hanson zowel
installaties als analoge speelruimten.
Het dessinontwerp dat Tod Hanson heeft ontworpen voor deze unieke
samenwerking is geïnspireerd op de indrukken die hij heeft opgedaan
tijdens het bezoek aan Vlisco. Naast de designafdeling en 'het verhaal'
van Vlisco heeft de fabriek een verrassende indruk op Hanson gemaakt:
de constante beweging van dessins in een industriële ruimte hebben hem
geïnspireerd tot een installatie die in het Graphic Design Museum wordt
tentoongesteld. Een onderdeel van deze installatie is een eigen
dessinontwerp geproduceerd door Vlisco. Deze stof zal als limited
edition verkrijgbaar zijn in het museum gedurende de expositie. Het
dessin zal tevens een onderdeel zijn van een collectie nieuwe dessins -
Delicate Shades - en wordt in andere kleurencombinaties dan het
expositie doek op 1 november 2011 gelanceerd. Tegelijk met deze
lancering zal ook de fashion en accessoire collectie van dit thema
geïntroduceerd worden, gepaard met grootschalige mediacampagnes en
marketing activiteiten.
Een intensieve samenwerking tussen Tod Hanson en Vlisco's
designafdeling was het resultaat van de onverwachte 'blind date'. Samen
met ontwerper Teun Wittenboer en de nodige technische ondersteuning
heeft Hanson zijn dessinontwerp vertaald naar de Vlisco technieken en
mogelijkheden. Hierdoor is een unieke samensmelting ontstaan tussen
Hanson's eigen handschrift en dat van Vlisco. Vlisco's designbeeld
wordt bepaald door de diversiteit van eigen handschriften op de
ontwerpafdeling, door deze ontmoeting is er een uitstap gemaakt naar
een ander krachtig handschrift. Hanson's design taal is namelijk uniek.
Die van Vlisco ook. Door deze samenwerking hebben zij elkaar gevonden.
Er is veel interesse vanuit de kunst-, cultuur- en design wereld voor
Vlisco. Door projecten als Graphic Detour wordt de designwaarde van
Vlisco een spiegel voorgehouden en is het juist deze dialoog die als
verfrissend, inspirerend en uitdagend wordt ervaren. De ontwerpafdeling
en het product van Vlisco is (wereld) uniek, zeker ook voor andere
ontwerpers en kunstenaars. Het is Vlisco's wens haar uniciteit (af en
toe) uit te lenen ter inspiratie van anderen.
Vlisco ontwerpt en produceert in Helmond sinds 1846 kleurrijke
modestoffen, die een essentieel onderdeel vormen van de levendige West-
en Centraal Afrikaanse cultuur. Vlisco speelt in op de expressieve en
creatieve kracht van de Afrikaanse consument en weet al generaties lang
haar gepassioneerde publiek te verrassen en te inspireren met unieke
designs. Als enige authentieke ontwerper en fabrikant van onder andere
de zogenoemde 'Wax Hollandais' is Vlisco onnavolgbaar in kwaliteit,
vakmanschap en innovatie. Vooral in Centraal- en West Afrika kent
Vlisco veel naamsbekendheid maar ook elders in de wereld zoals in
Europa en de USA weet de Afrikaanse diaspora Vlisco te vinden.
De expositie Graphic Detour loopt van 11 juni tot en met 27 november
2011. De entreeprijs bedraagt EUR 7,50, inclusief toegang tot de
overige lopende tentoonstellingen. De expositie toont zowel de
resultaten van de 'blind dates' als eigen werk van de deelnemende
kunstenaars.
Voor meer informatie:
www.vlisco.com
www.graphicdesignmuseum.nl
www.todhanson.com
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet
(www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
Links:
http://www.vlisco.com