Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF: Stel experiment vrije tandartsprijzen uit
21 juni 2011
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil voorkomen dat
minister Schippers al op 1 januari 2012 start met een driejarig
experiment waarbij tandartsen zelf hun prijzen mogen bepalen.
NPCF-directeur Wilna Wind: 'De patiënt beschikt voor 1 januari 2012
zeker niet over de informatie die hij nodig heeft om de kwaliteit van
zijn tandarts te beoordelen. De invoer van vrije prijzen komt een jaar
te vroeg.'
Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle
tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op
zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de
levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot
informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen.
Op z'n vroegst in 2013 is het mogelijk om online na te gaan hoe een
tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Wilna Wind: 'Patiënten
hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen
baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zonder deze informatie
gaat het systeem van vrije prijzen niet werken'.
Resultaten meldactie
De huidige tandartsenzorg laat te wensen over. Uit een recente
NPCF-meldactie blijkt dat tandartsen hun patiënten onvoldoende
informeren over behandelingen en prijzen.
* Meer dan de helft van de 2200 respondenten krijgt bij een
vervolgbehandeling geen plan met de verschillende
behandelmogelijkheden en een prijsopgave.
* De voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van een verdoving
laat te wensen over. Het merendeel van de respondenten (53%) wordt
hierover niet geïnformeerd.
* Hetzelfde geldt voor het gebruik van geneesmiddelen of het
informeren naar de gezondheidstoestand van de patiënt. Slechts een
derde van de respondenten geeft aan dat er bij de controle of
behandeling wordt gevraagd naar de gezondheid en eventueel gebruik
van geneesmiddelen.
De NPCF vindt dat de tandartsen op deze punten heel snel moeten
verbeteren. 'Mensen melden dat ze onaangenaam werden verrast met
torenhoge rekeningen of dat ze heftige ingrepen kregen waar ze vooraf
onvoldoende over werden geïnformeerd. Als we straks een systeem hebben
van vrije prijzen mogen we van tandartsen verwachten dat ze de patiënt
beter gaan informeren, vooral over verschillende behandelmogelijkheden
en de kosten daarvan.' zegt Wind.
Brief aan de minister
De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS op aan
om een jaar te wachten met het invoeren van het experiment met vrije
prijzen. Uitstel draagt volgens de NPCF bij aan de motivatie van
tandartsen om nu serieus aan de slag te gaan maken met het beschikbaar
stellen van kwaliteitsinformatie voor de patiënt.
De NPCF heeft inmiddels weten te voorkomen dat het experiment vijf jaar
gaat duren. Twee jaar vindt de NPCF lang genoeg en het houdt bij de
tandartsen de druk op de ketel om verbeteringen door te voeren en
informatie met de patiënt te delen. Als na twee jaar onvoldoende
voortgang is bereikt, moet het mogelijk zijn om weer terug te vallen op
het huidige systeem met maximumprijzen.
Bijlagen
o Factsheet meldactie 'Waaraan herken ik een goede tandarts'
o Ervaringen van patiënten met tandartsenzorg
Zie het origineel