Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Meer kans op hoofdletsel en whiplash

Passagiers achterbank kwetsbaar bij botsing

Den Haag, 21 juni 2011

Passagiers op de achterbank van een auto maken bijna 50% meer kans op hoofdletsel of whiplash bij een botsing. Dat stelt de ANWB naar aanleiding van een crashtest die de bond samen met haar zusterclubs heeft uitgevoerd. De ANWB roept fabrikanten en importeurs op de veiligheid voor passagiers op de achterbank te verbeteren en de consument goed te informeren.

Het probleem komt vooral voort uit het ontbreken van zogenoemde gordelspanners (spannen razendsnel de gordels om de klap van een botsing op te vangen) en spankrachtbegrenzers (zorgt dat de kracht op het lichaam niet te hoog wordt). Deze zitten vaak niet achterin het voertuig. Ook is bij een botsing de belasting op de borst tweemaal zo groot als bij personen die voorin zitten en wel geavanceerde gordels om hebben. Een ander probleem is dat hoofdsteunen achterin het voertuig vaak niet hoog genoeg kunnen worden ingesteld voor volwassenen, waardoor ze te ver van het hoofd afstaan en te weinig steun geven. Bij een botsing van achteren lopen passagiers achterin de auto daarom een veel grotere kans op een whiplash.

De ANWB adviseert mensen die een nieuwe auto willen kopen, te letten op aanwezigheid van airbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers, zowel voor- als achterin de auto. Niet elk automerk levert deze mogelijkheid, maar afhankelijk van het model kan dit standaard leverbaar zijn of tegen een meerprijs. Om de veiligheid van passagiers achterin het voertuig te verbeteren, is het bovendien belangrijk om de hoofdsteun op de juiste hoogte te zetten en de voorstoel niet te ver naar achteren te plaatsen. Kinderen moeten in een goed, passend kinderzitje worden vervoerd.