Onder de naam âDe Smaak van NLâ strijden foodondernemers voor het
vierde achtereenvolgende jaar om het lekkerste product van Nederland.
Wie maakt het meest smaakvolle product van eigen bodem? In de regio
Zuid start de wedstrijd met een regionale voorronde op de HAS in Den
Bosch op 21 juni.
De verkiezing, waarbij dit jaar duurzaamheid centraal staat, kent
uiteindelijk twee winnaars: de winnaar van de prijs âSmaakvol 2011â, de
erkenning van professionals, en de winnaar van de publieksprijs. Sita
Danser won met haar product Hottie Sambal de âSmaakvol 2010â-prijs.
âExposure, dat is het belangrijkste wat het me heeft opgeleverd. Het is
geweldig en ook strelend dat de grootste bedrijven in de foodindustrie
mijn product nu kennen, terwijl ik een kleine zelfstandige ben die tot
voor kort 17.000 potjes sambal per jaar produceerde. Mijn verkoop is nu
gestegen, maar wat nog belangrijker is, is dat ik door âDe Smaak van
NLâ veel waardevolle contacten op heb gedaan. Ik weet nu sneller de
juiste personen te vinden en heb bovendien Hottie Sambal echt op de
kaart gezet.â
Producten onder de loep
De landelijke verkiezing voor het lekkerste product van Nederland wordt
ook dit jaar weer georganiseerd door Syntens in samenwerking met de
Taskforce Multifunctionele Landbouw en Foodlog.nl. De aftrap van de
wedstrijd begint met een regionale voorronde die op 21 juni plaatsvindt
op de HAS in Den Bosch waarin foodrecensenten en vakspecialisten de
producten onder de loep nemen. Lonneke Brouns van Brouwerij de Fontein
uit Stein zond vorig jaar haar zelfgebrouwen Euleteul Zomerbier in en
geraakte tot ver in de verkiezing. âWe hebben veel input gekregen van
andere ondernemers, maar ook van professionals uit de branche. We zijn
nu bijvoorbeeld bezig met styling en positionering van onze bieren,
daar hadden we voor âDe Smaak van NLâ nooit over nagedacht. Ook hebben
we tijdens de verkiezing een breed netwerk opgebouwd waar we uit kunnen
putten.â
Smaken verschillen
Per regio worden uiteindelijk acht foodondernemers geselecteerd. Daarna
is het de beurt aan het winkelende publiek van Nederland, die een
publiekslieveling kiest. De gekozen foodondernemers gaan bovendien door
naar de regionale masterclasses, waar aandacht is voor marketing, afzet
en duurzaamheid. Een vakjury geeft advies op het gebied van
presentatie, verpakking, afzetkanaal en positionering. Deze vakjury
bepaalt na de masterclasses welke twee regionale producten doorgaan
naar de finale. Ook de publiekslievelingen strijden als finalist mee.
Inschrijven âDe Smaak van NLâ
Alle Nederlandse MKB-bedrijven met een authentiek voedingsproduct van
eigen productie, waarvan het hoofdingrediënt uit Nederland komt,
kunnen zich inschrijven voor de regionale voorrondes van âDe Smaak van
NLâ. Voorwaarde is wel dat de ondernemers de ambitie hebben om hun
bedrijf of het product een stap verder te brengen. Aanmelden kan via
www.syntens.nl/desmaakvannl. Voor de voorronde op 21 juni zijn nog
slechts enkele plaatsen beschikbaar.
Syntens