Syntens

Onder de naam âDe Smaak van NLâ strijden foodondernemers voor het vierde achtereenvolgende jaar om het lekkerste product van Nederland. Wie maakt het meest smaakvolle product van eigen bodem? In de regio Zuid start de wedstrijd met een regionale voorronde op de HAS in Den Bosch op 21 juni.

De verkiezing, waarbij dit jaar duurzaamheid centraal staat, kent uiteindelijk twee winnaars: de winnaar van de prijs âSmaakvol 2011â, de erkenning van professionals, en de winnaar van de publieksprijs. Sita Danser won met haar product Hottie Sambal de âSmaakvol 2010â-prijs. âExposure, dat is het belangrijkste wat het me heeft opgeleverd. Het is geweldig en ook strelend dat de grootste bedrijven in de foodindustrie mijn product nu kennen, terwijl ik een kleine zelfstandige ben die tot voor kort 17.000 potjes sambal per jaar produceerde. Mijn verkoop is nu gestegen, maar wat nog belangrijker is, is dat ik door âDe Smaak van NLâ veel waardevolle contacten op heb gedaan. Ik weet nu sneller de juiste personen te vinden en heb bovendien Hottie Sambal echt op de kaart gezet.â

Producten onder de loep
De landelijke verkiezing voor het lekkerste product van Nederland wordt ook dit jaar weer georganiseerd door Syntens in samenwerking met de Taskforce Multifunctionele Landbouw en Foodlog.nl. De aftrap van de wedstrijd begint met een regionale voorronde die op 21 juni plaatsvindt op de HAS in Den Bosch waarin foodrecensenten en vakspecialisten de producten onder de loep nemen. Lonneke Brouns van Brouwerij de Fontein uit Stein zond vorig jaar haar zelfgebrouwen Euleteul Zomerbier in en geraakte tot ver in de verkiezing. âWe hebben veel input gekregen van andere ondernemers, maar ook van professionals uit de branche. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met styling en positionering van onze bieren, daar hadden we voor âDe Smaak van NLâ nooit over nagedacht. Ook hebben we tijdens de verkiezing een breed netwerk opgebouwd waar we uit kunnen putten.â

Smaken verschillen
Per regio worden uiteindelijk acht foodondernemers geselecteerd. Daarna is het de beurt aan het winkelende publiek van Nederland, die een publiekslieveling kiest. De gekozen foodondernemers gaan bovendien door naar de regionale masterclasses, waar aandacht is voor marketing, afzet en duurzaamheid. Een vakjury geeft advies op het gebied van presentatie, verpakking, afzetkanaal en positionering. Deze vakjury bepaalt na de masterclasses welke twee regionale producten doorgaan naar de finale. Ook de publiekslievelingen strijden als finalist mee.

Inschrijven âDe Smaak van NLâ
Alle Nederlandse MKB-bedrijven met een authentiek voedingsproduct van eigen productie, waarvan het hoofdingrediënt uit Nederland komt, kunnen zich inschrijven voor de regionale voorrondes van âDe Smaak van NLâ. Voorwaarde is wel dat de ondernemers de ambitie hebben om hun bedrijf of het product een stap verder te brengen. Aanmelden kan via www.syntens.nl/desmaakvannl. Voor de voorronde op 21 juni zijn nog slechts enkele plaatsen beschikbaar.