Ingezonden persbericht


Kinderen willen hulp bij gebruik mobiele telefoon
Hi lanceert prepaydienst voor kinderen met focus op educatie

Den Haag, maandag 20 juni - Kosten, veiligheid en beletiquette zijn de drie belangrijkste gebieden waarin kinderen geholpen willen worden als het gaat om mobiele telefonie, zo blijkt uit onderzoek van Hi en gesprekken met professionals, ngo's en kinderen. Kinderen willen en krijgen steeds jonger een mobiel. Voor ouders is het vaak niet langer meer een vraag óf ze hun kind een mobiel geven, maar hoe ze dat het beste kunnen doen. Kinderen zijn zich echter niet bewust van de kosten die een mobiele telefoon met zich meebrengt. Bovendien zijn sociale druk en verslaving gevaren waar kinderen mee te maken kunnen krijgen. Dit vormde voor Hi aanleiding om een toegesneden product te ontwikkelen voor deze kwetsbare doelgroep. Vandaag introduceerde de jongerenprovider onder het kritische oog van ouders en experts Hi PrePay Young, een dienst speciaal voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs.

Hi praat sinds 2009 intensief met de doelgroep en andere partijen waaronder het Platform Wijzer in geldzaken, Mijn Kind Online, Kidsweek en Nickelodeon om te kijken hoe jongeren getriggerd kunnen worden om cash management onder de knie te krijgen en om inzicht te krijgen in de andere gebieden waarin kinderen geholpen willen worden. De kennis die Hi over deze jonge doelgroep kreeg heeft zij gebruikt om een prepaydienst te ontwikkelen die jongeren wegwijst maakt in de wereld van de mobiele telefonie.

Reactie Sabine Uitslag (CDA)
Sabine Uitslag, Kamerlid CDA: "Vorig jaar heb ik tijdens het begrotingsdebat de veldpartijen zoals banken, scholen en bedrijven opgeroepen zich verantwoordelijk te voelen voor dit groeiend maatschappelijk probleem (schulden bij jongeren op gebied van mobiele telefonie, red.). Ouders stonden vaak aan de kant en konden er weinig aan doen. Hi heeft deze handschoen opgepakt. Zij voelen zich verantwoordelijk om het risico op schulden bij jonge kinderen tegen te gaan. Een mooi voorbeeld van eigen initiatief van de sector! Op een speelse begrijpelijke manier worden jongeren weerbaar gemaakt en leren ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen belgedrag en dus ook hun uitgaven."

Wat vinden ouders en experts?
Ouders en experts spraken vandaag over de onderwerpen kosten, veiligheid en etiquette. Over dit laatste gaf Elisabeth van der Spek, moeder van vijf kinderen, aan dat de mobiel wel geaccepteerd is, maar het gebruik ervan niet. Remco Pijpers, directeur van MijnKindOnline: "Etiquettetips voor ouders zijn eigenlijk nodig. Kinderen vertonen met name kopieergedrag. Ouders moeten het goede voorbeeld geven." Ook over de kosten van de mobiel bij kinderen werd uitgebreid gediscussieerd. Nikki Hoop, programmamanager Jongeren van Wijzer in geldzaken merkte op: "Als kinderen al op jonge leeftijd bewust zijn van hun belgedrag, kan dit op latere leeftijd schulden voorkomen". Met Hi Young wil Hi kinderen al op jonge leeftijd bewust aan de slag laten gaan met de kosten van een mobiel.

Hi PrePay Young
Hi Young is een prepay pakket met een aantal bijzonderheden. Zo geeft het twee noodsms-jes als het prepaytegoed op is en zijn betaalde sms-diensten en 0906 en 0909 nummers geblokkeerd. Hi Young heeft een online platform (hiyoung.nl) waar iedere ouder en kind naar toe kan gaan en waar men onder andere educatieve filmpjes en tips kan vinden, bijvoorbeeld over slim omgaan met je mobiel en beletiquette. Op het platform kunnen kinderen ook vragen stellen. Voor Hi Young bellers is er een spaarprogramma waar zij leren budgetteren en sparen voor gadgets, sms-jes of beltegoed. Bovendien vinden zij op dit platform een eigen omgeving waar persoonlijke informatie terug te vinden is.


- Einde bericht -

Noot aan de redactie (