Ingezonden persbericht
Visie PO-Raad onderschreven door adviezen Onderwijsraad
Utrecht, 20 juni 2011. De PO-Raad voelt zich ondersteund door twee adviezen van de Onderwijsraad, die op 20 juni 2011 verschenen. De Onderwijsraad vraagt in deze adviezen aandacht voor de brede taakstelling van het primair onderwijs. De cognitief-intellectuele ontwikkeling van de leerlingen vormt de basis, maar mag niet ten koste gaan van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast benadrukt de Onderwijsraad dat het toetsen van een leerling primair van belang is voor de doorlopende leerlijn van de leerling en voor het lerend vermogen van de organisatie. De resultaten moeten niet worden gebruikt als afrekeninstrument. De PO-Raad kan zich ook vinden in het pleidooi van de Onderwijsraad voor een professionele dialoog ter versterking van de kwaliteit van de hele schoolorganisatie.
Meer dan taal en rekenen
De Onderwijsraad heeft twee adviezen gepresenteerd. In Toetsing in het primair onderwijs geeft de raad commentaar op het conceptwetsvoorstel Toetsing in het primair onderwijs en in Een stevige basis voor iedere leerling geeft de raad advies over het actieplan Basis voor presteren. De PO-Raad kan zich vinden in beide adviezen. Vooral de constatering van de raad dat het onderwijs meer is dan taal en rekenen sluit goed aan bij eerdere pleidooien van de sectororganisatie zelf. Kete Kervezee, voorzitter van de PO-Raad: "Beheersing van basisvaardigheden door alle leerlingen is een must, maar de opdracht van de school is breder. Laten we de opbrengsten van het onderwijs niet reduceren tot dat wat met een eindtoets taal en rekenen wordt gemeten."
Engels
In beide adviezen pleit de Onderwijsraad voor referentieniveaus voor Engels. De PO-Raad is daar heel terughoudend in. Kete Kervezee: "Laten we eerst de referentieniveaus voor taal en rekenen volledig invoeren en daarna evalueren. Bovendien zijn er reeds tussendoelen en leerlijnen voor Engels beschreven. Die voldoen op dit moment." Uit peilingen van de vaardigheden Engels van de leerlingen blijkt dat deze redelijk voldoen aan de verwachtingen. Wat betreft het vak Engels ziet de PO-Raad liever aandacht voor de scholing van de leraren. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de leraren geen specifieke scholing in Engels heeft gehad, maar het vak wel moet overbrengen aan de leerlingen.
Toegevoegde waarde
Het primair onderwijs heeft hoge ambities en wil zich verantwoorden naar de samenleving over de kwaliteit van het onderwijs. Kete Kervezee: "We moeten wel voorkomen dat verantwoorden verwordt tot afrekenen. Dat onderstreept de Onderwijsraad ook in zijn adviezen." De Onderwijsraad wijst op de complexiteit van het bepalen van toegevoegde waarde en het daaraan verbinden van een oordeel over de kwaliteit van een school. Net als de PO-Raad vindt de Onderwijsraad dat er veel meer factoren binnen en buiten de school van belang zijn bij het bepalen van de toegevoegde waarde. Bovendien werkt het gebruik van een maat voor toegevoegde waarde in het kader van toezicht en handhaving strategisch gedrag in de hand. De maat zou ontwikkeld en gebruikt moeten worden, zodat scholen zelf hun onderwijs kunnen verbeteren. De PO-Raad denkt daar graag over mee. Kervezee: "Ik vind het inspirerend om te horen hoe scholen zich weten te verbeteren en hoe ze hierbij gebruik maken van beschikbare gegevens. La
ten we dat vooral voor het voetlicht halen en verder stimuleren in het belang van goed onderwijs voor elk kind. "
Ingezonden persbericht