De sector Transport/logistiek verwacht sterkste aanwervingsgolf sinds vier jaar
20/06/2011 09:05
MANPOWER BELGIUM
Manpower Tewerstellingsbarometer Q3/2011: Focus sector Transport/Logistiek
* De Manpower-index stond nog nooit zo hoog (+16) sinds het tweede kwartaal van 2007
* Van de tien sectoren die Manpower bevroeg, zijn de werkgevers uit de sector
Transport/logistiek het meest optimistisch
* De vrachtwagen- en vorkheftruckchauffeurs schuiven op van de 6e naar de 4e plaats in de
lijst van knelpuntberoepen, zo blijkt uit de Manpower-Enquête naar tekort aan talent
Brussel, 20 juni 2011 - Volgens de resultaten van de Manpower Barometer zou de rekruteringsactiviteit aanhouden in de sector Transport/logistiek tijdens de drie komende zomermaanden. Na uitzuivering van de seizoenvariaties klokt de Manpower-index (*) - of het verschil tussen het percentage werkgevers dat medewerkers zal aanwerven en het percentage dat personeel zal ontslaan - af op een heel positieve +16. Dat is een groei van 9 punten op kwartaal- en jaarbasis.
Philippe Lacroix, Managing Director van Manpower België-Luxemburg: "Het is duidelijk dat het economisch herstel zich ook in de sector Transport/logistiek doorzet. De Manpower-index noteert er voor het derde kwartaal op rij een stijging en bereikt zijn hoogste score (+16) sinds vier jaar. De sector is bovendien het meest optimistisch van alle sectoren die Manpower bevroeg in België. De grootste uitdaging voor de bedrijven is het vinden van geschikte medewerkers. Dat werd nogmaals bevestigd door Manpowers recente onderzoek naar het tekort aan talent. Daaruit blijkt dat 36% van de Belgische werkgevers het moeilijk heeft om hun vacatures in te vullen. Vooral de logistieke profielen worden erg schaars."
Op nationaal niveau noteert de Manpower-index een sterke +9. Dat betekent een lichte daling met 3 punten in vergelijking met het vorige kwartaal. Maar het is alsnog de op een na beste score in West-Europa. Ons land moet enkel Duitsland (+12) voor laten gaan. Behalve door de sector Transport/logistiek worden de aanwervingen volgens Manpower vooral gedragen door de sectoren Financiële instellingen/verzekeringen/vastgoed/diensten aan bedrijven (+15) en Industrie(mijnbouw) (+15) en in mindere mate door de sectoren Industrie(productie) en Groot- en kleinhandel (beide +8).
Net zoals de voorbij vijf jaar, publiceerde Manpower naar aanleiding van zijn Enquête naar tekort aan talent, de lijst met knelpuntberoepen. Op de vierde plaats staan de vrachtwagen- en vorkheftruckchauffeurs. Vorig jaar stonden die profielen nog op nummer 6 in de ranking. "De logistieke beroepen worden almaar complexer en de onze klanten worden veeleisender. De selectiecriteria focussen nu veel meer dan vroeger op de polyvalentie en persoonlijke kwaliteiten van de kandidaten", aldus Lacroix. Om een antwoord te bieden op de toenemende schaarste, vormt Manpower jaarlijks meer dan 1.000 kandidaten in zijn Manpower Logistics Academies. Naast de bestaande opleidingscentra in Vilvoorde en Tessenderlo opende Manpower recent nog de deuren van een derde academie in Gent Zeehaven.
Ook de ondernemingen zelf nemen hun toevlucht tot meer creatieve oplossingen om talent aan te trekken of te ontwikkelen. DHL is daar volgens Annick Neyt, Recruitment & Development Manager bij het bedrijf, een mooi voorbeeld van. "DHL voert een continu instroombeleid, versterkt met een aantrekkelijk doorgroeiprogramma gebaseerd op het 70-20-10 principe. 70% van de nieuwe dingen die we oppikken, leren we 'schijnbaar' vanzelf, door samen te werken met anderen en zo in aanraking te komen met nieuwe elementen in onze job. Daarnaast leiden directe feedback, coaching en mentoring tot 20% extra leerpotentieel bij onze medewerkers. Tot slot investeren we ook in klassikale opleidingen en e-learning, goed voor de resterende 10%." Door op deze manier te werken, slaagt DHL er in om meer dan 80% van de vacatures op managementniveau in te vullen via interne promoties. Met hetzelfde doel integreerde DHL nog een aantal strategische programma's.
De resultaten voor de volgende Manpower Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten worden verspreid op 13 september 2011 (4e kwartaal 2011).
Bijlagen
1. Manpower-Enquête naar tekort aan talent 2011
2. Case DHL
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel