ChristenUnie
Peter van Dalen: IJzeren Rijn op lange baan!
Peter van Dalen: IJzeren Rijn op lange baan!
maandag 20 juni 2011 08:46 Europarlementariër Peter van
Dalen (ChristenUnie) wil de plannen voor de aanleg van de IJzeren Rijn
op de lange baan schuiven. Van Dalen zei dit tijdens een bijeenkomst
met de Transportcommissie van het Europees Parlement in Aken. Van
Dalen: ,,Begin juli hervatten België en Nederland het overleg over de
aanleg van de IJzeren Rijn, een goederenspoorlijn van de Antwerpse
haven naar het Ruhrgebied dwars door Limburg. Een kosten/baten analyse
van de Universiteit Leuven, een onverdachte bron dus, heeft aangetoond
dat de baten van die lijn de komende tientallen jaren niet op wegen
tegen de kosten. Daar komt bij dat net te zuiden van de Nederlandse
grens in België al een prima goederenspoorlijn ligt met voldoende
capaciteit, de zogeheten Montzenroute. Laten de Belgen eerst die lijn
maar eens volop benutten alvorens een nieuwe spoorlijn aan te leggen.
Geld voor infrastructuur is immers erg schaars, zowel in België als in
Nederland."
In 2005 heeft het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag bepaald dat
België recht heeft op de aanleg van de IJzeren Rijn route. België mag
volgens dit bindende besluit ook het te bouwen tracé aanwijzen maar
moet wel voor circa 60% van de totale kosten opdraaien. Nederland heeft
die uitspraak van het Arbitragehof erkend, maar België wil nu nieuwe
onderhandelingen onder andere over de verdeling van de kosten. Van
Dalen erkent het recht van België op de spoorlijn maar stelt voor de
plannen zeker een jaar of tien in de ijskast te zetten. ,,Door de
economische crisis moet iedere overheid drie keer nadenken waar in wat
voor infrastructuur geld wordt gestoken. Waarom zouden zowel België als
Nederland dat schaarse geld gebruiken om een niet-urgente
goederenspoorlijn te bouwen?"
IJskast
Bovendien wordt volgens de Europarlementariër naar verwachting de
capaciteit van de Montzenroute pas in 2030 ten volle benut. ,,En op de
Betuwelijn is ook nog voldoende spoorruimte beschikbaar voor vervoer
naar het Ruhrgebied, zeker wanneer Duitsland eindelijk eens een begin
maakt met de aanleg van het derde spoor bij Emmerich. Daarom stel ik
voor dat minister Schultz en haar Belgische collega begin juli de
agenda trekken om een afspraak te maken voor 2020. Misschien is tegen
die tijd een gesprek over de aanleg van de IJzeren Rijn wel nuttig en
nodig. Nu zeker niet, noch voor België en zeker niet voor Nederland",
aldus Peter van Dalen, Vicevoorzitter van de Transportcommissie in het
Europees Parlement.
Eurofractie
Transport