ProRail
Persbericht
20-06-2011
Eerste paneel voor grootste zonnestationsdak in Europa
De bouw van het nieuwe Rotterdam Centraal Station verloopt voorspoedig.
Niet alleen wordt het nieuwe station een belangrijk internationaal en
regionaal vervoersknooppunt, maar ook krijgt het station het grootste
stationsdak met zonnepanelen van Europa. Nieuwe duurzame technieken
zijn goed toepasbaar, ook op een station. Duurzaam Rotterdam Centraal
is daar een voorbeeld van.
Het eerste paneel zal op de Dag van de Zon, aanstaande dinsdag, worden
onthuld en aan de zon blootgesteld. Dit zal worden gedaan door de
gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland (Liesbeth Spies) de
Rotterdamse wethouder Duurzaamheid (Alexandra van Huffelen) en de
regiodirecteur van ProRail (Janneke Boutkam).
Een voetbalveld vol zonne-energie
Van de 30.000 m2 glas op de sporenkap is een oppervlakte van 10.000 m2
(vergelijkbaar met een voetbalveld) geschikt om zonnecellen te
plaatsen. De overige oppervlakte ontvangt door de omringende hoogbouw
te weinig direct zonlicht waardoor een extra investering niet duurzaam
en niet zinvol is. De PV-cellen leveren per jaar 350 mwu, dit is
vergelijkbaar met het elektriciteitsgebruik van 100 huishoudens. De
duurzame energie wordt gebruikt voor de roltrappen, liften en de
verlichting.
Duurzaam station
In het ontwerp van Rotterdam Centraal zijn duurzaamheidselementen
verwerkt als zonnecellen, warmte - koudeopslag (WKO) en bijvoorbeeld
spiegels in het plafond van de stationshal om extra daglicht binnen te
krijgen. Ook wordt in het station een gescheiden rioolsysteem
doorgevoerd. Deze voorbeelden sluiten aan bij initiatieven ter
bevordering van duurzaamheid door ProRail en de provincie Zuid-Holland
en ze passen bij de doelstelling van het Rotterdam Climate Initiative.
Belangrijk OV-knooppunt
Rotterdam Centraal is een belangrijk OV-knooppunt. Met 110.000
reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als
luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van
hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) krijgt Rotterdam Centraal ook een
aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van
de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers
op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zoân 323.000 per
dag.
Financiële ondersteuning
Het gebruik van zonne-energie op Rotterdam Centraal is een initiatief
van ProRail en wordt mede gefinancierd door de gemeente Rotterdam en de
Provincie Zuid-Holland die op een breed front duurzame ontwikkelingen
financieel ondersteunen. De laatste technologie met de hoogste
opbrengst kan dankzij de organisaties worden toegepast op het
Rotterdamse station. De Dag van de Zon, morgen, is een initiatief van
de stichting Natuur en Milieu.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.eerstepaneelvoorgrootstezonnest
ationsdakineuropa&category=Regionaal]