Sanoma Uitgevers
kunnen signalen kindermishandeling oppikken
Miljoenen Nederlanders kunnen signalen kindermishandeling oppikken
---
20.06.11
Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten heeft vandaag in
Apeldoorn de signalentest gelanceerd. Mensen die de test doen, leren de
signalen van kindermishandeling kennen, wat belangrijk is bij de aanpak
van kindermishandeling. De signalentest die te zien is op Hyves, NU.nl,
Startpagina.nl, en diverse andere websites, maakt onderdeel uit van de
publiekscampagne aanpak kindermishandeling.
Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten deed zelf als eerste de test.
"Jaarlijks worden er naar schatting 107.000 kinderen mishandeld. Dat is
een groot probleem, want veel slachtoffers krijgen dus ook geen hulp,
aldus Veldhuijzen van Zanten. "Kindermishandeling is vaak onzichtbaar
en wordt niet of te laat gesignaleerd. Te weinig Nederlanders herkennen
de signalen van kindermishandeling. En dat terwijl miljoenen
Nederlanders deze signalen wel op zouden kunnen pikken. De signalentest
kan hen daarbij helpen. Ik roep iedereen op de test te doen, aldus
Veldhuijzen van Zanten.
De signalentest
Miljoenen Nederlanders kennen iemand die een mishandeld kind kent. Ze
pikken de signalen van kindermishandeling alleen niet op. De
signalentest moet hen daarbij helpen. Mensen zijn vaak onzeker en
hebben twijfels. Zien ze het nu wel of niet goed? Ze herkennen de
signalen van kindermishandeling onvoldoende. Door zoveel mogelijk
mensen de test te laten doen, worden mensen bewuster en alerter.
Vervolgens kunnen ze tot actie over gaan door de signalen bespreekbaar
te maken met betreffende ouders of - als dat niet lukt - advies te
vragen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.
Samenwerking met Sanoma Media en Hyves
Speciaal voor deze campagne is VWS een samenwerking aangegaan met
Sanoma Media en Hyves. "Om het aantal mensen dat de signalentest doet
snel te laten groeien kan de test op 20 juni direct gespeeld worden op
de homepage van sites als NU.nl, Startpagina.nl, Libelle.nl,
Margriet.nl, Viva.nl en Vrouwonline.nl. Hiermee introduceren we een
nieuw formaat, de push down wallpaper, aldus Michiel Buitelaar, COO
Digital van Sanoma Media.
Voor Hyves werd een specifieke aanpak ontwikkeld die gebruik maakt van
de rol van Hyves als vriendennetwerk. "Statistisch gezien heeft
iedereen in zijn Hyves-vriendengroep wel iemand die een mishandeld kind
kent aldus Edward van de Ridder, Strategy Director/Partner bij NOISE.
"We spreken de Hyvers nogal stevig aan via Jij kent iemand die een
mishandeld kind kent. Zo maken we duidelijk dat het belangrijk is dat
jij en je vrienden de signalentest doen. Simpelweg omdat er dan meer
mensen in de omgeving van een mishandeld kind in staat zijn de signalen
te herkennen.
Publiekscampagne aanpak kindermishandeling
De signalentest staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de
campagne aanpak kindermishandeling. De lancering van de signalentest
vond plaats in Apeldoorn. De komende dagen trekt een infoteam het land
in met de signalentest. Op verschillende locaties kunnen Nederlanders
kennis maken met de test en worden ze aangespoord om de test te doen.
Het infoteam voorziet geĂŻnteresseerden daarnaast van
informatiemateriaal en kan eventuele vragen beantwoorden. Op dinsdag is
het infoteam in Den Haag, op woensdag in Amsterdam en op donderdag in
Rotterdam.
Voor meer informatie over de campagne en de signalentest, kijk op
www.watkanikdoen.nl
* Privacy- en Cookiebeleid
* Copyright
* Disclaimer
* Contact
* Adverteren
Copyright 2011 - Sanoma Media Netherlands B.V.
www.sanomamedia.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep