Sanoma Uitgevers

kunnen signalen kindermishandeling oppikken

Miljoenen Nederlanders kunnen signalen kindermishandeling oppikken
---

20.06.11
Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten heeft vandaag in Apeldoorn de signalentest gelanceerd. Mensen die de test doen, leren de signalen van kindermishandeling kennen, wat belangrijk is bij de aanpak van kindermishandeling. De signalentest die te zien is op Hyves, NU.nl, Startpagina.nl, en diverse andere websites, maakt onderdeel uit van de publiekscampagne aanpak kindermishandeling.

Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten deed zelf als eerste de test. "Jaarlijks worden er naar schatting 107.000 kinderen mishandeld. Dat is een groot probleem, want veel slachtoffers krijgen dus ook geen hulp, aldus Veldhuijzen van Zanten. "Kindermishandeling is vaak onzichtbaar en wordt niet of te laat gesignaleerd. Te weinig Nederlanders herkennen de signalen van kindermishandeling. En dat terwijl miljoenen Nederlanders deze signalen wel op zouden kunnen pikken. De signalentest kan hen daarbij helpen. Ik roep iedereen op de test te doen, aldus Veldhuijzen van Zanten.

De signalentest
Miljoenen Nederlanders kennen iemand die een mishandeld kind kent. Ze pikken de signalen van kindermishandeling alleen niet op. De signalentest moet hen daarbij helpen. Mensen zijn vaak onzeker en hebben twijfels. Zien ze het nu wel of niet goed? Ze herkennen de signalen van kindermishandeling onvoldoende. Door zoveel mogelijk mensen de test te laten doen, worden mensen bewuster en alerter. Vervolgens kunnen ze tot actie over gaan door de signalen bespreekbaar te maken met betreffende ouders of - als dat niet lukt - advies te vragen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.

Samenwerking met Sanoma Media en Hyves
Speciaal voor deze campagne is VWS een samenwerking aangegaan met Sanoma Media en Hyves. "Om het aantal mensen dat de signalentest doet snel te laten groeien kan de test op 20 juni direct gespeeld worden op de homepage van sites als NU.nl, Startpagina.nl, Libelle.nl, Margriet.nl, Viva.nl en Vrouwonline.nl. Hiermee introduceren we een nieuw formaat, de push down wallpaper, aldus Michiel Buitelaar, COO Digital van Sanoma Media.

Voor Hyves werd een specifieke aanpak ontwikkeld die gebruik maakt van de rol van Hyves als vriendennetwerk. "Statistisch gezien heeft iedereen in zijn Hyves-vriendengroep wel iemand die een mishandeld kind kent aldus Edward van de Ridder, Strategy Director/Partner bij NOISE. "We spreken de Hyvers nogal stevig aan via Jij kent iemand die een mishandeld kind kent. Zo maken we duidelijk dat het belangrijk is dat jij en je vrienden de signalentest doen. Simpelweg omdat er dan meer mensen in de omgeving van een mishandeld kind in staat zijn de signalen te herkennen.

Publiekscampagne aanpak kindermishandeling
De signalentest staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de campagne aanpak kindermishandeling. De lancering van de signalentest vond plaats in Apeldoorn. De komende dagen trekt een infoteam het land in met de signalentest. Op verschillende locaties kunnen Nederlanders kennis maken met de test en worden ze aangespoord om de test te doen. Het infoteam voorziet geĂŻnteresseerden daarnaast van informatiemateriaal en kan eventuele vragen beantwoorden. Op dinsdag is het infoteam in Den Haag, op woensdag in Amsterdam en op donderdag in Rotterdam.
Voor meer informatie over de campagne en de signalentest, kijk op www.watkanikdoen.nl


* Privacy- en Cookiebeleid

* Copyright

* Disclaimer

* Contact

* Adverteren

Copyright 2011 - Sanoma Media Netherlands B.V.
www.sanomamedia.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep