Geen waarschuwing voor snelheidscontroles
maandag, 20 juni 2011
Moeten navigatiekastjes die melding maken van snelheidscontroles worden
geweerd? Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft,
pleitte afgelopen weekend in Trouw voor een verbod op de techniek. Ook
VVN wil meer aandacht voor het effect van de navigatiekastjes.
De twee grootste verkeersveiligheidsproblemen zijn rijden onder invloed
en te hard rijden. Het streven van VVN is dat iedereen zich veilig
gedraagt, het liefst uit eigen beweging. De praktijk wijst echter uit
dat een stok achter de deur, in de vorm van politiecontrole, vaak nodig
is om mensen te motiveren veilig te rijden.
Ondermijnend effect
Net als de in 2004 verboden radarverklikkers ondermijnen de
navigatiekastjes het effect van controles. Controles hebben vooral
effect als de subjectieve pakkans, het risico dat wordt gevoeld om
bekeurd te worden bij een verkeersovertreding, voldoende groot is.
Verklikkers, navigatiekastjes en waarschuwingssites verlagen de
subjectieve pakkans - weggebruikers kunnen de controles immers ontlopen
- en zullen de motivatie om veilig te rijden verminderen.
Meer slachtoffers
Waarschuwingssystemen zijn dus ongewenst. Zij zullen bedoeld of
onbedoeld leiden tot onveiliger gedrag en daardoor tot meer
slachtoffers. Als een systeem negatieve gevolgen heeft voor de
verkeersveiligheid, moet er een einde komen aan het gebruik van het
betreffende systeem. Via een verbod op de onderliggende techniek of via
andere wegen: maatregelen zijn nodig.
Lees meer over de gevaren van hoge snelheden bij het standpunt
Maximumsnelheid 130 kilometer per uur.
Veilig Verkeer Nederland