Veilig Verkeer Nederland

Geen waarschuwing voor snelheidscontroles

maandag, 20 juni 2011

Moeten navigatiekastjes die melding maken van snelheidscontroles worden geweerd? Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, pleitte afgelopen weekend in Trouw voor een verbod op de techniek. Ook VVN wil meer aandacht voor het effect van de navigatiekastjes.

De twee grootste verkeersveiligheidsproblemen zijn rijden onder invloed en te hard rijden. Het streven van VVN is dat iedereen zich veilig gedraagt, het liefst uit eigen beweging. De praktijk wijst echter uit dat een stok achter de deur, in de vorm van politiecontrole, vaak nodig is om mensen te motiveren veilig te rijden.

Ondermijnend effect

Net als de in 2004 verboden radarverklikkers ondermijnen de navigatiekastjes het effect van controles. Controles hebben vooral effect als de subjectieve pakkans, het risico dat wordt gevoeld om bekeurd te worden bij een verkeersovertreding, voldoende groot is. Verklikkers, navigatiekastjes en waarschuwingssites verlagen de subjectieve pakkans - weggebruikers kunnen de controles immers ontlopen
- en zullen de motivatie om veilig te rijden verminderen.

Meer slachtoffers

Waarschuwingssystemen zijn dus ongewenst. Zij zullen bedoeld of onbedoeld leiden tot onveiliger gedrag en daardoor tot meer slachtoffers. Als een systeem negatieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid, moet er een einde komen aan het gebruik van het betreffende systeem. Via een verbod op de onderliggende techniek of via andere wegen: maatregelen zijn nodig.

Lees meer over de gevaren van hoge snelheden bij het standpunt Maximumsnelheid 130 kilometer per uur.