Eerste Business to Business beoordelingssite VendorRator.com online
Persbericht van VendorRator
Vandaag is de eerste Business to Business beoordelingssite van
Nederland online gegaan. VendorRator.com geeft bedrijven de
mogelijkheid hun leveranciers te beoordelen en nieuwe leveranciers te
vinden. Alle informatie is vrij toegankelijk en eenvoudig te delen over
de verschillende sociale business netwerken, zo is er een volledige
integratie met Twitter en LinkedIn.
Het beoordelen op de website gebeurt op zes gebieden, in het
bedrijfsleven ook wel Key Performance Indicators (KPI's) genoemd:
risico, commerciële aspecten, duurzaamheid, kwaliteit, logistiek,
technologie en innovatie. Hierdoor ontstaat een eenvoudig overzicht van
de prestaties van deze leverancier (vendor) in de praktijk. Ook kunnen
bezoekers collega's of afdelingen uitnodigen om een bepaalde
leverancier te beoordelen. Daarnaast geeft de aanvullende
bedrijfsinformatie een snel en duidelijk 360 graden beeld van de
leverancier. VendorRator is daardoor een handige tool bij
leveranciersselectie en benchmarking.
"Het is geweldig om het enthousiasme uit de community te zien", aldus
Roy de Brouwer commercieel directeur van VendorRator.com, "We zijn net
online en hebben al honderden leveranciers met beoordelingen in de
database en de teller loopt door!"
Onafhankelijk
Omdat de beoordelingen worden uitgevoerd door medewerkers van bedrijven
wordt het beoordelingsproces volledig onafhankelijk. Organisaties
kunnen op geen enkele wijze de ratings beïnvloeden. Om de kwaliteit van
de ratings hoog te houden, wordt deelnemers gevraagd om zich aan te
melden met een LinkedIn-account. Zo kan worden geverifieerd of deze
personen daadwerkelijk werkzaam zijn bij de organisatie die ze noemen
en of ze ook werkzaam zijn in de door hen genoemde functie.
Geverifieerde stemmen tellen dan ook zwaarder dan niet-geverifieerde
stemmen. De persoonsgegevens worden echter alleen op de site zichtbaar
gemaakt als de persoon in kwestie dat zelf wenst, in de basis is het
beoordelen anoniem.
In de toekomst
"Dankzij onze samenwerkingsverbanden kunnen we al uitgebreide
bedrijfsinformatie leveren over leveranciers. Hier moet je denken aan
de beoordelingen zelf, maar ook aan bedrijfsgegevens, nieuws en sociale
media. Maar deze Beta is slechts het begin", aldus Roy de Brouwer, "we
hebben al een draaiboek klaar liggen voor een aantal webservices die we
in de toekomst gaan aanbieden. Hier moet je denken aan financiële
gegevens, credit ratings beslissingsmakers die tekenbevoegd zijn,
verdere integratie met LinkedIn, het exporteren van volledige lijsten,
etc. en dat alles kosteloos. We zijn nu nog met een aantal partijen in
overleg, maar we willen vooral pragmatisch blijven. We kijken gewoon
wat aanslaat en wat niet. Nederland wordt de test case en we gaan volop
experimenteren!"
Business model
VendorRator is een initiatief van VendorLink, een specialist op het
gebied van Spend -en Vendormanagement. "Het is een eenvoudige manier om
organisaties kennis te laten maken met vendorrating en als bonus een
leuke tool voor het maken van een long list", aldus Maarten de Ru,
technisch directeur van VendorLink en mede initiatiefnemer van
VendorRator. "We pretenderen hiermee geen Gartner of Forrester te zijn,
maar we denken wel dat de user generated content een mooie indicatie
geeft van het inkoperssentiment in Nederland."
Marketing strategie
"VendorRator is onderdeel van een uitgebreide
content-marketing-strategie voor VendorLink", aldus Gertjan van
Hardeveld, marketing manager "De doelgroep krijgt gratis content die
hen helpt hun werk net een beetje makkelijker te maken. Op deze manier
bouwen we een community en creëren we goodwill. En waar VendorRator.com
beperkt is in zijn functionaliteit, biedt Vendorlink met al haar
aanvullende mogelijkheden uitkomst.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.vendorrator.com
Razende Robot Reporter