Nederlands Uitgeversverbond

Leden NDP Nieuwsmedia discussiëren over innovatie


* 16 juni 2011

*

Op 15 juni 2011 organiseerde NDP Nieuwsmedia een goed bezochte themabijeenkomst over innovatie. In de
Amsterdamse Rembrandttoren discussieerden vertegenwoordigers van nieuwsbedrijven over verdienmodellen, de voors en tegens van samenwerking met search engines en succesfactoren voor innovatie.

Bijdragen werden geleverd door Madhav Chinnappa (Google), Marieke van der Donk (PWC), Jan Bierhoff (EC/DC) en Monique Moos (HDC Media).

Madhav Chinnappa (Hoofd Strategic Partnerships bij Google) presenteerde Google One Pass, een nieuwe dienst van Google die uitgevers ondersteunt bij het laten betalen voor content. Met de dienst kunnen uitgevers hun betaalde content, vanuit een centrale bron, distribueren over meerdere digitale platforms, zoals tablets, smartphones en websites. Google neemt de afhandeling van de betalingen over en verzorgt de toegang en authenticatie. De uitgever houdt controle over de content, business rules en tarieven, benadrukte Chinnappa. De data (klantgegevens en statistieken) worden zowel aan de uitgever als aan Google ter beschikking gesteld.

De resultaten van een onderzoek naar verdienmodellen in de nieuwssector werden gepresenteerd door Marieke van der Donk (PWC). In dit onderzoek zijn vijf business cases beoordeeld en getoetst, o.a. van FD, DFT, en De Telegraaf. Hierbij werd in het bijzonder aandacht besteed aan de duurzaamheid van de proposities. De resultaten resulteren in tien `geboden' voor de krantenindustrie, die tijdens de presentatie werden toegelicht en bediscussieerd.

Jan Bierhoff presenteerde de resultaten van de 3D studie Persinnovatie. Hierin wordt een aantal lessen getrokken uit de ervaringen van de afgelopen jaren. Bierhoff pleitte onder meer voor het bundelen van de krachten van de nieuwsbedrijven. Hij benadrukte bovendien dat innovatie als een continu proces moet worden gezien en niet als eenmalig project.

Monique Moos (HDC Media) demonstreerde het concept Vandaag: websites die lokaal nieuws en andere lokale informatie brengen, gericht op steden binnen het verspreidingsgebied van de HDC-titels. De content is een combinatie van redactionele artikelen en informatie die door organisaties, instellingen, en inwoners van de betreffende stad wordt ingebracht. De bijdragen van bezoekers vormen een belangrijk deel van de content en zijn aan de opmaakkleur te herkennen (zie bijvoorbeeld: hoofddorp.vandaag.nl).

In najaar 2011 wordt de volgende themabijeenkomst Innovatie voor leden georganiseerd.