Leden NDP Nieuwsmedia discussiëren over innovatie
* 16 juni 2011
*
Op 15 juni 2011 organiseerde NDP Nieuwsmedia een goed bezochte
themabijeenkomst over innovatie. In de
Amsterdamse Rembrandttoren discussieerden vertegenwoordigers van
nieuwsbedrijven over verdienmodellen, de voors en tegens van
samenwerking met search engines en succesfactoren voor innovatie.
Bijdragen werden geleverd door Madhav Chinnappa (Google), Marieke van
der Donk (PWC), Jan Bierhoff (EC/DC) en Monique Moos (HDC Media).
Madhav Chinnappa (Hoofd Strategic Partnerships bij Google) presenteerde
Google One Pass, een nieuwe dienst van Google die uitgevers ondersteunt
bij het laten betalen voor content. Met de dienst kunnen uitgevers hun
betaalde content, vanuit een centrale bron, distribueren over meerdere
digitale platforms, zoals tablets, smartphones en websites. Google
neemt de afhandeling van de betalingen over en verzorgt de toegang en
authenticatie. De uitgever houdt controle over de content, business
rules en tarieven, benadrukte Chinnappa. De data (klantgegevens en
statistieken) worden zowel aan de uitgever als aan Google ter
beschikking gesteld.
De resultaten van een onderzoek naar verdienmodellen in de nieuwssector
werden gepresenteerd door Marieke van der Donk (PWC). In dit onderzoek
zijn vijf business cases beoordeeld en getoetst, o.a. van FD, DFT, en
De Telegraaf. Hierbij werd in het bijzonder aandacht besteed aan de
duurzaamheid van de proposities. De resultaten resulteren in tien
`geboden' voor de krantenindustrie, die tijdens de presentatie werden
toegelicht en bediscussieerd.
Jan Bierhoff presenteerde de resultaten van de 3D studie Persinnovatie.
Hierin wordt een aantal lessen getrokken uit de ervaringen van de
afgelopen jaren. Bierhoff pleitte onder meer voor het bundelen van de
krachten van de nieuwsbedrijven. Hij benadrukte bovendien dat innovatie
als een continu proces moet worden gezien en niet als eenmalig project.
Monique Moos (HDC Media) demonstreerde het concept Vandaag: websites
die lokaal nieuws en andere lokale informatie brengen, gericht op
steden binnen het verspreidingsgebied van de HDC-titels. De content is
een combinatie van redactionele artikelen en informatie die door
organisaties, instellingen, en inwoners van de betreffende stad wordt
ingebracht. De bijdragen van bezoekers vormen een belangrijk deel van
de content en zijn aan de opmaakkleur te herkennen (zie bijvoorbeeld:
hoofddorp.vandaag.nl).
In najaar 2011 wordt de volgende themabijeenkomst Innovatie voor leden
georganiseerd.
Nederlands Uitgeversverbond