Stichting Biologica
Consument koopt in eerste kwartaal ruim 30 procent meer biologisch
In het eerste kwartaal van 2011 bedroeg de omzetgroei van biologische
voeding in de supermarkten 32,3 procent vergeleken met dezelfde periode
in 2010. Dat is de grootste stijging sinds de omzetcijfers van
biologische voeding gemeten worden.
De groei vond plaats in alle productgroepen. Vlees, vleeswaren, eieren
en koffie/thee/cacao groeiden met respectievelijk 31,7%, 32,3%, 34,8 en
36,2%. Zuivel zelfs met 58%.
De consumentenbestedingen aan aardappelen, groente en fruit (AGF)
stegen met 14,9%. Dat is de grootste groei in jaren in een segment dat
tot nu toe gestaag maar langzaam groeide. Interessant is de revival van
de aardappel (+19%), die al langere tijd onder druk stond van
alternatieven als pasta en rijst. Ook biologisch fruit groeide flink.
AGF blijft zuivel nog net voor als belangrijkste productgroep voor
biologische voeding.
Bij de houdbare producten (+43,7%) valt vooral de groei bij dranken
(wijn, sappen), maaltijden en soep op. Een achterblijver is nog steeds
de biologische babyvoeding, waarvan het marktaandeel in omringende
landen boven de 50% ligt en in Nederland op 3,4% blijft steken.
Kruidvat biedt wel sinds vorig jaar biologische babyvoeding aan; de
omzet hiervan is in de cijfers nog niet meegenomen.
De kwartaalcijfers zijn afkomstig van Symphony IRI en bewerkt door LEI,
onderdeel van Wageningen UR, en meten de supermarktomzetten met
uitzondering van de discounters. Aan het eind van het jaar worden de
cijfers aangevuld met de omzetten van de andere kanalen, zoals
bijvoorbeeld speciaalzaken en catering.
Nieuw keurmerk
De introductie van het nieuwe, verplichte Europese bio-keurmerk zal
naar verwachting de herkenbaarheid van biologische voeding in de
schappen, en daarmee de afzet, verbeteren. Voorwaarde is wel dat de
consument het keurmerk (her)kent en de retailer goede voorlichting aan
zijn klanten geeft. Via allerlei projecten wordt hieraan gewerkt. Zo
worden de genomineerde winkels voor de Supermarkt van het Jaar onder
andere beoordeeld op de herkenbaarheid en presentatie van het
biologisch assortiment.
Meer informatie:
Andre Brouwer (Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw), tel
06-22198089, info@andrebrouwer.nl
Johan Bakker (LEI, onderdeel van Wageningen UR) tel 070-3358184,
johan.bakker@wur.nl
»