Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Week van de Detailhandel

Van 20 tot en met 24 juni is het de Week van de Detailhandel. Iedereen, ongeacht zijn of haar opleidingsniveau of achtergrond, kan tijdens deze week op tal van plaatsen in het land op een leuke manier kennismaken met het werken in de detailhandel en ontdekken welke carrièremogelijkheden er zijn.

De detailhandel kampt met een tekort aan geschoold personeel in met name het midden- en hoger management. Door de vergrijzing en vergroening neemt het tekort de komende jaren steeds verder toe. Om de instroom in de detailhandel te stimuleren organiseert het HBD jaarlijks de Week van de Detailhandel.

Volop activiteiten
Tijdens de Week van de Detailhandel organiseren diverse brancheorganisaties met steun van het HBD en vaak in samenwerking met het UWV WERKbedrijf en de Servicepunten Detailhandel uiteenlopende activiteiten voor jongeren en werkzoekenden, zoals workshops en speeddates met ondernemers.

Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op de website www.weekvandedetailhandel.nl, die volop gepromoot wordt met o.a. een bannercampagne. Daarnaast is er een persbericht verschenen en is er een kant-en-klare pagina naar huis-aan-huisbladen gestuurd over het werken in de detailhandel in het algemeen en de Week van de Detailhandel in het bijzonder. Verder wordt er in aanloop naar en tijdens de Week van de Detailhandel volop getwitterd over de activiteiten. Zo wordt de Week van de Detailhandel maximaal benut voor de promotie van de deelnemende branches en de sector als geheel.

Deelnemende branches en organisaties
In totaal doen 13 branches en organisaties mee met de Week van de Detailhandel. Het gaat om de volgende brancheorganisaties: AGF Detailhandel Nederland (ADN); CBW-Mitex (Branchebureau Mode en Stichting Woonwerk); Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD); Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH); Gebra (gemengde branche en speelgoedbranche); Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS); Nederlandse Brood- en banketbakkers ondernemersvereniging (NBOV); NUVO (optiekbranche); Tuinbranche Nederland; Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL); Uneto-VNI (elektrotechnische detailhandel) en de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW).

Het HBD promoot het werken in de detailhandel niet alleen tijdens de Week van de Detailhandel, maar ook de rest van het jaar met de arbeidsmarktcampagne `In de detailhandel kan het'.