Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Week van de Detailhandel
Van 20 tot en met 24 juni is het de Week van de Detailhandel. Iedereen,
ongeacht zijn of haar opleidingsniveau of achtergrond, kan tijdens deze
week op tal van plaatsen in het land op een leuke manier kennismaken
met het werken in de detailhandel en ontdekken welke
carrièremogelijkheden er zijn.
De detailhandel kampt met een tekort aan geschoold personeel in met
name het midden- en hoger management. Door de vergrijzing en
vergroening neemt het tekort de komende jaren steeds verder toe. Om de
instroom in de detailhandel te stimuleren organiseert het HBD jaarlijks
de Week van de Detailhandel.
Volop activiteiten
Tijdens de Week van de Detailhandel organiseren diverse
brancheorganisaties met steun van het HBD en vaak in samenwerking met
het UWV WERKbedrijf en de Servicepunten Detailhandel uiteenlopende
activiteiten voor jongeren en werkzoekenden, zoals workshops en
speeddates met ondernemers.
Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op de website
www.weekvandedetailhandel.nl, die volop gepromoot wordt met o.a. een
bannercampagne. Daarnaast is er een persbericht verschenen en is er een
kant-en-klare pagina naar huis-aan-huisbladen gestuurd over het werken
in de detailhandel in het algemeen en de Week van de Detailhandel in
het bijzonder. Verder wordt er in aanloop naar en tijdens de Week van
de Detailhandel volop getwitterd over de activiteiten. Zo wordt de Week
van de Detailhandel maximaal benut voor de promotie van de deelnemende
branches en de sector als geheel.
Deelnemende branches en organisaties
In totaal doen 13 branches en organisaties mee met de Week van de
Detailhandel. Het gaat om de volgende brancheorganisaties: AGF
Detailhandel Nederland (ADN); CBW-Mitex (Branchebureau Mode
en Stichting Woonwerk); Centraal Bureau Drogisterijbedrijven
(CBD); Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH); Gebra
(gemengde branche en speelgoedbranche); Koninklijke Nederlandse
Slagersorganisatie (KNS); Nederlandse Brood- en banketbakkers
ondernemersvereniging (NBOV); NUVO (optiekbranche); Tuinbranche
Nederland; Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL); Uneto-VNI
(elektrotechnische detailhandel) en de Vereniging Bloemist-Winkeliers
(VBW).
Het HBD promoot het werken in de detailhandel niet alleen tijdens de
Week van de Detailhandel, maar ook de rest van het jaar met de
arbeidsmarktcampagne `In de detailhandel kan het'.