Ingezonden persbericht
OPERADAGEN
ROTTERDAM
Gouden Label
Klassiek Centraal
tenor Yves Saelens
Rotterdam, 18 juni 2011
P E R S B E R I C H T
Das Lied von der Erde
wint Gouden Label Klassiek Centraal
Operadagen Rotterdam 2011
Op zondag 6 juni j.l. werd het Gouden Label van de website Klassiek Centraal toegekend aan de productie Das Lied von der Erde (Gustav Mahler/Reinbert de Leeuw). Klassiek Centraal, de Vlaamse website voor Klassieke Muziek, deelde de Gouden Labels voor het vijfde achtereenvolgende jaar uit aan genomineerden in de categorieën Concert, Opera, Film, Dans en CD/DVD. De Gouden Labels worden jaarlijks in juni uitgereikt, dit jaar in het Stadhuis van Brussel. De meer dan 200 aanwezigen werden toegesproken door dirigent Sigiswald Kuijken en componist Wim Henderickx. Gouden Labels werden o.a. toegekend aan pianist Enrico Pace, het Hagen Quartett, barokspecialist Ton Koopman en mezzosopraan Magdalena Kozena.
Het Gouden Label voor Das Lied von der Erde was in het bijzonder bestemd voor het aandeel van de Vlaamse tenor Yves Saelens in Das Lied von der Erde, een productie van Congres- en Concertgebouw de Doelen, Asko | Schönberg en Operadagen Rotterdam. Das Lied von der Erde werd uitgevoerd in een bewerking van dirigent en componist Reinbert de Leeuw. Naast Yves Saelens was een hoofdrol weggelegd voor de befaamde Duitse alt/mezzo Birgit Remmert. Das Lied von der Erde werd scenisch uitgevoerd in een regie van Neil Wallace met medewerking van Tessa Joosse (film) en Uri Rapaport (beeld & licht).
Twee uitverkochte voorstellingen vonden plaats in de Rotterdamse Schiecentrale op 21 en 22 mei j.l. in het kader van Operadagen Rotterdam.
Uit de beoordeling van Klassiek Centraal:
Sternstunde in Mahlerhulde
Zo'n intense uitvoering kunnen meemaken van Das Lied von der Erde: het doet iets met een mens. (...) Reinbert de Leeuw heeft de bezetting van Schönberg uitgebreid met harp, harmonium en basklarinet. Deze instrumenten zijn knap geïntegreerd. De harptonen accentueren de lyriek en het opvallende blaasinstrument zorgt voor aparte accenten van diepe treurnis. In die emotie worden we ook herhaaldelijk intens gedompeld door hobo en altviool die daarbij de ideale partners van de zangstem zijn. Dat het Asko | Schönberg deel uitmaakte van een deel van het podium versterkte ook de betrokkenheid tussen zangers en orkest en tussen orkest en publiek.
(...) Yves Saelens verblufte gewoonweg in zijn partij. Met warme feilloze tenorstem beleefde hij de 'mannenliederen' uit de cyclus. Hij 'speelde' natuurlijk en spontaan en je voelde, hoorde en zag dat hij helemaal opging in de emotionele wereld van Mahlers muziek. Hetzelfde geldt voor de alt Birgit Remmert, die gekleed in een ensemble zoals we vaak Alma Mahler zien op foto's zowel met haar indringende stem als door haar présence sereniteit en inleving ten toon spreidde. Haar frase 'Ich harre sein zum letzten Lebewohl' zindert nog lang in je oren na en het is maar één voorbeeld van kippenvelmoment.
Ook de projecties die als decor de voorstelling begeleiden zijn verfijnd en subtiel. (...) De prachtige site komt oogstrelend over in de bewegende projectie gekozen door regisseur Neil Wallace. Een sobere projectie van typisch Mahleriaanse natuur (meer, bergen) wordt ook toegepast op de vloer van de hal. Ze ondersteunt de inhoud van het lied zonder ooit opdringerig of overdreven te zijn. Regie kan bij lied ontzettend irritant zijn, maar deze voorstelling bewijst dat het met gepaste dosering en juiste beelden ook een aangrijpend geheel met de muziek kan vormen.
Een Sternstunde in de Mahlerhulde van dit jaar en een optreden dat een gouden label waard is voor het geheel en voor Yves Saelens in het bijzonder.
Lucrèce Maeckelbergh, Klassiek Centraal
---
Das Lied von der Erde is op 12 september te beleven tijdens het Klara Internationaal Muziekfestival in Brussel in deSingel.
Ingezonden persbericht